1

Onderwerp: waarom is valt mijn gebak zo zwaar?

Ik heb al verschillende taarten gemaakt.
Bijv. bescout met laagje buttercream en bakkersroom
Of een laagje aarbeienjam, buttercream en bakkersroom.
Of mokkabav. met buttercream.
EEn bonbonblokslagroom vulling in laagjes.

Alles valt zwaar....wel heeeeel lekker maar je kan niet veel op.
Het is te machtig.

Wie kan mij helpen....of heeft een recept wat luchtiger is.

Re: waarom is valt mijn gebak zo zwaar?

Hoi,  ik heb precies het zelfde!
Ik zelf vind al mijn taarten heerlijk maar voor de rest vind heel de familie het veel te machtig, ze laten altijd stukken liggen terwijl ik al bewust hele kleine stukjes snij.
Zal het door de fondant en marsepein komen?
ik lees hier verder mee ben benieuwd.

Groetjes

lekker al die taarten...

Luchtigere vulling proberen?
Een vruchtenbavarois? En niet te dik afsmeren en bekleden!

Life is what you bake it.

4

Ik heb mijn fondant heel dun bekleed ook dik bekleed ....zelfde resultaat.Ook niet te veel buttercream.

Zijn jouw taarten dan niet machtig?
Bedoel je een kant en klare bavarois , of die je dan aan moet vullen met slagroom. bijv. van fun cakes.

Gebruik je wel biscuitmix of een cakemix?

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

6

Ik maak taarten van biscuitmix en vul nooit met botercrème, daar smeer ik alleen zo dun mogelijk mee af. Als vulling probeer ik luchtige dingen te kiezen, vaak een mousse. En ik bekleed zo dun mogelijk en snij kleine stukjes. Kinderen willen nog wel eens alleen het buitenkantje eten, maar volwassen krijgen de taart altijd schoon op en willen vaak 1 of 2 uurtjes later nog een stukje.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

7 Laatst bewerkt door Mijke79 (17-01-2012 16:03)

Tja. Het zijn gewoon nogal machtige taarten. Het biscuit (uit je andere topics begrijp ik dat je wel al met biscuit werkt en niet met cake) op zich is heel luchtig, maar de botercreme en fondant/marsepein maken het geheel erg machtig, daar kom je gewoon niet onderuit. Zeker als je ook nog met botercreme vult.

Probeer zo dun mogelijk te bekleden en smeer ook maar heel dun af (dat je het biscuit er al doorheen ziet, net genoeg crème om de oneffenheden weg te werken en de fondant te laten plakken).

Kwa vullingen zou je eens wat luchtige toetjes van mona kunnen proberen, gecombineerd met jam of vlaaivulling?

Hoe lang mix je je botercreme? Want als je dat niet lang genoeg doet blijft het ook heel compact (en dus extra machtig). Als je de botercreme echt minimaal 10 minuten mixt wordt zelfs 1op1 botercreme heel luchtig, al zou ik het om te vullen nog steeds niet zo gebruiken. Dan liever met botercrememix of nóg liever met Meringue botercreme (een hele luchtige botercreme met eiwitschuim, het recept staat tussen de recepten op deze site).

Als je voor jouw idee 'kleine' stukjes snijdt, hoeveel stukjes haal je dan bijvoorbeeld uit een 20cm ronde taart? Want als je stukjes alleen wat kleiner zijn dan een stuk vlaai, dan zijn ze nog steeds wel erg groot. Zelfs het aantal stukjes wat je uit een taart kunt snijden volgens de tabellen op deze site vind ik zelf nog aan de grote kant. Ik haal uit een 15cm taartje zeker 8 stukjes ipv de zes die in de tabel staan. Ik hou dus bij het bakken voor anderen wel de tabellen aan, maar als ik een taart zelf aansnijd maak ik de stukjes kleiner. Als mensen de taart dan lekker vinden kunnen ze altijd nóg een stukje nemen  ;)

En verder is het ook een beetje een kwestie van smaak. Sommige mensen houden nou eenmaal niet van fondant of marsepein maar hebben liever gewoon een slagroomtaart of een vlaai. Ikzelf stiekem ook...  ;)

8

bedankt voor jullie reacties,

Ik heb al eerder een bonbonblokslagroomcream gemaakt.
Die heb ik in laagjes tussen een bescout gedaan.
Dan zou je zeggen dat het niet zwaar zou zijn toch?

En ik snij de taarten in kleine blokjes.

Ik zie veel combinaties op de site staan.

Wie kan nog wat advies geven welke combinaties luchtig zijn...en lekker?

Ik wil graag een chocobescoutmix maken maar met wat kan ik het beste dan dit vullen?

alvast bedankt...

9

bedankt voor jullie reacties,

Ik heb al eerder een bonbonblokslagroomcream gemaakt.
Die heb ik in laagjes tussen een bescout gedaan.
Dan zou je zeggen dat het niet zwaar zou zijn toch?

En ik snij de taarten in kleine blokjes.

Ik zie veel combinaties op de site staan.

Wie kan nog wat advies geven welke combinaties luchtig zijn...en lekker?

Ik wil graag een chocobescoutmix maken maar met wat kan ik het beste dan dit vullen?

alvast bedankt...

10

hetgeen wij hier in België zeggen : de marsepein/fondant moet niet opgegeten worden, die dient eigenlijk aleen als versiering.Mijn familie eet mijn taarten echt graag, maar haalt er altijd de laag fondant af omdat het te machtig is anders (de kindjes eten dat dan lekker op)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

11

Ik vind een laag lemon curd en Mona citroenkwarktaartpudding erg lekker en fris. Dit geeft een wat minder zwaar gevoel.

12

Bonbonblocvulling vind ik zelf een zware vulling. Chocoladebiscuit maakt het ook weer nog zwaarder.

Chocolademousse is minder zwaar of frambozenmousse lekker met stukjes witte chocolade. Ook kwark met bijvoorbeeld aardbeien- of citroensmaak zorgt voor een fris niet te zwaar geheel.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

13

Of een blikje vlaaivulling en dan banketbakkersroom of niet te zoete slagroom als tweede laag. Ik vind altijd dat het frisse van vruchten de taart minder zwaar maakt.
Bonbonbloc is inderdaad wel heel vet en zoet. Dat maakt het machtig.

Tieneke

14 Laatst bewerkt door Jacootje (17-01-2012 20:53)

Hier thuis heb ik een paar lekkerbekken die bbr en abrikozenjam een heerlijke en niet zo zware combinatie vinden :9 En ik zeg altijd... dit soort taarten niet in taartpunten snijden maar snij het als een luxe plak cake, dat formaat. Dat is genoeg in één keer (voor ons dan en er blijft nog over voor een volgende rond jammie... :P  :) )

15

Bedoelen jullie die puddings van mona?
Of de citroenkwarktaart van mona bijv?

Heeft er iemand die brownie van mona al eens geprobeerd tussen een vanille taart...is dat een aanrader?
Of is dat weer te machtig?

16

Merie bedoeld de citroenkwarktaart....ik heb iets te snel getypt.

wat voor vulling zouden jullie dan gebruiken voor een red velvet taart?
Ik zie zoveel recepten maar wat valt niet zwaar?

nogmaals bedankt voor de reacties.

17

Alles met chocolade is machtig. Heb je wel eens een brownie gegeten? Dan weet je hoe machtig dat is.
Minder machtig dan zou ik echt voor iets fruitigs gaan.

Life is what you bake it.

18

Tuurlijk heb ik wel eens een brownie gegeten... :9

Wat ik begrijp is dat een fruitige vulling de zware wat afbreekt.

EEn kersenvlaaivulling neem ik dan aan.....

Ik heb alleen nooit een brownie taart gemaakt en vroeg me af wat niet zo zwaar zou zijn.

Je ziet vaak dat er dan ook een chocoladevulling gebruikt wordt en dan is het ook weer te machtig......

Het is me nu duidelijk :)  :)

Ik dacht dat ik mijn vullingen niet klopte of toch iets verkeerd deed.

Mijn taarten zijn wel lekker maar inderdaad....ik moet wat meer fruitige vullingen gebruiken en veeeeeeeel uitproberen.

:D

Of gewoon een kleiner stukje, wat er zijn toch ook mensen die graag taart eten met een of andere chocovulling! :9

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

20

Als je eiwit met suiker mixt tot schuim (meringue) en bakt als platte koek met de diameter van je taart en die tussen twee laagjes doet dan heb je al veel gewonnen. Wel zoet maar heel erg luchtig. Nadeel is dat ie niet lang knapperig blijft.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

21

Ja mmmmmm....lekker...maar inderdaad heel zoet.

Heb ik ook een keer gemaakt.....was wel wat zoet maar ook lekker. :D

22

Jacootje schreef:

En ik zeg altijd... dit soort taarten niet in taartpunten snijden maar snij het als een luxe plak cake, dat formaat.

Yep, zo doe ik het ook :Y Heb je ook nooit zo'n enorme smak fondant of marsepein aan 1 stuk en wordt dus ook gewoon opgegeten :D
Verder lees ik vaak dat mensen hun taarten maar 2 keer vullen; Ik vind veel dunne laagjes ( 4 of 5) vulling lekkerder en minder zwaar dan 2 dikkere.

Wie weet heb je er nog wat aan!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

Ik vul mijn taarten meestal met vlaaivulling en banketbakkersroom, en zelfs dan snij ik geen grote punten, maar eerder "cakeplakken". Ik zeg er altijd bij dat ze rustig een 2e stukje mogen nemen, meestal hebben ze genoeg  :Y

24

Ik heb op mijn taart een laagje jam gedaan en daarop slagroom zonder suiker. En niet te groot stuk gegeven en iedereen vond het heerlijk en het is ook niet zo zwaar op de maag. onder de fondant een heel dun laagje botercreme.