1

Onderwerp: mmf fondant beter verwerkbaar maken.

Leuk leuk leuk...mijn zoontje is dinsdag jarig (6) en wil een eigen gemaakte taart trakteren. Helemaal zijn ding...want hij wil al een lange tijd 'taartenbakker' worden. Dus heb ik vandaag ....voor het eerst!...twee spongecake taarten gebakken en met zelfgemaakte marhsmellowfondant bekleed. 1 taart is gevuld met jam en botercreme. De ander ongevuld voor de kritische kids.

Onder de fondant zit bij beide botercreme (de taarten zijn dus beide afgesmeerd).
Morgen mag mijn zoon ze zelf decoreren met nog uit te steken fondantfiguren.

Nu heb ik 2 vragen:
- hoe kan mijn zoon nu het beste de figuren op de fondantbekleding van de taarten plakken? Ik heb pipinggel in huis...kan hij ze daarmee 'plakken'?
-de fondant is best droog en echt erg dof (zeker na het uitrollen op een met poedersuiker bestoven werkvlak). Is hierdoor best lastig werkbaar en lang zo mooi   niet meer als vlak na het kneden en kleuren. Er is zelfs wat boter aan toegevoegd tijdens het kneden! Wie heeft er tips??? Want volgens mij moet de fondant soepeler en veel minder dof kunnen zijn.

Sorry....het zijn vast beginnersvragen....maar het resultaat is nu nog niet tot mijn tevredenheid, al hoewel ik wel trots ben op de taarten ;)

2

Re: mmf fondant beter verwerkbaar maken.

Ik plak de figuurtjes vaak vast met een klein beetje dik glazuur (poedersuiker met een beetje vocht bijv citroensap). Maar ik heb geen idee of dat een gangbare methode is.

3

Voor plakken is gewoon wat water meestal voldoende...........voor zwaardere decoratie kun je eetbare lijm maken of kopen of royca icing gebruiken.

Boter door de fondant met kneden? Lijkt me niet lekker...........
Vaak is het voldoende je handen wat nat te maken en vervolgens lang en goed doorkneden. Wil je het minder dof dan crisco erdoorheen kneden.

4

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/18/H … e+taart?+/

5

Fondant wordt zeker soepeler door er wat crisco door te doen, gewoon aan je handen en dan kneden.
Ik maakte een zwarte taart die ook wat dof was. Op een stukje fondant heb ik dun crisco gesmeerd en het ging wel mooi glimmen.
Succes en veel plezier!

6

Bedankt voor de tips! 

Uiteindelijk bleek de volgende dag dat de kleur al meer terug was gekomen.
Mijn jonge kinderen hebben die dag heel veel kleinere vormen uit het fondant gestoken en ik heb ze deze met wat suikerwater op de taart laten plakken.
Was overigens een super knusse klus waar ze ruim 2 uur leuk mee bezig zijn geweest!

De kleine vormpjes plakten super. De taarten zijn uiteindelijk echt een leuke en zeer lekkere traktatie geworden!

De tip van het beetje ( echt klein beetje) boter door de mmf fondant heb ik vanuit een recept van internet. Ik proefde het verder niet, maar het zal ongetwijfeld de houbaarheid niet ten goede komen.

Ik ga kijken naar de crisco...goede tip. De kleur vond ik nog steeds dof.

Ik ga het zeker nogmaals maken.....en naar de reacties te oordelen vindt iedereen dat een puik idee (oef...)!

(ik zou wel een foto willen toevoegen van het resultaat, maar ik heb geen idee hoe dat moet...)