1

Onderwerp: Gluten én lactose allergie

Hallo,

Ik weet helemaal niks van lactose en gluten allergieën... behalve dan dat het echt heel erg lastig en vervelend is  :(
Zeker als het om een kindje gaat die dan dus heel veel traktaties en andere dingen mis(loop)t.
Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die recepten hebben voor vullingen die dus geen gluten of lactose bevatten.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom dan alleen lactose óf gluten allergie tegen, maar geencombinatie.
Zou het heel fijn vinden wat mogelijkheden te krijgen van jullie.

Bedankt alvast!

Re: Gluten én lactose allergie

met gluten kan ik je wel helpen. lactose heb ik minder verstand van.als je een lactose vrij recept hebt wat je graag wil maken. kan ik je wel helpen om het glutenvrij te maken. of bekijken of het al glutenvrij is of iets dergelijks.

bedenk wel dat je ook aparte spullen enzo moet gebruiken ivm kruisbesmettingen.

voor de glutenvrije taarten!

3

Lactose zit in koeienmelk.
Dus alles gemaakt van koeienmelk kan je niet gebruiken.

Dus je moet dan plantaardige zuivel gebruiken.

Het Taartmoment - eetbare kunst met een persoonlijke touch.
Website - Facebook

4 Laatst bewerkt door mirche (11-01-2012 14:40)

vlaaivulling van Hak is gluten- en melkvrij, meeste soorten jams,

weet niet of je bbr kan maken net rijstemeel ipv van gewoone bloem, maar iig kan er met soyamelk ipv gewone melk
kijk ook deze topic http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=129997

5

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=129997

Dit is een veganistische botercreme die ik heb bedacht en is goed bevonden!

Als je m heel 'snel' wil maken, heb je ook soya toetjes. Die kan je door de wayang heen kloppen (net als botercreme mix) Wel lepel voor lepel toevoegen :)
Succes

6 Laatst bewerkt door pennyroyaltea (11-01-2012 17:19)

wat bas zegt is gedeeltelijk waar

in koemelk zit inderdaad lactose (maar zit dus in alle dierlijke melken)

maar er is een merk die wel melkproducten heeft waar de lactose uit gehaald is dat heet minus L  en je heb er slagroom en melk enz van

(houdbare vak)

voorde rest gebruik ik of apro soya of wajang omdat dat lactose vrij is en zover ik weet ook gluten vrij

satin ice fondant is overigens lactose en gluten vrij

ik maak meestal botercreme op basis van ganache  met wajang slagroom van minus L (pakje 200)  en pure chocolade die gluten en lactose vrij is  (recept is bij vullingen te vinden en heb hem gewoon aangepast ipv witte choco gebruik ik dus puur)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

7 Laatst bewerkt door pennyroyaltea (11-01-2012 17:18)

-

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela

8

Ik moet deze week ook een gluten en lactose vrije taart voor mijn dochtertje maken....best lastig! Het meeste staat hier boven al. Ik had er deze week ook een vraag over.
Heb vandaag botercreme gemaakt met 1 deel plantaardige boter van AH, 1 deel slagroom van Minus L en 2 delen poedersuiker, smaakje van dat merk wat ze in de webshop onder glutenvrij verkopen. Ik vind het best lekker geworden...tenminste niet zo'n hap margarine...
Minus L is te koop bij de Jumbo.Verder verkopen ze bij de AH lactosevrije houdbare melk..daar maak ik dan banketbakkersroom mee volgens het recept waarvan hierboven een link staat. En dan gebruik ik ipv bloem, maizena (ook even opletten welk merk, niet elk merk is glutenvrij) (dat gele pak Duryea ofzo ? dat is goed.)
Verder tipte iemand mij met lemoncurd. Heb het niet nagekeken nog, maar dat was in ieder geval lactosevrij zeiden ze...weet niet zeker of het ook glutenvrij is. Ligt aan het bindmiddel. Maar je kunt het ook zelf maken geloof ik. Op internet staan veel recepten. (wel de roomboter vervangen door plantaardige margarine)
Ik wil eens proberen om een vulling te maken met gelatine en lactosevrije kwarktoetjes van minus L. Misschien ook een idee?
En idd zijn niet alle soorten fondant en marsepein en kleurstof gluten en lactosevrij. Die van funcakes gebruik ik altijd. Regal Ice was ook goed dacht ik. Op de webshop onder het kopje glutenvrij kun je alles vinden. Succes!

This too shall pass!

tip: in de webshop staat onder het kopje glutenvrij ook dingen die wel glutenvrij zijn, maar eigenlijk ook weer niet.
die dingen mogen dan glutenvrij genoemd worden, omdat het onder de 20parts per million gluten bevat. niet alle coeliaken kunnen hier tegen. vraag dit nog wel even na, anders maak je misschien per ongeluk toch iemand ziek. ook al weten ze dat dit niet de intensie is ;)

sorry was te snel. ze hebben ondertussen de producten verwijderd die ik bedoelde. heb nog even snel gespiekt.

de jumbo verkoopt overigens alles van minus L dus ook de lactose vrije volle en half volle melk

maar  schijnt dat niet alle jumbo's alles hebben.. ik heb het geluk dat de jumbo hier in de wijk alles verkoopt en blijkbaar loopt t goed want ik pak wel eens mis.

12

Is het een echte lactoseintolerantie of alleen een koemelkallergie? Die worden vaak verward. In dat laatste geval kun je wellicht buffelmelk gebruiken, en met buffelmascarpone werken ipv slagroom. Wel even navragen bij de ouders natuurlijk, en goed het etiket lezen. Veel buffelmelkproducten bevatten maar voor een deel buffelmelk en voor de rest weer het goedkopere koemelk.

sugarholic kijk eens naar de datum  :lol:

en vermoed wel dat de ouders weten wat hun kind heeft.

en ben het met je eens dat men een intolerantei en een allergie te snel verwarden

overigens is buffel ook een rundsoort dan zou ik eerder voor schaap of geit kiezen of op sojabasis

14 Laatst bewerkt door ireen123 (07-02-2012 18:07)

Hallo.

Ik bak gluten en tarwevrij en vaak in mijn slechtere periodes ook lactosevrij.

Als vulling tip heb ik voor jong en oud.
Dr Oetker KOOK pudding (ingredienten suiker, maiszetmeel, zout, kleurstof beta-caroteen, aroma), verkrijgbaar in diverse smaken, let wel de KOOK pudding nemen.
Maak die als volgt aan, 1 pakje op

250 ml lactosevrije melk (let wel voor de gevoelige...er zit lactose in, maar onder de codex!)
100 ml kokosmelk- Nutco klappermelk
Bij een hoge gevoeligheid neem je alleen kokosmelk- blik Nutco (overal te krijgen) Soja is ook niet door iedereen te verdagen :(

Zo krijg je een soort banketbakkersroom.

Die niet allergie en niet intolerante mensen vinden dit ook erg lekker.
Lekker in taart en soesjes

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

en voor de zeer gevoelige?  want heb een tante die niet minus L niet kan verdragen

16

@ireen, ik ga die kookpudding met kokos eens proberen.

Dacht dat je ook pudding kon aanmaken met vruchtensap maar denk dat je dat niet moet koken en de 'koude' bereidingspakjes zijn volgens mij met melk/lactose

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

17 Laatst bewerkt door ireen123 (09-02-2012 18:07)

pennyroyaltea schreef:

en voor de zeer gevoelige?  want heb een tante die niet minus L niet kan verdragen

Minus L bevat altijd nog lactose

Zeer gevoelige, kun je kokosmelk of een combi van kokosmelk en rijstemelk nemen om de kokossmaak wat te vermijden.

Zolang je het niet puur hoeft te drinken is het allemaal te doen, dan smaakt dat allemaal niet ;)

Voeg de "melk" in beetjes toe zodat je de dikte zelf kunt bepalen.
Afkoelen in een koud waterbad, op die manier vermijd je vel vorming

18

Ik ben nu bezig met een lactose en glutenvrije vulling....

Van Alpro Soya heb ik bosbessenyoghurt gehaald. Die vond ik verrassend lekker! En daar heb ik nu gelatine blaadjes (opgelost in wat warmgemaakte kookroom van Alprosoja met een schep suiker) in gedaan. Staat nu op te stijven in de koelkast. Ben benieuwd...

Had bedacht dat dat lekker was in combinatie met bosvruchten-vlaaivulling of bosbessenjam.

This too shall pass!

die bosbessenyoghurt is inderdaad lekker

als je de plantaardige geletine had  was het zelfs een veganistische vulling :)

@ireen dat weet ik dat hij nog een bepaalde % lactose heeft (gelukkig reageerd mijn dochter er perfect op) mijn tante helaas niet.

rijstemelk zoals ricedreams?

20

De vulling met alprosoya bosbessenyogurt is gelukt en was erg lekker!

This too shall pass!

21

pennyroyaltea schreef:

die bosbessenyoghurt is inderdaad lekker

rijstemelk zoals ricedreams?

Die bedoel ik

22

Hallo ,

Ik moet cupcakes maken met fondant en dan lactose en glutenvrij hoe ga ik het doen met de fondant? Ik vind er weinig over
Gr.

23

Volgens mij heeft de leukste taarten webshop een glutenvrije afdeling. Onder een button glutenvrij staan alle glutenvrije merken fondant en marsepein. Vroeger was funcakes glutenvrij. Maar het veranderd nog wel eens. Dus ik zou daar even onder zoeken. Ook kun je de fabrikant mailen. Dan weet je het zeker.

This too shall pass!

24

http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … rolfondant

This too shall pass!