Tja. Het zijn gewoon nogal machtige taarten. Het biscuit (uit je andere topics begrijp ik dat je wel al met biscuit werkt en niet met cake) op zich is heel luchtig, maar de botercreme en fondant/marsepein maken het geheel erg machtig, daar kom je gewoon niet onderuit. Zeker als je ook nog met botercreme vult.
Probeer zo dun mogelijk te bekleden en smeer ook maar heel dun af (dat je het biscuit er al doorheen ziet, net genoeg crème om de oneffenheden weg te werken en de fondant te laten plakken).
Kwa vullingen zou je eens wat luchtige toetjes van mona kunnen proberen, gecombineerd met jam of vlaaivulling?
Hoe lang mix je je botercreme? Want als je dat niet lang genoeg doet blijft het ook heel compact (en dus extra machtig). Als je de botercreme echt minimaal 10 minuten mixt wordt zelfs 1op1 botercreme heel luchtig, al zou ik het om te vullen nog steeds niet zo gebruiken. Dan liever met botercrememix of nóg liever met Meringue botercreme (een hele luchtige botercreme met eiwitschuim, het recept staat tussen de recepten op deze site).
Als je voor jouw idee 'kleine' stukjes snijdt, hoeveel stukjes haal je dan bijvoorbeeld uit een 20cm ronde taart? Want als je stukjes alleen wat kleiner zijn dan een stuk vlaai, dan zijn ze nog steeds wel erg groot. Zelfs het aantal stukjes wat je uit een taart kunt snijden volgens de tabellen op deze site vind ik zelf nog aan de grote kant. Ik haal uit een 15cm taartje zeker 8 stukjes ipv de zes die in de tabel staan. Ik hou dus bij het bakken voor anderen wel de tabellen aan, maar als ik een taart zelf aansnijd maak ik de stukjes kleiner. Als mensen de taart dan lekker vinden kunnen ze altijd nóg een stukje nemen
En verder is het ook een beetje een kwestie van smaak. Sommige mensen houden nou eenmaal niet van fondant of marsepein maar hebben liever gewoon een slagroomtaart of een vlaai. Ikzelf stiekem ook...