1

Onderwerp: botercreme met zoetstof

ik wil graag de poedersuiker vervangen door zoetstof.
kan dit?
moet ik dan de poederzoetstof hebben of gewoon de vloeibare

alvast bedankt

2

Re: botercreme met zoetstof

Nee, dit kan niet zomaar. Zoetstof is veel zoeter, dus heb je er veel minder van nodig. De consistentie is dan anders.

3

je kan het proberen maar zoals christina al zei wordt de consistentie anders. In elk recept waar je suiker door zoetstof vervangt moet je proberen en zoeken of het lukt.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Waarom zoetstof is zwaar kankerverwekend!!! Kan je beter iets minder suiker gebruiken.

Zoete groetjes, Inti

5

Inti schreef:

Waarom zoetstof is zwaar kankerverwekend!!! Kan je beter iets minder suiker gebruiken.

Tenzij je om wat voor reden dan ook geen suiker verdraagt, dan heb je niets aan "minder suiker".........................

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

Of gebruik Stevia dit is een natuurlijke suiker vervanger, veel beter dan de zoetstof, te koop in reform of gezondheidswinkel.

Christine.

7

Maar ook met stevia is het moeilijk om botercreme te maken denk ik.....  In ieder geval geen 1:1. Misschien kan het wel met de mix of botercreme extra....... :think:

8

stevia vind ik een heel goede natuurlijke suikervervanger. Ik vind persoonlijk dat het meer smaakt zoals suiker dan de kunstmatige zoetstoffen. en het zoet ook heel goed, je hebt er weinig van nodig.

9

Inti schreef:

Lol paniekreactie...  Sommige mensen kunnen niet tegen suiker

inderdaad is stevia een goede vervanger..

wij hebben stevia bij de reform artikelen staan al stond het vroeger bij de afval producten..

rede daarvoor (en dat staat ook op de verpakking) is omdat het officieel niet als zoetstof verkocht mag worden van de nederlandse regering terwijl het door de hele wereld wel wordt gebruikt..

wij hebben de bladeren de poeder vloeibare variant en de zoetjes ervan..

persoonlijk vind ik het niet lekker (extreem zoet) maar het is wel een goed alternatief

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

inderdaad is stevia een goede vervanger..

wij hebben stevia bij de reform artikelen staan al stond het vroeger bij de afval producten..

rede daarvoor (en dat staat ook op de verpakking) is omdat het officieel niet als zoetstof verkocht mag worden van de nederlandse regering terwijl het door de hele wereld wel wordt gebruikt..

wij hebben de bladeren de poeder vloeibare variant en de zoetjes ervan..

persoonlijk vind ik het niet lekker (extreem zoet) maar het is wel een goed alternatief

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela

12

etmc schreef:
Inti schreef:

Lol paniekreactie...  Sommige mensen kunnen niet tegen suiker

Geen paniek reactie, maar ik vind dat mensen tegenwoordig veel te snel grijpen naar zoetstoffen  En als je helemaal niet tegen suiker kan blijft er niet veel over wat je kan eten. De beste vervanger voor suiker in gebak is in mijn ogen 'Oerzoet', heeft dezelfde substantie als suiker.

Zoete groetjes, Inti

13 Laatst bewerkt door JPS (15-01-2012 17:54)

Stevia is sinds nov 2011 Europees goedgekeurd als zoetstof in voedingsmidellen die niet verhit worden.

Voor meer info en steviaproducten: http://www.stevianederland.nl/SteviaInDeMedia.aspx

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

@jps oe fijn.. kan ik dat aan mn collega's vertellen :D

we hebben overigens een recept gekregen van het hoofdkantoor voor de eiwit dieten die nu populair zijn met stevia erin (geloof dat het een cake is)

zal het is opzoeken :)

we hebben overigens een recept gekregen van het hoofdkantoor voor de eiwit dieten die nu populair zijn met stevia erin (geloof dat het een cake is)

16

pennyroyaltea schreef:

mocht je dat eiwit recept hebben mag ik het dan ook hebben?
ik doe namelijk ook dat dieet.

door suiker door zoetstof te vervangen en een cake met te maken met zemelen kan ik wel een stukje cake eten.
had er nu diepvriesaardbeien door heen gedaan.
en de marsepein haal ik er bij mijn stukje af.

17

Inti schreef:

De beste vervanger voor suiker in gebak is in mijn ogen 'Oerzoet', heeft dezelfde substantie als suiker.

Het nadeel van oerzoet vind ik dat het een nogal sterke eigen smaak heeft. Ik heb er een keer koekjes mee gebakken en dat viel me als eerste op. Daarnaast is het een poeder en hadden die koekjes duidelijk de structuur nodig van kristalsuiker. Maar voor botercreme is het misschien wel een prima vervanger van poedersuiker en dan gewoon nog een lekker smaakje erdoor. Ga ik maar eens proberen, want ik heb de rest van de zak nog staan en iig is het veeeel gezonder dan dat geraffineerde spul :Y

18

SteviJa Kristal schijnt een goede kristalsuiker vervanger te zijn voor bakdoeleinden. Wel heel veel duurder dan normale kristalsuiker maar wie mooi wil zijn moet lijden (in de knip in dit geval).

Info op http://www.stevianederland.nl/producten.aspx

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

19

Mirjam5 schreef:
Inti schreef:

De beste vervanger voor suiker in gebak is in mijn ogen 'Oerzoet', heeft dezelfde substantie als suiker.

Het nadeel van oerzoet vind ik dat het een nogal sterke eigen smaak heeft. Ik heb er een keer koekjes mee gebakken en dat viel me als eerste op. Daarnaast is het een poeder en hadden die koekjes duidelijk de structuur nodig van kristalsuiker. Maar voor botercreme is het misschien wel een prima vervanger van poedersuiker en dan gewoon nog een lekker smaakje erdoor. Ga ik maar eens proberen, want ik heb de rest van de zak nog staan en iig is het veeeel gezonder dan dat geraffineerde spul :Y

Een tussenoplossing is misschien gewoon rietsuiker. Dat kun je prima 1:1 vervangen. Niet zo gezond als oerzoet, maar in ieder geval al weer eens tuk beter dan de gewone geraffineerde suiker. (én lekkerder biscuit/ MBC). Ik heb er naar tevredenheid mijn laatste 3 taarten mee gebakken.
Is misschien geen antwoord voor de topicopener, maar wel voor de afgespinde discussie.

20

JPS schreef:

SteviJa Kristal schijnt een goede kristalsuiker vervanger te zijn voor bakdoeleinden. Wel heel veel duurder dan normale kristalsuiker maar wie mooi wil zijn moet lijden (in de knip in dit geval).

Info op http://www.stevianederland.nl/producten.aspx

Gr,
John.

als ze daar een "kristal" vorm van maken zou het wel echt een makkelijke oplossing zijn als je eens moet bakken voor suikerpatienten.Bedankt voor de tip, ik kende stevia al maar wist niet dat ze afgeleide producten aan het maken waren.

hmm weet niet of wij de kristallen hebben.. zal morgen eens kijken moet toch werken  :lol:

hmm weet niet of wij de kristallen hebben.. zal morgen eens kijken moet toch werken  :lol:

23

@xhafal
De kristalvorm heeft wel nog steeds Calorien al is dat wel 20x zo weinig als suiker. Het beinvloed de bloedglucose niet zolang je niet meer dan 100 gr per dag gebruikt.

Lijkt dus ideaal maar met bijna 13 euro per 350 gram is het best prijzig te noemen.

Gr,
John

24

JPS schreef:

@xhafal
De kristalvorm heeft wel nog steeds Calorien al is dat wel 20x zo weinig als suiker. Het beinvloed de bloedglucose niet zolang je niet meer dan 100 gr per dag gebruikt.

Lijkt dus ideaal maar met bijna 13 euro per 350 gram is het best prijzig te noemen.

Gr,
John

maar vervang je de suiker dan 1 op 1 door stevia als het in kristalvorm is? Als je er nog steeds veel minder van nodig hebt dan is het prijsverschil ineens niet zo groot.....

25

Je hebt gelijk Mirjam,

Rechtstreks van de site van desteviadrogist.nl :

De verhouding van SteviJa Kristal ten opzichte van suiker is 1:1 als u een schepje in de koffie doet. Voor bakken met Kristal geldt hetzelfde als bij SteviJa Zoetpoeder. Hoe meer Kristal u gebruikt, hoe groter de zoetkracht. Als er bijvoorbeeld 150 gram ‘gewone’ suiker in een cake wordt gebruikt, is het advies om met 75 gram te beginnen. Eventueel kunt u door te proeven naar smaak Kristal toevoegen.

Dat maakt het dan een stuk minder duur. Maar met 18,5 Euro ter vervanging van een kilo gewone suiker nog steeds behoorlijk prijzig.
En als ik bovenstaande zo lees wordt het ook nog een beetje experimenteren met de hoeveelheden en als dat dan mis gaat.....au au in de portemonnaie (goed geschreven?).

Desalniettemin het proberen waard als je er iemand met suikerziekte heel blij mee kan maken. Het zou voor mensen met diabetici type 2 zelfs positieve effecten te hebben op de bloedsuikerspiegel.

Gr,
John