1

Onderwerp: Mijn tweede taart, wat heb ik gevloekt!

Ik had heel veel zin om mijn tweede taartje te gaan maken voor mijn broers verjaardag en had een al een beeld in mijn hoofd hoe hij moest worden. De taart was goed gelukt en ik had hem gevuld met bosvruchtenjam, banketbakkersroom en witte chocolade vlokken.
De fondant was echt een ramp! Het scheurde en het lukte niet om hem dun uit te rollen. Waar kan dit door komen? Ik heb 3 en half pakjes fondant onderhand weg kunnen gooien. Ik wilde mijn taart bijna in de prullenbak gooien. Uiteindelijk kwam ik op het idee om de bovenkant te laten met de grijze fondant en de zijkanten dan maar met iets anders te bekleden. Dit is uiteindelijk slagroom met witte chocolade vlokken geworden. Ik heb de afwerking daarna een beetje snel gedaan, omdat ik al heel lang bezig was.
Uiteindelijk vind ik hem best leuk, maar het maken vond ik helemaal niet leuk!
Volgende week zaterdag heb ik een basisworkshop, ik hoop dat ik daar goede tips krijg. Anders was dit de laatste keer haha!

Hij smaakte wel erg lekker en de visite vond hem ook lekker! Gelukkig!

Tips zijn welkom!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LPUYKIQY-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKWB7U63-D.jpg

2

Re: Mijn tweede taart, wat heb ik gevloekt!

Wat vervelend als het zo tegenzit! Toch een lief taartje geworden hoor :)

Welk fondant heb je gebruikt? Op wat voor ondergrond rol je uit en wat gebruik je om te rollen?

Misschien dat ik je kan helpen :)

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

3

Ik heb fondant van funcakes gebruikt en gewoon op het aanrechtblad uitgerold met poedersuiker eronder. Bij de vorige taart heb ik dit ook precies hetzelfde gedaan. (toen ging het wel goed).

Ik heb wel eerst bloem gebruikt om uit te rollen, kan het hier aan liggen? Ik heb daarna poedersuiker gebruikt.

Maar de fondant scheurde gewoon aan alle kanten.

4

ik taart zelf pas sinds juni en bij mij is ook nog niet alles even strak, maar paar dingetjes die mij helpen: crisco, tafelplastic waar ik op uitrol (dan kan je als het niet wil de lap gewoon om de taart kiepen  ;)  ) en misschien toch langer kneden? dat weet ik natuurlijk niet, want weet niet hoe lang je gekneed hebt en heb deze fondant nog nooit zelf gebruikt.

maar ook ik vind het een leuk taartje geworden hoor. en lekker is ook belangrijk  :9 !

Er is altijd wel een reden voor taart!

5

Okee, dat is wel een slim plan op tafelplastic.
Maar ik kreeg hem niet dun uitgerolt en toen ik hem er overheen legde scheurde hij meteen aan alle kanten. Daar kon crisco niks meer aan veranderen..

Bedankt voor de tip!

Welk fondant gebruik jij?

6

ik gebruik regalice, heb nu bijna 7,5 kilo op (3x2,5kg).... en moet dringend nieuwe bestellen. nu wil ik satinice gaan proberen....
ik ben ook nog lang geen expert hoor, ik blijf ook oefenen en proberen ;)
maar hoor over satinice zoveel goede dingen hier en regalice vind ik zelf per pak wisselen, de ene keer gaat het goed, de andere keer wil het niet. maar ligt vast voor het grootste deel nog wel aan mij hoor. als ik alleen ben heb ik ook meer rust dan wanneer de kids wakker zijn en ik het zonodig nog af moet maken. (maar zij dus ook aandacht willen) :shh:

Er is altijd wel een reden voor taart!

Satin Ice is ideaal. Alleen voor het boetseren van figuurtjes is die een beetje te zacht. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Misschien kun je dat weer oplossen met tylose erin.

Misschien de combinatie van bloem en poedersuiker dat maakte dat de fondant te droog werd. Het beste kun je idd plastic als ondergrond gebruiken, dan heb je geen poedersuiker nodig en blijft de fondant soepel.

Die pinguins zijn grappig!

elke gelegenheid verdient een taart!
http://www.ritaart.nl

8

ik gebruik ook satin ice. love it. funcakes is bij mij ook een drama! ik rol altijd uit op bakpapier werkt.ook goed. en vooral heel goed kneden van te voren!

9

Ik heb altijd begrepen dat je beslist geen bloem mag gebruiken in combinatie met fondant. Ik weet niet waarom, maar als ik how-to's lees of filpjes kijk op you-tube zeggen ze dit er bijna altijd bij. Ook ik ben een beginner hoor. En ik ben fan van marsepein, dit vind ik makkelijker werken en gelukkig ook lekkerder. Maar fondant gaat gelukkig ook wel goed. Ik kijk uit naar je volgende taart :-)

Groetjes Miriam

10

Fijn al die tips!

Ik ga volgende keer andere fondant gebruiken en een andere ondergrond.

11

Gebruiken jullie van satin ice gewoon de white vanilla?

12

en waar kopen jullie satin ice? Want via de webshop betaal je dan zoveel verzendkosten..

13

en waar kopen jullie satin ice? Want via de webshop betaal je dan zoveel verzendkosten..

14

Ik rol uit op de matjes van de ikea. Het zijn de bureau onderleggers. Ik smeer die in met wat crsico op een keukenrolletje en het werkt perfect. Geen kreukels enzo en je kunt hem boven de taart houden en loslaten. Dan scheurt hij niet. Ik vind het geweldig en wil nooit meer iets anders!

Groetjes Puck

15

Dankjewel Prinses,
Ik heb er zelf een op mijn bureau liggen, zo'n doorzichtige. Moet ik even eentje bij halen!

16

toch nog leuke taart geworden. Goede oplossing gevonden.

ik zou inderdaad nooit fondant met bloem uitrollen.

En als je enkele dingen tegelijk bestelt inde de dlt shop valt het goed mee qua verzendkosten (dan ben je sowieso goedkoper uit dan zelf ergens het te gaan halen)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

17

Ik gebruik de fondant van funcakes en ik heb nog nooit problemen ermee gehad.
Ik rol uit op bakpapier en met een roller van een stuk gordijnroede. Ik gebruik nooit crisco, poedersuiker of maizena en ook nog nooit nodig gehad eigenlijk

..*Heerlijk aan het bakken*..

18

Ik vind hem leuk hoor!  :Y

There's no such thing as a bad idea. Only poorly executed awesome ones.
Bekijk mijn taartjes op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8ZOYZRJN