1

Onderwerp: Vraag over cream vanilla frosting...

Ik heb een vraagje over het volgende recept...

CREAM VANILLA FROSTING

90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence

Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten (geen minuut langer!!) in de koelkast.

Zou ik de kristalsuiker ook kunnen vervangen door suikerbakkerspoeder ?? Ik heb gisteren namelijk net 5 kilo gehaald bij de Makro en zou het zonde vinden om het niet te gaan gebruiken. Ik heb de frosting net gemaakt met kristalsuiker en dit is echt mijn nieuwe lievelingsrecept voor frosting..........zo lekker, het zou verboden moeten worden !! haha

Re: Vraag over cream vanilla frosting...

Even geen antwoord op je vraag maar is dit om te spuiten?

3

Ja, dit is om te spuiten :)

Mmm klinkt lekker! Hoeveel kan je er mee doen? En smaakt erg naar boter? Ik dor nu altijd slagroom maar zelfs met klop fix vind ikday O slap..

5

Ik kan je alleen maar zeggen dat dit de lekkerste frosting is die ik ooit geproefd heb. Mijn man houd niet van botercreme/frosting en vind dit heerlijk. Dat zegt dus al heel wat :)

Vandaag heb ik de helft van het recept gemaakt (ik had niet genoeg boter meer) en daar kan ik zeker 24 cc's mee decoreren. Oh, en ik vind dat het absoluut niet naar boter smaakt :) Dit is veel luchtiger. Ik zou zeggen............proberen !! :)

Oké top! Ik heb een bestelling van 70 cupcakes! Wat voor spuitmondje gebruik jij? Ik heb alleen van die xenos dingen maar krijg er gewoon geen mooie toef mee.. Tips?

7

Ik heb van die plasticen spuitmondjes (volgens mij bij de AH gehaald als set met spuitzak). Ik heb gemerkt dat je een spuitmond met grootste opening moet gebruiken om een mooie toef te krijgen. Deze cc's heb ik vanochtend gemaakt....

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2333.jpg

Natuurlijk heb ik een foto gemaakt van mijn cc's met de mooiste toef ;) haha En ik denk dat het ook een kwestie is van oefenen/doen. Zovaak heb ik dit nog niet gedaan maar als je eenmaal de slag te pakken heb gaat het vast vanzelf :)

8

Inderdaad een heel lekkere topping! Ook hier valt hij super in de smaak, zeker op redvelvet cupcakes  :Y
Of dit kan met suikerbakkerspoeder? Gewoon een keer proberen zou ik zeggen.

Veel succes.

Groetjes, Peggy

Workshops en taartbenodigdheden: www.Cakexclusive.be Webshop:www.cakexclusiveshop.be

9

Peggy, ik denk dat ik dat maar ga doen :) Morgen weer even wat roomboter in huis halen (mijn voorraadje is op ;)) en dan van de week nog maar eens aan de slag met suikerbakkerspoeder. Lijkt mij dat het ook goed moet gaan maar je weet maar nooit :)

Kan ik dit ook een dag van te voren maken?

11

Dat zou je moeten proberen. Ik heb geen idee. Ik heb het nu wel in de koelkast staan dus ik kan morgen wel even voor je kijken of er dan nog goed mee te werken is ??? Je hoort het morgen :)

biancka schreef:

Dat zou je moeten proberen. Ik heb geen idee. Ik heb het nu wel in de koelkast staan dus ik kan morgen wel even voor je kijken of er dan nog goed mee te werken is ??? Je hoort het morgen :)

Ik heb het net gemaakt maar wat is dat spul slap! Wat doe ik verkeerd? snap er niks van..  :nooo het staat al ruim een uur in de koelkast en nog kan ik er niet mee spuiten!

13

Oh, dat is gek. Bij mij is het absoluut geen slap spul. Ik zit me even af te vragen waar het mis is gegaan. Heb je de mix van melk & bloem wel genoeg laten indikken ??? Dat ging bij mij heel erg snel (waarschijnlijk wel te snel) maar het werd wel heel erg dik. Die laten afkoelen en dan echt 15 tot 20 minuten nog mixen met de botermix. Ik ben van plan om vandaag nog een batch te maken (maar dan met suikerbakkerspoeder) en ik laat nog wel even weten of ik problemen heb gehad.

Ik heb trouwens met de frosting geproefd na een dag in de koelkast en dus kun je het makkelijk een dag van te voren maken.

Ik kom straks nog eventjes terug om te laten weten hoe mijn tweede batch is geworden.

14 Laatst bewerkt door biancka (29-08-2011 12:25)

Rowan, ik heb de frosting vandaag nog een keer gemaakt en weer geen problemen gehad. Weet nog steeds niet zo goed wat je verkeerd gedaan hebt. Hier een overzicht van wat ik gedaan heb met foto's...

Bloem & melk gemixt. Zoals je misschien op de foto ziet doe ik dat nog niet op mijn inductieplaat...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2338.jpg

Als alles goed door elkaar gemixt is zet ik het pannetje op mijn inductieplaat op een medium stand...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2340.jpg

Daarna blijf je roeren totdat je op een gegeven moment weerstand gaat voelen en dan ga je extra goed roeren totdat je mengsel eruit ziet als dit...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2342.jpg

Dan zet ik het pannetje op het aanrecht en doe er bakpapier overheen...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2343.jpg

Daarna ga ik het boter mixen in mijn Kennie tot het boter smeuig & luchtig is. Vandaag heb ik er daarna mijn gezeefde suikerbakkerspoeder ingedaan en gemixt totdat dat 1 geheel was. Toen nog koffie extract er en goed mengen.

Als dat goed gemixt is haal je het bakpapier van je afgekoelde melk/bloem mix...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2353.jpg

Ik haal met een spatel de mix van het bakpapier af en daarna gaat het in de mengkom bij de botermix...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2355.jpg

En dan meng je zo'n 5 minuten tot je frosting er zo uitziet...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2359.jpg

Ik had geen cc's meer zonder frosting dus heb ik snel even een toef op een bordje gespoten zodat je kunt zien dat met deze frosting goed te werken is (en ik had de frosting nog niet 15 minuten in de koelkast gehad)...

http://i53.photobucket.com/albums/g65/devilzlittlesister/IMG_2361.jpg

Hopelijk heb je ik je kunnen helpen en ben je erachter gekomen bij welke stap het fout is gegaan met jou frosting.

Ik heb net geproefd en het is echt weer heerlijke frosting geworden. Wij willen niks anders meer :)

Groetjes & succes !!

p.s. ik heb het melk/bloem mengsel dus niet aan de kook gebracht maar langzaam gewacht tot het dikker werd.

AH oke! Ik denk dat het met het mengsel bij mij fout is gegaan! Ik was misscien ook beetje ongeduldig en heb het niet helemaal afgekoeld! Mijn bakpapier was ook op.. En heb het 10 a 15 min laten koken zoals er in de beschrijving stond.. Zie nu ook dat jij dat niet heb gedaan. Ik heb het een dag in de koelkast laten staan en toen was het goed! Vind wel dat het erg snel smelt op je cupcakes.. Nouja onwijs bedankt voor je how to! Is gelijk een stuk duidelijker!

P.s vond het trouwens wel heeeel zoet! Dus volgende keer voo rmij wat minder suiker ;)

16

Ik vraag me af hoe lang dit buiten de koelkast kan, ik moet voor zaterdag namelijk 40 stuks maken maar dan bak en decoreer ik ze vrijdag al aangezien ze zaterdag  's ochtends worden opgehaald. Ik wil ze niet in de koelkast doen ivm uitdrogen. En daar worden ze pas rond 3 uur gegeten...zou dit kunnen met deze topping?? Hij lijkt me namelijk heerlijk!

17

Ik heb mijn cupcakes volgens wel in de koelkast gezet omdat er melk in de topping zit en ik heb er net eentje gegeten en die was niet uitgedroogd (voor mijn gevoel). Als jij de cc's 's avonds pas gaat maken dan moet het volgens mij wel kunnen..........maar dat weet ik niet zeker. Ben nog niet echt een expert :)

18

Rowan, bij mij smelt de frosting niet. Wie weet gebeurt het bij jou wel omdat je frosting al zo dun was voordat je het in de koelkast zette ?? Geen idee maar dat kan een verklaring zijn.

Enneh, ik heb het melk/bloem mengsel bij de boter gedaan toen ik klaar was met de boter dus volgens mij was het nog niet echt afgekoeld ;) Maar echt heet was het ook niet meer. Ik denk meer kamer temperatuur.

19

Ga hem bewaren en uit proberen!

I may not be perfect, but i'm always me

20

RowanVeenstra schreef:

Mmm klinkt lekker! Hoeveel kan je er mee doen? En smaakt erg naar boter? Ik dor nu altijd slagroom maar zelfs met klop fix vind ikday O slap..

Als je graag een topping van slagroom doet moet je de aangevette slagroom maken zoals hier beschreven staat bij de recepten.
die is stevig en goed te spuiten en blijft goed :)

21

Klinkt goed...
Ga het ook maar eens proberen!!

22

Echt top dat je het zo uitgelegd hebt,ik ga het morgen maken wist niet wat erop de red velvet cc moest nu wel,dank je.Red velvet cc inmiddels al helemaal op en ik had er 30,wat een crime weer gaan bakken :lol:

23

iemand dit al met soja melk en rijstebloem geprobeerd?
Mag nl. geen melk en gluutjes  O-)

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

24

Hoi.
Ik heb geen vanille essence.
Kan ik dit ook vervangen door vanille suiker, die kleine zakjes?
Ze zijn voor morgen en kan dat dus echt niet meer halen.

I may not be perfect, but i'm always me

25 Laatst bewerkt door SugaHolic (08-02-2012 19:33)

nagelsan schreef:

Ik heb geen vanille essence. Kan ik dit ook vervangen door vanille suiker, die kleine zakjes?

Ja hoor, je kunt er van alles doorheen doen. Vanillesuiker, vanillepoeder, vanilleextract....

Of heel iets anders zoals een lepel dulce de leche, cacaopoeder, wat je maar wilt!