1

Onderwerp: Mag ik het bakblik of de oven de schuld geven?

Hoi!

Ik heb een probleem en ik kom er maar niet uit!
Sinds een paar maanden bak ik taarten en ik gebruik altijd het recept voor biscuit hier van de site, dat gaat sinds het begin hartstikke goed en mijn biscuits worden meestal mooi hoog.
Tot een paar weken terug. Ik maakte het beslag zoals altijd in mijn bakblik(springvorm) dat ik altijd gebruik van Kaiser (gekocht bij blokker). Tot overmaat van ramp ging het helemaal mis en was het resultaat een plak niet gerezen rubber. Kan een keer gebeuren dacht ik, misschien de eieren niet goed. Tot ik daarna een nieuw, kleiner bakblik kocht (bij LIDL, is qua kleur ook donkerder dan mijn kaiserblik.) En twee keer achter elkaar zo'n zelfde rubberplak bakte. En een week later weer precies hetzelfde! (weer lidl-blik). Daarna heb ik in mijn Kaiserblik weer 2 x een mooie gebakken.
Als test heb ik in het lidl-blik een gewone cake gebakken (omdat die ingredienten dan gewoon goed zijn etc.) en raad eens... ook een rubberplak!

Ligt het nu aan dat Lidlblik? Hebben meer mensen hier last mee? Maar omdat de eerste mislukking in mijn 'gewone' blik was twijfel ik dus of het niet aan mijn oven ligt?

Alvast bedankt voor het lezen, hopelijk heeft iemand een tip of antwoord?

Groetjes Bie

Re: Mag ik het bakblik of de oven de schuld geven?

Lijkt me meer een ovenprobleem: voorbode van dat ie 't gaat begeven.
Hadden wij ook een paar keer met de combi voordat ie definitief pang zei  :Y

3

ik heb ook goedkope bakblikken en duurdere die ik door mekaar gebruik. Het enigste dat ik merk bij goedkopere blikken is dat de taart er soms iets moeilijker uitkomt. Maar ik heb nog nooit gehoord dat het aan een bakblik zou liggen dat een taart niet zou onhoog komen in de oven. :think:

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Had je niet het idee dat er iets mis was met de temperatuur toen het in de oven ging of het eruit kwam?

5

Als ik het recept van biscuit gebruik heb ik het ook weleens, maar 2 minuutjes langer mixen heeft het bij mij opgelost.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

6

Het kan ook aan de zak biscuit mix liggen misschien is die niet goed?

Zoete groetjes, Inti

7

@inti, ze gebruikt het recept van hiernaast, dus geen mix

@topicstarter, ik zou even een oventhermometer kopen en die er standaard inzetten! dan kan je goed controleren of de temperatuur wel klopt!
wijzelf hadden ineens vorig jaar dat alles meteen aanbrandde. eerst merkten we het aan de pizza's, moesten op 200, maar die werden in die 10minuten aardig hard. toen maar keer op 180 gezet, ook dat hielp niet, en zo maar door. cake bakken, kwam iets minder omhoog maar leek gaar, (prik nooit,ik voel) maar van binnen was het een gummibal. toen iets wat er ruim 2uur in moest op 150 graden was na een kwartier al zwart.... thermostaat bleek kapot! dingetje van 40 euro. sindsdien heb ik altijd een oventhermo erin staan. en die staat er zo in, dat zodra ik de temp omhoog gooi, ik meteen goed op de thermometer kan kijken of hij klopte.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

8

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@rorico, dat is misschien wel een goede tip. Al doet hij bij de rest van al mijn ovengebruik het wel goed. Het is by the way een combimagnetron. Ik heb met een vriendin besproken dat ik mn bakblik een keer kan testen. Misschien kan ik dan zien of het daar aan ligt. Ik ga mijn oven goed in de gaten houden vanaf nu in ieder geval!