Onderwerp: Scheurend fondant..

Ik heb de laatst een paar keer meegemaakt dat mijn fondant onwijs begon te scheuren :s Sinds mijn eerste taartje was dat eigenlijk niet meer gebeurd, en al helemaal niet zo extreem!

Waar kan dat nou aan liggen?! De luchtvochtigheid lijkt me toch niet zo  hoog... Ook heb ik net zo dik/dun uitgerold als anders. De ene keer heb ik er wel Crisco doorheen gekneed, de andere keer niet, dus daar ligt het ook niet aan. Ik heb er nog even aan gedacht dat ik de taart misschien te snel na het kleurmengen bekleedde, maar ook het fondant even langer laten staan had niet het gewenste resultaat.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken, is dat het fondant 'te vers' is... :s Kan dat??

Ik bestel altijd 5kg van Funcakes.

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

2

Re: Scheurend fondant..

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, maar dan met chocoladefondant...

Ik weet helaas niet waar het bij jou of bij mij aan zou liggen, maar misschien dat iemand op mijn uitdaging ook een oplossing weet?
Ik heb het dan over rolfondant van de sligro, de bruine dus, met echt cacaopoeder erin...

xxx

Ik taart, jij taart, wij taarten, wij hebben getaart... Taarten is een werkwoord!

luchtvochtigheid ligt hier vrij hoog :Y 50 a 60 % is het beste geloof ik, hier is het nu 85%. Ik had vandaag ook last van veel te soepel en kleverig fondant.
de fondant langer laten staan, droogt het uit, ook als je het net hebt uitgerold oid.
Ik schat in dat het of de luchtvochtigheid is, of te veel crisco erdoor gekneedt, of te veel kleurstof erdoor gedaan (dan kan het nog wel eens helpen om er wat poedersuiker door te kneden)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

tipsytaartje schreef:

luchtvochtigheid ligt hier vrij hoog :Y 50 a 60 % is het beste geloof ik, hier is het nu 85%. Ik had vandaag ook last van veel te soepel en kleverig fondant.
de fondant langer laten staan, droogt het uit, ook als je het net hebt uitgerold oid.
Ik schat in dat het of de luchtvochtigheid is, of te veel crisco erdoor gekneedt, of te veel kleurstof erdoor gedaan (dan kan het nog wel eens helpen om er wat poedersuiker door te kneden)

mmm dat kleurstof zou het best kunnen zijn, heb idd wat knalkleurtjes gebruikt... Hoewel het lichtroze fondant ook scheurde... Dan gooi ik het maar op de luchtvochtigheid :D :D

5

Waarom doe je er crisco door? Dat smeer je toch uit op je werkblad zodat je het fondant beter kan rollen en niet blijft plakken?

shallY schreef:

Waarom doe je er crisco door? Dat smeer je toch uit op je werkblad zodat je het fondant beter kan rollen en niet blijft plakken?

Als je fondant droog of wat harder is, kun je er Crisco doorkneden om het soepeler te  maken :)

7

Crisco verergerd het scheuren soms... In fondant is het niet vet wat de soepelheid geeft maar vocht..

Het werkt beter om je handen even onder de kraan te houden (indien je voldoende fondant hebt om een taart te bekleden) en je handen niet af te drogen, die hoeveelheid vocht die er aan blijft zitten is voldoende om je fondant soepel te krijgen en het scheuren te verminderen.

Verder heel goed kneden...

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

ik heb dat ook al gehad dat mijn fondant schuurt . maar bij mij is dat aan de onderkant . kan het zijn dat ik hem te dun uit rol?