1 Laatst bewerkt door Ivy84 (16-02-2012 15:35)

Onderwerp: Terugkomend probleem, ik kan wel janken :(

Ik heb echt hulp nodig, bakken vind ik super leuk om te doen maar de moed zakt ver ver weg, omdat steeds hetzelfde probleem terug komt en je zou toch denken met al die tips die ik hier gelezen heb, filmpjes op youtube heb bekeken dat het beter moet gaan, nou helaas hier dus niet ....  :nooo

Probleem 1: taart schijnt door (veel botercreme / weinig botercreme) beide al geprobeerd

Probleem 2: Hij wordt alles behalve strak

Probleem 3: Het lijkt, alsof hij inzakt na het vullen, je ziet de snijranden en hij wordt bobbelig

Om jullie wat meer te laten zien plaats ik enkele foto's en ik hoop dat jullie mij heeeeeel veeeeel feedback kunnen geven  O-) 

Liefs Ivy

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNAAKCXJ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYLBGYR3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BIVS3DCN-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IYMVAFMT-D.jpg

2

Re: Terugkomend probleem, ik kan wel janken :(

Heey hier ben ik weer :9
Ik heb een how to voor je met foto's. Niet van mij hoor! Ik ben ook maar een beginner.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Xxx

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

Ben geen 16 ! XD :p

3

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar draai je het biscuit om na het bakken, zodat de onderkant de bovenkant wordt?
Dat geeft alvast een strakkere bovenkant.

Maak je een dijkje van botercrème bij iedere laag om te vullen?
Als je dat met een spuitzak spuit, niet té dicht tegen de rand, dan komt de taart in principe overal even hoog.

Doe je de taart in de koeling na het afsmeren? Want dan hard de afsmeerlaag echt uit.
Ik smeer met ganache af, ik heb met botercrème niet zo'n goeie ervaringen. En dat maakt de taart altijd strak.

Wat het doorschijnen betreft, kan ik alleen maar denken dat het met het merk fondant zou kunnen te maken hebben?

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

gezien je andere topic.... ik denk dat je de zijkanten al veel strakker kan/zal krijgen als je 1:1 botercreme gaat gebruiken om dijkjes/afsmeren te doen.... en stevige dijkjes maken die overal even hoog zijn. na vullaag erop gedaan te hebben leg je de volgende biscuit laag erop en maak je een drukkende minime heen en weer bewegende manier erop drukken zodat de vulling ook mooi gelijkmatig wordt.
dan rondom strak smeren, en dan de bovenkant pas afsmeren! (anders wordt hij scheef)
dan in de koelkast, wordt het wat harder, en kan je hem daarna helemaal superstrak afsmeren!!!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

Dame16 schreef:

Heey hier ben ik weer :9
Ik heb een how to voor je met foto's. Niet van mij hoor! Ik ben ook maar een beginner.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Xxx

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

Thnx voor de how to, maar die staat al met grote !! bij mijn favorieten  :D

6

Marie-Popo schreef:

Ik kan het niet zo goed zien op de foto, maar draai je het biscuit om na het bakken, zodat de onderkant de bovenkant wordt?

Als je dat met een spuitzak spuit, niet té dicht tegen de rand, dan komt de taart in principe overal even hoog.

Doe je de taart in de koeling na het afsmeren? Want dan hard de afsmeerlaag echt uit.
Ik smeer met ganache af, ik heb met botercrème niet zo'n goeie ervaringen. En dat maakt de taart altijd strak.

Wat het doorschijnen betreft, kan ik alleen maar denken dat het met het merk fondant zou kunnen te maken hebben?

Bedankt voor je reactie !!

* Ik draai ze altijd om, behalve op de laatste foto, dat was 1 van mijn eerste taarten en daar heb ik het wel omgedraaid maar niet recht afgesneden, nu heb ik bake even strips gekocht afgelopen week dus ben benieuwd of ze al strakker uit mijn pan komen.
* Dijkje maak ik altijd ALLEEN ik smeer af met funcakes botercreme, had vandaag ook een andere topic geplaats en kreeg daar heel veel lieve tips dat ik moet afsmeren met 1:1, dus misschien dat dat het probleem kan zijn ????  :s
* Merk marsepein, had eerst funcakes en nu werk ik met zeelandia.

En je zegt dijkje maken maar niet tot de rand dus je bedoeld meer naar binnen spuiten  :think:

7

rorico schreef:

gezien je andere topic.... ik denk dat je de zijkanten al veel strakker kan/zal krijgen als je 1:1 botercreme gaat gebruiken om dijkjes/afsmeren te doen.... en stevige dijkjes maken die overal even hoog zijn. na vullaag erop gedaan te hebben leg je de volgende biscuit laag erop en maak je een drukkende minime heen en weer bewegende manier erop drukken zodat de vulling ook mooi gelijkmatig wordt.
dan rondom strak smeren, en dan de bovenkant pas afsmeren! (anders wordt hij scheef)
dan in de koelkast, wordt het wat harder, en kan je hem daarna helemaal superstrak afsmeren!!!

SUPER ik zal je tips zeker mee nemen en ik hoop dat het misschien toch komt door de botercreme van funcakes :)

Maar nog even als jij minime erop drukt, druk je dan niet je botercreme dijkje eruit?

8

Als ik het zo zie maak je best wel dikke laagjes vulling, iets dunnere laagjes maken zou misschien al iets kunnen helpen, dan komt de vulling minder naar buiten "puilen" zeg maar.

Tegen het doorschijnen, misschien de marsepein iets minder dik uitrollen?

En wat bij mij echt hielp om strakkere taarten te krijgen was een smoother aanschaffen, ik kan echt niet meer zonder!  :)

9

Reska schreef:

Als ik het zo zie maak je best wel dikke laagjes vulling, iets dunnere laagjes maken zou misschien al iets kunnen helpen, dan komt de vulling minder naar buiten "puilen" zeg maar.

En wat bij mij echt hielp om strakkere taarten te krijgen was een smoother aanschaffen, ik kan echt niet meer zonder!  :)

Bedankt Reska, ik gebruik ook een smoother, misschien zijn mijn vullingen idd wel iets te dicht, ik zal er eens op letten !! Bedankt ...

10

Met bepaalde kleuren marsepein schijnt het bij mij ook door, maar niet heel erg storend vind ik zelf. Ik heb gelezen dat je daarvoor het beste je botercreme (1:1) (licht)bruin kunt kleuren door bijv. een beetje chocopasta er door heen te doen, dan zie je de verschillen niet meer tussen biscuit en de botercreme. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

11

Ik denk inderdaad minder dik vullen.
Ik heb dat zelf ook gehad. Vulde voorheen 2 keer wat dikker en sinds kort 3 keer dun en ze worden bij mij nu toch strakker.
Ik gebruik ook een smoother en smeer af met botercrème van de mix maar dan doe ik minder water bij de mix (Op 250 gr boter gebruik ik 150 ml water voor de mix i.p.v. 200 ml)

Groetjes, Angela

12

Reska schreef:

Bedoel je niet iets minder dun?  :rolleyes:

13

Tegen het doorschijnen inderdaad een beetje cacao of chocopasta door je botercreme mengen :)

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

14

Ivy84 schreef:
rorico schreef:

SUPER ik zal je tips zeker mee nemen en ik hoop dat het misschien toch komt door de botercreme van funcakes :)

Maar nog even als jij minime erop drukt, druk je dan niet je botercreme dijkje eruit?

nee, echt minimale druk erop, net dat het een beetje mooi vlak wordt. voortijd ook goed vlak uitstrijken, maar door de volgende laag biscuit er ook mooi recht op te laten liggen kan je het een heel klein beetje voorzichtjes aandrukken. hierdoor voorkom je dat het later bij afsmeren, of bij het bekleden alsnog verzakt.

de dijkjes van 1:1 zijn steviger/sterker dan de mixbc ;)

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

15

dunner vullen, dan heb je ook geen dijkje nodig. marsepein iets dikker laten misschien?
en idd na het afsmeren eerst de taart de koelkast in, daarna pas de marsepein erover.

16

Ik dacht ook al te zien dat je vulling iets te dik is. Mijn marsepein is iets dikker dan 3 mm. Niet echt dun, dacht ik zo, maar bij roze en andere lichte kleuren zie ik ook de lagen erdoor heen. Ik heb ook wel eens mijn 1:1 (krijg je strakkere taarten van als van mix, vind ik) gekleurd is biscuitkleur, maar dat vind ik er dan zo raar uitzien van binnen. Roze en witte vulling, roze bekleding, en dan een bruine bc..... Al moet ik wel zeggen dat ik geen lagen meer zag  :)

17

Ivy84 schreef:
Marie-Popo schreef:

Bedankt voor je reactie !!

* Ik draai ze altijd om, behalve op de laatste foto, dat was 1 van mijn eerste taarten en daar heb ik het wel omgedraaid maar niet recht afgesneden, nu heb ik bake even strips gekocht afgelopen week dus ben benieuwd of ze al strakker uit mijn pan komen.
* Dijkje maak ik altijd ALLEEN ik smeer af met funcakes botercreme, had vandaag ook een andere topic geplaats en kreeg daar heel veel lieve tips dat ik moet afsmeren met 1:1, dus misschien dat dat het probleem kan zijn ????  :s
* Merk marsepein, had eerst funcakes en nu werk ik met zeelandia.

En je zegt dijkje maken maar niet tot de rand dus je bedoeld meer naar binnen spuiten  :think:

Idd, het dijkje niet tot op de buitenste rand spuiten maar net iets meer naar binnen. Dan gaat de vulling minder uitpuilen. De kleine spleet tussen de lagen vul ik dan op bij het afsmeren.
Ik heb nog nooit funcakes mix gebruikt, dus kan er niks over zeggen. Maar ganache is echt een aanrader!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

18

Als ik het zo zie dan lijkt het vooral het probleem dat je vullingen echt hel dik zijn, daardoor gaan ze uitpuilen en wordt je rand hobbelig. Met die dikte heb je een behoorlijke dijk nodig om dat te voorkomen. Daarnaast smeer je vrij dun af, waardoor je kleurverschillen ziet tussen de vulling en het biscuit.

Oplossingen tegen bobbels:
- Snij je taart een keer vaker door en maak dunnere vullingen (2 keer dik is evenveel vulling als 3 keer dun).
- gebruik een stevig dijkje van BC. Of bij een dunne vulling goed van de rand van de taart blijven met vullen.
- twee keer afsmeren, tussendoor opstijven in de koelkast, dan weer bijvlakken en weer afsmeren.
- veel smootheren

Tegen doorschijnen:
- Maak de afsmeercremelaag dikker, maar dan zou ik zelf alleen MBC of ganache nemen, want dikke BC is niet lekker.
- kleur je afsmeer creme donker, bijvoorbeeld met cacao (alleen lekker als dat bij de smaak van je taart past)
- Gebruik dikkere marsepein (zou ik zelf niet doen, ik vind dikker dan 3 mm echt te dik.

Je marsepein zelf zit er trouwens wel héél mooi om, hoor. dat bekleden zit je wel in de vingers, daar ligt het niet aan.

19

om strakke taarten te maken kun je:
-biscuit bakken zoals normaal. Dan uit de vorm halen en op de kop op een bakplaat weer even in de oven zetten. (Wel doen als de taart al mooi stevig is!) ongeveer 3,5 min op 170 graden bakken.
Dan wordt hij mooi stevig aan de buitenkant (heeerlijk trouwens)
-Verder zou ik afsmeren met of 1:1 botercreme of merinque botercreme.
Anderen zijn vochtig.
-Dijkjes maken en je kunt er voor kiezen de taart bij elke laag in de koeling te zetten. Je neemt dus laag 1 maakt een dijkje. Zet in de koeling. Na 5min als de dijk stevig is vul je hem. Volgende laag er op. weer dijkje maken etc.
-vervolgens afsmeren en met geo-driehoek helemaal recht maken. Goed laten hard worden in koeling.

ik werk zelf niet met marsepein, maar ik hoop dat je zo wat verder komt.

Enthousiaste groet, Maxime

20

oh en er is ook een howto over afsmeren met ganache. is ook echt geweldig! super stevige basis om op te bekleden.

21

@ Petra68, Anegla71, Kinke, Chantal1980, Esther68 en alle anders super dat jullie zo me denken, mijn biscuit zit nu in de oven MET bake even strips en deze ga ik dinsdag vullen en bekleden met al jullie tips, en ik zal zeker een foto plaatsen van het resultaat

:thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

22

mieperdepiep schreef:

Als ik het zo zie dan lijkt het vooral het probleem dat je vullingen echt hel dik zijn, daardoor gaan ze uitpuilen en wordt je rand hobbelig. Met die dikte heb je een behoorlijke dijk nodig om dat te voorkomen. Daarnaast smeer je vrij dun af, waardoor je kleurverschillen ziet tussen de vulling en het biscuit.

Je marsepein zelf zit er trouwens wel héél mooi om, hoor. dat bekleden zit je wel in de vingers, daar ligt het niet aan.

Helemaal top jou reactie, wat een tips, hier heb ik echt wat aan  :Y

23

Tari schreef:

oh en er is ook een howto over afsmeren met ganache. is ook echt geweldig! super stevige basis om op te bekleden.

Tari, bedankt voor je hulp, ganache en MBC daar heb ik vaak wel wat over gehoord maar ik ben er niet bekend mee, naja nog niet haha, want wil het zeker beide gaan proberen ...

Ganache is toch chocolade met creme/slagroom, gaat daar je taart niet van smelten dan?

En MBC, botercreme met een smaakje toch? Maar naar wat smakt dat dan?

Ik ga gelijk even op zoek naar de how to van de ganache  :thumb:  :thumb:

24

Ivy84 schreef:

Ganache is toch chocolade met creme/slagroom, gaat daar je taart niet van smelten dan?

En MBC, botercreme met een smaakje toch? Maar naar wat smakt dat dan?

Ik ga gelijk even op zoek naar de how to van de ganache  :thumb:  :thumb:

Nee , ondanks de slagroom gaat de taart niet smelten bij ganache!
En MBC is meringue botercreme, dat is gemaakt van stijf geslagen eiwitten. Recept hiernaast 9onder vulling), maar ook verkrijgbaar als mix. Erg lekker! (ken de mix niet, maar zelfgemaakte smaakt echt heerlijk)

25

haha wat mieperdepiep zegt klopt inderdaad.
ik maak de mbc als volgt:
eiwit(ten) en suiker au-bain-marie verhitten en roeren totdat de suiker is opgenomen. vervolgens in een andere kom het grootste gedeelte van de boter zacht en wit mixen. Afgekoelde eitwit/suiker stijf kloppen. Vervolgens beetje bij beetje boter toevoegen. als het wat lobbiger word voeg je de ongeklopte boter toe. dan wordt hij precies de goede dikte bij mij.
je kunt natuurlijk de mbc een smaakje geven. Dit is ook heerlijk als toef.

succes!