1

Onderwerp: Op avontuur met natuurlijke kleurstoffen

Even terug bladerend door de afgelopen maanden heen zie je heel veel baksels met heel veel kleuren voorbij komen. Ik zou vaak nog meer kleur willen gebruiken. Biscuit, fondant, marsepein, royal icing.
Heb je al een keertje marsepein of fondant gekleurd met eetbare kleurstoffen? Dan weet je dat het vaak niet zonder handschoenen lukt en als je per ongeluk de "goedgekeurde" kleurstoffen op je handpalmen en vingers krijgt, lukt het vaak ook met schrobben niet om de kleur te verwijderen. Je kunt je handen ook van tevoren insmeren met crisco. Het vet beschermt je huid tegen de kleurstoffen maar bij mij werkt dat niet goed genoeg en dan moet ik met kleur op mijn vingers naar mijn werk.

http://2.bp.blogspot.com/-oNsdvHYGtto/Tybw2cQV_pI/AAAAAAAABSs/SmJpqo1TILM/s1600/merenque+ballen.jpg

Het lukt me niet om natuurlijke kleurstoffen te vinden in Nederland. Ik weet dat ze wel te koop zijn in België, bij de taartenfee.

http://4.bp.blogspot.com/-mP7YcBdlfa8/Tv9s-jmB_uI/AAAAAAAABGU/9Hec7GnAHn0/s1600/P1070306.JPG

Helaas, de kleurstoffen roken muf, in sommige potjes zat maar weinig kleurstof en ik kreeg niet de kleur die de verpakking deed vermoeden.
Jammer want in de winkel wist men eigenlijk niets te vertellen over het product. Daar kwam ik zonder extra informatie vandaan.

Het groen in de merengue deed het eiwit dun worden. Vandaar het grote verschil op de foto.
Helaas viel me het tegen om te werken met deze kleurstoffen. Toch zou ik hier vaker mee willen werken.
Heeft een van jullie hier meer informatie over? Alternatieven?

Verder lezen over het kleuren van de merenques? Klik hier

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

2

Re: Op avontuur met natuurlijke kleurstoffen

Er zijn ook in de natuur genoeg kleurstoffen die je niet meer van je handen krijgt. Desondanks een goed initiatief om te kijken wat de natuur te bieden heeft om baksels te kleuren! Ik ben benieuwd wat voor info er in dit draadje tevoorschijn komt.

3

Vrouwtje Deeg heeft heeft heel veel natuurlijk producten :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

Misschien in dit draadje wat ideetjes? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=181237

5

Wanneer je "natuurlijke kleurstoffen" intypt op Google, krijg je behoorlijk veel resultaten..... ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6 Laatst bewerkt door zoethoudertje (31-01-2012 21:49)

Adrienne: Vrouwtje Deeg heeft heeft heel veel natuurlijk producten yes
Super, deze site was ik kwijt geraakt, ziet er veel belovend uit.

Karin09: Misschien in dit draadje wat ideetjes? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=181237
Super, ook hier heb ik wat ideeën op kunnen doen. Ik vind het alleen wel een hoop werk om het zelf te doen  :o , maar als je een dierbare hebt met een allergie vind ik het een super idee. Onlangs heb ik van rode wijn en van vlierbessen/bramenwijn met suiker stroop gemaakt. Dat kun je denk ik ook goed gebruiken. Vlierbessen en bramen zijn megakleurders.

Annelies: Wanneer je "natuurlijke kleurstoffen" intypt op Google, krijg je behoorlijk veel resultaten..... wink
:Y

DLT shop denkt eraan om  ze ook te gaan verkopen,  ik heb bij hen ook informatie aangevraagd, maar het is nog niet zover.

Misschien nog meer leuke tips?
Zou je kurkuma kunnen gebruiken  als gele kleur? Of geeft dat teveel smaak aan je zoete baksels.
Bedankt voor de tips.

Verder lezen op mijn blog vol how to's & recepten?
www.carolabaktzoethoudertjes.nl

7

Kurkuma oftewel geelwortel heb ik vroeger wel veel in warme dingen gebruikt, o.a. om de rijst te kleuren. De smaak is heel subtiel, denk dat het wel mee zal vallen bij al het suikergeweld in een taart. Overigens wel een mooi voorbeeld van iets dat enorm vlekt, dus kijk uit!

Jacob Hooy/Hooij/Hooi? dat zit bij de nieuwmarkt in amsterdam heeft natuurlijke kleurstoffen die kleuren prima. Die gebruikte ik eerst maar ik ben nou meer weg van de electric colours en dat gata met natuurlijke kleurstoffen niet lukken.

succes met zoeken :)

jacob hooy ;)

zeer oud zaakje.. wij verkopen veel van jacob hooy alleen niet de kleurstoffen..

wil nog steeds is naar de nieuwmarkt in amsterdam

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

10 Laatst bewerkt door sweet978 (01-02-2012 14:06)

dan moet je bij lokaal t loosje daarna een ovengerechtje met ei of een broodje tonijn salade gaan eten. Of even kaasfonduen bij de Bern.. met de aoli erbij

( Ben op de nieuwmarkt opgegroeid..tot ik 3 jaar geleden burgerlijk werd..mama werd..en naar een dorp verhuisde) :)

sorry..volledig off topic ...werd ff enthousiast van mn oude buurt