Onderwerp: Marsepein zakt naar beneden en nu ook nog een luchtbel!
Ik maak nu sinds ongeveer 1½ jaar taarten, en het eerste jaar ging prima, nooit problemen.
Maar de laatste maanden heb ik steeds dat de marsepein aan de zijkant van de taart, naar beneden zakt. Een keer is de marsepein daardoor zelfs gescheurd, maar de andere keren is het steeds net of de marsepein uitrekt op de taart, en aan de onderkant gaat zitten.
Vandaag had ik bij een taart ineens een enorme luchtbel tussen de marsepein en het kapsel, dat had ik nog nooit meegemaakt! Ik heb een sneetje gemaakt en de lucht er uitgeduwd, maar na 10 min zat de bel weer vol lucht. Weer uitgeduwd en daarna de letters op de zijkant geplakt, daarna is de taart opgehaald en ik heb nog niet gehoord hoe het verder is gegaan.
Ik had de taart donderdagavond gemaakt en bekleed, de decoraties zijn er (vandaag) zondag op gegaan. Tot vanmorgen heb ik hem in de koelkast bewaard. Vulling was bc met jam, afgesmeerd met bc. De bc was van funcakes mix.
Normaal bewaar ik de taarten nooit in de koelkast als er bc in zit, maar vanwege het zakken probeerde ik het nu op die manier.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het afzakken? Maar waarom had ik het eerst nooit en nu wel? En hoe komt die luchtbel er dan in?
En, als het wel aan de mix ligt: wat is een lekker alternatief voor afsmeren? 1:1 bc vind ik niet te eten...
Dit was de taart van vandaag. De luchtbel zat onder de letters op de 2e foto, je ziet er tussen de ee's nog weer wat lucht zitten.
Op de eerste foto zie je ook duidelijk dat de kartelrand horizontaal ligt ipv verticaal en dus tegen de taart aan...