1

Onderwerp: Bisuit bakken en zagen...

Hoi!

Ik heb nu al een aantal keer een biscuit gebakken, maar op de een of andere manier krijg ik niet de juiste vorm om er dan vervolgens een strakke taart van te kunnen maken. Die van mij zijn altijd een cm of 5 goed en dan zit er een randje en vervlgens een bolling erop. Heb al geprobeerd na het bakken er wat gewicht op te leggen zodat de bolling afplat, maar dan blijf ik met het probleem zitten dat als ik de taart ga bekleden er aan de onderkant gewoon ruimte vrij blijft  (de afgeplatte bolling) en dat zorgt ervoor dat ik de marsepein dus niet strak kan laten aansluiten: erg jammer...Wat doe ik verkeerd?

Ook heb ik een taartzaag, maar ik kom gewoon niet door de biscuit heen om een begin te maken. Ik snij nu eerst een begin met mes en maak dat dan af met de taartzaag, maar ik zou denken dat dat niet zo zou hoeven of ligt het aan mij en doe ik iets verkeerd?

groetjes sheep...

2

Re: Bisuit bakken en zagen...

Het zagen gaat bij mij ook altijd moeizaam. Ik heb verschillende zagen, de ene keer pak ik de een en dan weer de andere. Misschien moet je eens een andere zaag proberen?

ik lees even mee,ik heb ook altijd het probleem dat ik na een cm of 5 een soort toren krijg op mijn biscuit.
Met zagen heb ik trouwens niet echt een probleem.

4

Volgens mij staat de temperatuur van de oven te hoog als je een 'toren' op de taart krijgt. Ik begin altijd bij 150 graden maar dit verschil per oven en bouw dat op tot 170 graden dan komt de biscuit perfect omhoog  :)

Zoete groetjes, Inti

5

Ik bouw ook altijd de temp op, om het goed omhoog te laten komen moet je ook lang genoeg mixen. Minstens 8 tot 10 minuten.
Ook ik heb nog wel een bolling, maar die zaag ik eraf, zodat ik een vlakke kant overhoud. Wat overblijft zaag ik nog eens in 3en, voor 2 lagen vulling. Mijn bovenkant wordt de onderkant, het biscuit komt dan als het ware op zijn kop.
Ik hooop dat je me een beetje snapt, en dat je er iets mee kunt....

6

bij een te hoge bult is de temp te hoog :Y  beter wat lagere temp en wat langer bakken :Y

ik vries m'n biscuits altijd in en dan half bevroren zagen, gaat als een speer :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

ik maak altijd een beginnetje met een mesje, want het is eigenlijk geen taartzaag, maar een taartdraadje ;)

ik zou wat meer mix gebruiken, gewoon een ei meer, dan wordt je biscuit vanzelf hoger.

ik bak altijd 160 hetelucht, en dan afhankelijk van de maat de tijd.
(kan niet echt een zinnige tijd noemen, ik heb namelijk de hoge bakblikken)

als je vanaf de onderkant begint met zagen, kan je heel makkelijk de eventuele bolling eraf snijden, en is ie mooi recht als je hem omdraait.

I never met a calorie I didn't like....

8

Dank voor de reacties!

Ik heb de biscuits gisteren voor het eerst in de confectieoven gebakken op 175 graden ( volgens het pakje van de mix) na 10 minuten gemixt te hebben. Vorige keren heb ik de biscuits in de heteluchtovern gebakken, 8 min. 140, 8 min 160 en 8 min 180 volgens tip hier op forum.

Bij beide manieren heb ik dus een bolling op de biscuit. Die kan ik wel van afzagen ( doe ik ook en dat is dan onderkant van taat) maar dan sluit het dus niet aan op de tafel om het fondant tegen aan te kunnen drukken. Ik zou er dan meer af kunnen zagen, maar dan hou ik echt maar 4 cm aan taart over, en om dat dan nog eens in 3-en te zagen voor het vullen lukt bijna niet. Dan trek je het biscuit helemaal kapot.

Maar goed, het zou dus als ik jullie zo hoor moeten liggen aan het feit dat over te heet is...Ga de volgende keer maar eens proberen om de convectieoven op 150 te zetten...kijken wat er dan gebeurd...

@taartenprinsesje: ik heb ook een hoog bakblik, dus ga ook eens 160 hetelucht proberen...Ik heb een 20cm bakblik: hoe lang doe jij die dan?

@tillytaart: ik snap je :) en zo doe ik het ook...Alleen denk ik dus dat ik te weinig van de bovenkant afhaal en hij daardoor dus niet goed op tafel aansluit als ik hem omdraai.

9

je moet idd wel de hele bolling eraf halen, anders wordt het nog steeds geen strakke taart.
misschien meer beslag in de taartvorm zodat hij hoger wordt?

10

Ik hou gewoon de adviezen van de mix aan...ik kan inderdaad eens iets meer proberen...

Maar als ik hier soms taarten voorbij zie komen dan zijn ze ook helemaal strak aan de randen zeg maar: ook dat is bij mij altijd zacht afgerond: zou dat door het bakblik komen?

11 Laatst bewerkt door JPS (13-01-2012 16:06)

Met afsmeren van de biscuit met botercrem vul je ook de randen boven en onder op.
Zijn die randen zo dik dat het te veel wordt dan eerst met meringue botercreme  of botercreme van de mix de randen vullen en verder afsmeren met 1 op 1 botercreme.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

12

Adviezen zijn Adviezen, dat is geen 'Wet'

Iedere oven is anders, en het is duidelijk dat jij je oven dus iets lager moet zetten..
Kun je hem op 160-165 graden zetten? Desnoods even langer bakken..

Een wat te hoge temperatuur zorgt ervoor dat je bakblik erg snel te heet wordt waardoor het kapsel aan de zijkant snel gaar wordt, en dat terwijl het nog moet rijzen. Je kapsel gaat wel rijzen, maar dan op het punt wat nog niet zo gaar is, het midden.. en daardoor ontstaat die bolling.
Wat ook helpt zijn "Bake even strips" te koop in de webshop, die maak je nat en doe je om je bakvorm heen voor hij de oven in gaat. Dan blijft je bakblik iets koeler en heeft het kapsel de tijd om eerst te rijzen voor hij dicht schroeit..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

Thanks voor de tips weer!

Hier kan ik wat mee: echt super!

Ga het vandeweek meteen even uitptoberen op 150 graden en dan evt op 160 zetten halverwege..

Dank!

14

gewoon je cake omdraaien na het bakken, voor het decoreren.
je onderkant wordt dan bovenkant, gegarandeerd strak ;-)

15

@jolanda: bij mij dus niet :( vandaar ook mijn vraag....