1 Laatst bewerkt door mookje (12-02-2012 19:39)

Onderwerp: Marsepein zakt naar beneden en nu ook nog een luchtbel!

Ik maak nu sinds ongeveer 1½ jaar taarten, en het eerste jaar ging prima, nooit problemen.
Maar de laatste maanden heb ik steeds dat de marsepein aan de zijkant van de taart, naar beneden zakt. Een keer is de marsepein daardoor zelfs gescheurd, maar de andere keren is het steeds net of de marsepein uitrekt op de taart, en aan de onderkant gaat zitten.
Vandaag had ik bij een taart ineens een enorme luchtbel tussen de marsepein en het kapsel, dat had ik nog nooit meegemaakt! Ik heb een sneetje gemaakt en de lucht er uitgeduwd, maar na 10 min zat de bel weer vol lucht. Weer uitgeduwd en daarna de letters op de zijkant geplakt, daarna is de taart opgehaald en ik heb nog niet gehoord hoe het verder is gegaan.

Ik had de taart donderdagavond gemaakt en bekleed, de decoraties zijn er (vandaag) zondag op gegaan. Tot vanmorgen heb ik hem in de koelkast bewaard. Vulling was bc met jam, afgesmeerd met bc. De bc was van funcakes mix.
Normaal bewaar ik de taarten nooit in de koelkast als er bc in zit, maar vanwege het zakken probeerde ik het nu op die manier.

Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het afzakken? Maar waarom had ik het eerst nooit en nu wel? En hoe komt die luchtbel er dan in?

En, als het wel aan de mix ligt: wat is een lekker alternatief voor afsmeren? 1:1 bc vind ik niet te eten...

Dit was de taart van vandaag. De luchtbel zat onder de letters op de 2e foto, je ziet er tussen de ee's nog weer wat lucht zitten.
Op de eerste foto zie je ook duidelijk dat de kartelrand horizontaal ligt ipv verticaal en dus tegen de taart aan...
http://img.photobucket.com/albums/v606/Mookje/DSC04193.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v606/Mookje/DSC04192.jpg

Groetjes, Monica

2

Re: Marsepein zakt naar beneden en nu ook nog een luchtbel!

Tja..... afsmeren met mix is niet altijd even handig, door het vocht kan je marsepein 'smelten'/zakken..... maar wel jammer voor je! ;)

Niet iedereen heeft hier last van maar ik zou smeer alleen af met 1:1 botercrème (1 deel roomboter, 1 deel suikerbakkerspoeder) of ganache, zodat ik dat soort risico's uitsluit. Heb nog nergens last van gehad......

Succes!

3

Maar proef je dat dan niet, dat het met 1:1 is afgesmeerd? Ik vind dat altijd zo naar boter smaken.
Zou het lekkerder zijn met wat merg uit een vanillestokje er door?

Groetjes, Monica

4

Dan doe je er toch een (Patidess) smaakje doorheen? Bovendien, ik proef het (vrijwel) niet maar vind het een kwestie van smaak, en daarover valt niet te twisten....... (wat jij vies vindt, kan iemand anders wél lekker vinden ;)).

5

Bovendien smaakt ganache in het geheel NIET naar boter maar naar chocolade........  :D

6

Smelt de marsepein niet bij ganache? Mmmmm dat biedt perspectieven...  :P

Groetjes, Monica

7

Zoals gezegd kan je, als je om wat voor reden dan ook geen ganache wil gebruiken, een Patidess smaak erdoor doen (bij botercrème). Smaken verschillen....... ;)

8

Dat zijn allemaal fijne tips, die ik de komende tijd ga uitproberen, bedankt!

Groetjes, Monica

9

botercreme 1:1 met vanille van dr oetker er door is ook erg lekker!!  :9 (om mee af te smeren dan he, niet als vulling)

Liefs, Zanoni

10

Weer een tip erbij... ik kan flink aan de slag de komende tijd!  :lol:

Groetjes, Monica

11

Ik smeer af met duo penotti. Even in de magnetron vloeibaar maken en smeren maar. Nergens last van

Mijn taartjes:  http://www.mijnalbum.nl/Album=RAZZCJK4
Mijn concertfotografie: www.dutchrosestudio.com

12

Zanoni schreef:

botercreme 1:1 met vanille van dr oetker er door is ook erg lekker!!  :9 (om mee af te smeren dan he, niet als vulling)

Voor mij precies hetzelfde!

Ik zelf vind de 1:1 wel meevallen qua botersmaak. Zeker wanneer je roomboter gebruikt.

13

Esther68 schreef:
Zanoni schreef:

Voor mij precies hetzelfde!

Ik zelf vind de 1:1 wel meevallen qua botersmaak. Zeker wanneer je roomboter gebruikt.

Ik ook, maar zal ook wel weer een kwestie van smaak zijn... ;)

Ik klop daarnaast ook (lekker) lang door zodat het nóg luchtiger wordt en nóg minder naar boter smaakt....

14

En de 1:1 echt heel lang luchtig mixen, dan wordt de boter-smaak ook minder. Hoe witter de boter hoe beter.

15

hoi, ik ben nieuw hier en nog onervaren. mag ik vragen hoeveel botercreme je nodig hebt om een ronde taart van ong 20cm af te smeren?  dus hoeveel boter dan?
want ik begrijp een beetje dat de botercreme mix wel lekker is als vulling , maar minder geschikt om af te smeren? of zie ik dat niet goed?
ik hoop op een antwoord :Y

16

Tigger schreef:

Ik smeer af met duo penotti. Even in de magnetron vloeibaar maken en smeren maar. Nergens last van

Misschien kan je dan beter een keer Pastachoca proberen; die is namelijk veel zachter dan de duo penotti, dus hoef je niet eerst in de magnetron te doen. Ik gebruik Pastachoca altijd voor cupcakes, en heb er eind vorig jaar voor het eerst een taart mee afgesmeerd. Ging prima.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

17

mookje schreef:

Maar proef je dat dan niet, dat het met 1:1 is afgesmeerd? Ik vind dat altijd zo naar boter smaken.
Zou het lekkerder zijn met wat merg uit een vanillestokje er door?

Je moet zorgen dat je je boter lang genoeg op klopt, als je hem helemaal wit klopt, gaat d ebotersmaak eraf.

18

eschuurman schreef:

hoi, ik ben nieuw hier en nog onervaren. mag ik vragen hoeveel botercreme je nodig hebt om een ronde taart van ong 20cm af te smeren?  dus hoeveel boter dan?
want ik begrijp een beetje dat de botercreme mix wel lekker is als vulling , maar minder geschikt om af te smeren? of zie ik dat niet goed?

Inderdaad. Ik gebruik de 1:1 om mee af te smeren en de mix om mee te vullen  :Y
Voor 20 cm gebruik ik 150:150 maar hou meestal wel over. Ligt een beetje aan hoe ik afsmeer. Wanneer de biscuit perfect uit de oven komt en goed gestapeld is heb je minder nodig. Sinds een tijdje vul ik met een spuitzak, nav een tip van het forum  :thumb: , en merk dat ik hierdoor minder bc nodig heb omdat de laag vulling gelijkmatig is.

19

Esther68 schreef:
eschuurman schreef:

Voor 20 cm gebruik ik 150:150 maar hou meestal wel over. Ligt een beetje aan hoe ik afsmeer. Wanneer de biscuit perfect uit de oven komt en goed gestapeld is heb je minder nodig. Sinds een tijdje vul ik met een spuitzak, nav een tip van het forum  :thumb: , en merk dat ik hierdoor minder bc nodig heb omdat de laag vulling gelijkmatig is.

Dankje voor je reactie!! ik moet het allemaal nog gaan uitproberen. net vandaag mijn eerste biscuit gebakken en nog niet naar wens gelukt. Toch nog behoorlijk ingezakt, :think:  helaas en smaakte wat droog.
Nog maar een keer opnieuw proberen, naar mijn idee ff kijken hoe de temperatuur van de oven het beste kan staan (verschilt toch wel per oven)

20 Laatst bewerkt door Annette52 (14-02-2012 23:24)

Ook ganache botercreme die erg lekker is en geen problemen geeft bij bekleden.
250 gram slagroom tegen de kook brengen.
Hierin 250 gram witte chocolade smelten, van het vuur af en af laten koelen tot lauw.
250 gram zachte boter in de mixer. Even los mixen.
Giet de emulsie choco/slagroom er langzaam bij tot het opgenomen is.
Dan de mixer in hoogste stand, 10 minuten mixen.
Zowel heerlijk als vulling en voor afsmeren.
Als het in de koelkast wordt gezet wordt het hard.
Je kunt het in de vriezer bewaren en eventueel andere smaak toevoegen als je het voor vulling gebruikt(mokka,Rum of vruchten)
Wanneer de boter creme te hard is om te verwerken even in de magnetron (30 seconden) en opnieuw opkloppen( ziet er eerst niet uit maar komt weer goed!)
Misschien kun je er wat mee.
Succes

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

21

ik smeer altijd af met meringue botercreme gemengd met witte (of donkere) chocolade! Smaakt lekker en wordt mega strak! :Y

22

eschuurman schreef:
Esther68 schreef:
eschuurman schreef:

Dankje voor je reactie!! ik moet het allemaal nog gaan uitproberen. net vandaag mijn eerste biscuit gebakken en nog niet naar wens gelukt. Toch nog behoorlijk ingezakt, :think:  helaas en smaakte wat droog.
Nog maar een keer opnieuw proberen, naar mijn idee ff kijken hoe de temperatuur van de oven het beste kan staan (verschilt toch wel per oven)

En wat ik overhoudt aan botercreme vries ik in. Dat doe ik dan in kleine bakjes die ik dan weer voor de cupcakes gebruik. Misschien voor jou ook een idee??

23

liesje13 schreef:
eschuurman schreef:
Esther68 schreef:

En wat ik overhoudt aan botercreme vries ik in. Dat doe ik dan in kleine bakjes die ik dan weer voor de cupcakes gebruik. Misschien voor jou ook een idee??

goed idee, dankje!

24

hmmm die ganache botercreme ga ik dus echt proberen de volgende keer.
Lijkt me heerlijk.

I may not be perfect, but i'm always me

25

Ik gebruik altijd de botercrememix van funcakes maar i.p.v  200 ml water toevoegen aan 100 gram mix en 100 gram poedersuiker, voeg ik altijd maar 50 ml water toe. Gaat heel goed, en nooit last van smeltende marsepein.

Veel liefs,
Willeke