1

Onderwerp: Marsepein is fijn?

Ik heb een vraagje aan de ervaren taartenmaaksters onder ons.

Ik begin inmiddels wat ervarener te worden (met zo'n 14 taarten) maar ben er nog lang niet ;-)

Vooralsnog heb ik mijn taarten steeds met fondant bekleed omdat ik dat fijn werken vind. Ik vind wel dat de smaak van fondant wat aanweziger is, maar ik hou ervan dus mij maakt dat niet ui.

Wat ik wel lastig vind aan fondant dat je sneller scheurtjes ziet (maar dat kan natuurlijk ook goed aan mij liggen en niet perse aan de fondant ;-) ).

Nu heb ik gisteren een kleine blanda bekleed met gele marsepein omdat ik niet genoeg gele fondant had liggen en mijn zoon zijn taartje geel wilde.

Dat bekleden ging eigenlijk heel soepeltjes, maar wat ik heel irritant vond (en dat is ook gelijk de reden waarom ik werken met marsepein irritant vind) is dat marseepein zo plakt - althans ... als ik het verwerk.

Oké tot zover het verhaal, nu dan 2 vragen:
- waarom scheurt mijn fondant? Is dat omdat ik niet lang genoeg gekneed heb?
- waarom plakt mijn marsepein? En, wat kan ik doen om dat tegen te gaan?

Hoop op veel bruikbare tips van jullie!!

En alvast bedankt daarvoor ;-)

2

Re: Marsepein is fijn?

Fondant heb ik geen ervaring mee en bij marsepein smeer ik mijn handen wat in met crisco om het plakken wat tegen te gaan.

Groetjes, Angela

3

Ik heb eigenlijk noit last van plakkende marsepein, eerder bij fondant  :) . De keren dat mijn marsepein plakt is wanneer ik teveel kleurstof heb gebruikt.
Welke marsepein heb je gebruikt?

4

Ik lees even mee, mijn voorgekleurde marsepein was echt een hel. Plakte als een gek.
Bij mij scheurt fondant als het wat ouder en wat droog is.

5

Angela71 schreef:

Fondant heb ik geen ervaring mee en bij marsepein smeer ik mijn handen wat in met crisco om het plakken wat tegen te gaan.

Da's wel een goede tip denk ik ... ga ik onthouden.

6

Esther68 schreef:

Ik heb eigenlijk noit last van plakkende marsepein, eerder bij fondant  :) . De keren dat mijn marsepein plakt is wanneer ik teveel kleurstof heb gebruikt.
Welke marsepein heb je gebruikt?

Hmm bij fondant heb ik het dus nooit ;-)

Het was funcakes marsepein, al voorgekleurd dus niet gewerkt met kleurstof.

7

Zeelandia rules!

Nooit scheuren, plakken of wat dan ook..... ik vind het superlekker werken!

8

Ik gebruik ook zeelandia marsepein en dat bevalt me heel goed!
Misschien kun je ook marsfond gebruiken de helft marsepein en de helft fondant en dit doorelkaar kneden?

Ik smeer er altijd crisco op tijdens het sneden en t zit ook op de roller en op het werk blad..

10

Ik had dat ook en kreeg advies van mede taartenbakkers om crisco te gebruiken en ook inderdaad de zeelandia marsepein. :Y 
afgelopen zondag heb ik een taartje gemaakt en geen plakkerige handen met de funcakes marsepein.
Ook had ik een pakje gekleurde zeelandia marsepein, en dat was helemaal super!!! Als al mijn funcakes op is ga ik zeker over op zeelandia. :9 
Ik had bij een webwinkel de gekleurde gekocht ( oud roze ) erg mooi!

11

@lindaatje, ik ben ook helemaal over op zeelandia.
Om toch wat lekkerder te kunnen werken heb ik mijn restjes funcakes gemengt met zeelandia. Werkte ook al een stuk fijner.

12

Oké dat is een goede tip sytske. Ga ik ook doen

Zeelandia marsepein! Niks geen crisco, koele droge handen en suikerbakkerspoeder. Zelden plakproblemen!

Groetjes,
Gwen

~ik maak taarten voor de lol~