1

Onderwerp: [FEEDBACK] Er ging van alles mis

Hoewel ik sinds pas 2 maanden deze nieuwe hobby heb ontdekt, had ik aangeboden om een verjaardagstaart te maken, maar er ging van alles mis. Uiteindelijk vind ik de taart wel ok en gelukkig ook de persoon die hem kreeg, maar het was heel anders dan ik had gewild.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LNREMSJV-D.jpg

Bij het kleuren van witte fondant wilde ik een intense warm rood/roze kleur hebben, maar kreeg dit niet voorelkaar (de kleur is niet intens en niet "fris").  Het werd steeds plakkeriger en de structuur van de fondant werd anders, minder elastisch?
Bij het bekleden van de taart kwamen er al snel scheuren in de bovenste rand, hierdoor heb ik een randje fondant (sugargun) erop geplakt en bloemetjes op de rand geplakt. Kan dit komen door het kleuren van de fondant of gewoon verkeerde techniek van het bekleden?
Nog iets: zijn er tips  voor het plakken van fondant op fondant? Ik gebruikte een penseeltje met water, maar bij het verschuiven van de kleine letters om ze op een lijn te krijgen, kreeg ik vlekken.
Het zilver kleuren van het randje om de tekst heen is ook niet goed gelukt, gebruikte hiervoor alcohol en zilver dust zoals ik hier op het forum heb gelezen, maar kreeg het niet egaal.
Heel veel vragen... in iedergeval alvast bedankt voor het kijken en jullie feedback!

2

Re: [FEEDBACK] Er ging van alles mis

Allereerst vind ik je taart heel mooi!!

Fondant rood kleuren.... tja, de beste tip die ik kan geven is: niet meer doen. Gewoon voorgekleurd kopen  :Y (datzelfde geldt trouwens ook voor zwart  ;) )

Fondant op fondant plakken kan inderdaad met water. Het kan ook met alcohol, tyloselijm of zelfs eiwit, maar het geeft allemaal vlekken, dus wat dat betreft maakt het niet uit  :/ . Zo weinig mogelijk gebruiken en zo min mogelijk schuiven dus.

Zilver verven heb ik geen ervaring mee, heb net zelf mijn eerst geverfde taart gepost  O-) Maar als het om alleen een randje gaat kun je het wellicht eerst naast je taart zilver dusten en dan pas op de taart aanbrengen? In ieder geval niet gaan dusten op je taart want dan zit alles onder!

Ik vind trouwens dat je met de bloemetjes de problemen erg mooi hebt weggewerkt  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

3

Mooi taartje hoor!!
Fondant kleuren is lastiger dan marsepein vind ik zelf, je hebt behoorlijk wat kleurstof nodig voor een diepe kleur.
Misschien had je het even moeten laten 'rusten' na het kleuren om er goed mee te kunnen werken.
Zilver dusten/verven is lastig, het beste kun je dit een paar x achter elkaar doen om het te laten dekken.
Als de fondant gaat scheuren en droog is, gebruik ik altijd een beetje crisco en met letters schuiven moet je uitkijken voor vlekken, probeer er een klein stukje bakpapier onder te leggen zodat je het in 1 x recht kan plakken, je kunt trouwens zelf lijm maken met water en een beetje petal powder.
Maar hopelijk zijn er wat profs die je beter kunnen helpen!

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

4

Vlekken van water drogen bij mij altijd gewoon op.  Vlekken van bv zwarte letters op een witte ondergrond haal ik weg met een vochtig doekje of met een doekje gedrenkt in een beetje alcohol.

5

ondanks de kleuren vind ik het een mooi taartje

6

Vind echt dat het een mooie taart is geworden!

Het zilver kleuren/verven is mij ook nog nooit zo gelukt dat het mooi egaal wordt, het is altijd wat korrelig. Ik heb nu flesjes zilver/goud/brons van AmericColor maar het blijft een beetje korrelig als je het gebruikt op marsepein.
Heb ook een keertje brons gebruikt op letters van fondant en dat vond ik wel mooier. Heb toen wel meerdere laagjes gedaan.

Misschien dat iemand anders nog een tip heeft?

7

Ik heb het nog niet gebruikt zelf :o, maar is de FoodPaint van Rainbow Dust iets misschien? Dat zijn al kant en klare (veelal 'metallic') verfkleuren die je dus zó uit het flesje kunt gebruiken.....

8

Ik vind vooral je bloemen heel erg mooi, taart zoals ik hem zie...niks mis mee. :)

Je kijkt, je proeft... en je bent verloren.

9

om fondant zilver te kleuren moet je grijze fondant gebruiken. ik gebruik altijd bacardi, mengen met zilver poeder. en dan dekt het in 1 keer. het is een kwestie van de juiste hoeveelheden uitproberen. ik vind je taart er leuk uitzien hoor!

Nou, ik vind 'm prachtig, je zou niet zeggen dat je nog maar 2 maanden bezig bent!

En inderdaad... Rood gewoon voorgekleurd kopen!

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

11

Dank voor al jullie reacties, ga jullie tips zeker gebruiken voor mijn volgende taart!