1

Onderwerp: Paar vragen

Hoi allemaal,

Ik heb het briljante plan om een taart te gaan bakken voor mijn zoontjes eerste verjaardag. Ik heb al een taart gevonden die ik wil namaken. Maar ik heb totaal geen ervaring met taarten bakken. Kunnen jullie mij misschien op weg helpen?

Ik wil biscuitmix kant en klaar kopen, dan kan dat al bijna niet meer fout gaan. En dan, 2 laagjes vulling? Is dat goed? Ik dacht zelf aan iets van aardbeien. Dus misschien iets van aardbeien jam en aarbeien nog iets. Maar wat? Ik las net ergens aarbeienkwark met slagroom, doe je dat dan door elkaar heen kloppen? Ik wil het niet te zoet dus die kwark is wel een goed idee denk ik. Er is aarbeienkwark van mona dacht ik, zijn bekers van 700 gram, kwark met yoghurt gemengd, die vind ik erg lekker om te eten, kan dat dan in een taart? Hoe dik maak je die laagjes? En ik zag ergens dat je bij een laagje jam een dijkje maakt, waar is dat dijkje van gemaakt? Is misschien 3 laagjes beter? Kwark - jam - kwark? Dan wordt het niet te zoet misschien? Zo'n laagje jam lijkt me namelijk zo zoet, of valt dat wel mee? En hoeveel heb je nodig voor 1 taart?

En dan insmeren met botercreme, zo dun mogelijk begrijp ik. Dan fondant eroverheen. Of marsepein? Waarom kies je voor het een of het ander? Hoeveel fondant heb je nodig om een taart te bekleden?

En dan de laatste vraag, ik heb de taart zaterdag nodig. Is het stom om er nu nog zelf aan te beginnen zo zonder voorbereiding? Kan ik er niet beter 1 laten maken?

2

Re: Paar vragen

De vulling kan je heel goed doen met bakjes kwark e.d. Mengen met slagroom is dan heel lekker!
Dijkjes moet je maken met botercreme, kan gewoon met dezelfde waarmee je gaat afsmeren. Dit is om te voorkomen dat er water uit de vulling bij de fondant of marsepein komt, waardoor het kan gaan smelten.
Jam kan je gewoon dun smeren, voor een dikkere laag kan je een blik vlaaivulling gebruiken. Het is ook lekker om dan gewoon jam of vlaaivulling te combineren met banketbakkersroom. Dan wordt het ook niet te zoet.

De keuze voor fondant of marsepein is erg persoonlijk. Zelf gebruik ik steeds vaker weer marsepein, omdat meer mensen dat lekker vinden en dus de taart ook helemaal opeten ;)

3 Laatst bewerkt door Carien (09-01-2012 12:49)

Lot was zo aardig om het allemaal op te schrijven :Y : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

wanneer je marsepein wilt gebruiken, neem dan Zeelandia  :Y  heul  :9  en makkelijk te verwerken :Y

Vulling kun je ook makkelijk zelf maken, kijk hiernaast even bij recepten voor frambozenmousse bijv. Wanneer je vulling met frambozen (kwark/mousse) doet en 4vruchtenjam (niet van Hero), wordt het niet te zoet hoor.

Niet stom om nu nog te beginnen hoor, gewoon erg goed en veel lezen de komende dagen  ;) Voor as zaterdag is voor de meesten hier ook al wel kort dag om een extra bestelling te maken, dusss .... ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Ik heb de eerste spulletjes gekocht   :)

Ik ga met fondant werken, ik las ergens dat dat beter glad te rollen is en minder snel scheurt.

Voor de vulling denk ik nu aan banketbakkersroom en aardbeienmousse. Is dat een goede combi?

Ik wil eigenlijk een taart maken om te kijken of het lukt en lekker is. Dat wil ik dan woensdag doen. Kan ik die dan aansnijden en de rest invriezen, of is een aangesneden taart niet lekker uit de vriezer? En als ik woensdag de banketbakkersroom en aardbeienmousse maak, kan ik dat dan het beste invriezen of kan het ook een paar dagen in de koelkast bewaard worden? Dat gebruik ik dan vrijdag en de taart is voor zaterdag.

5

En de botercreme die je gebruikt om de taart mee af te smeren, kan je daar ook aardbeien doorheen doen of niet?

6

geen aardbeien in de afsmeerlaag doen :nooo , dan kan de fondant gaan smelten!

een aangesneden taart droogt snel uit in de vriezer denk ik. Wanneer je de mix gebruikt, kan er bijna niks mis gaan; ligt een beetje aan hoe goed je je oven kent. Zou gewoon een biscuit bakken en wanneer die er goed uitziet, 'm in de vriezer doen :Y Of een biscuit(je) op proef bakken en die proeven. Al vind ik kale biscuit niet echt smakelijk, beetje niks eigenlijk  :s  :think:

Je kunt bbr en mousse wel van tevoren maken, maar woensdag al voor zaterdag is wel erg vroeg :s
Het is voor eigen gebruik, dus tsja... het kan wel, maar da's niet volgens de officiele richtlijnen za'k maar zeggen ;) Mousse kun je goed invriezen en ik denk bbr ook wel, dus dat zou je dan beter kunnen doen.

Succes :thumb:

7

Dank voor de antwoorden!

Ik dacht al dat ik geen aardbeien in de afsmeerlaag mocht doen, maar ik dacht dat het dan misschien meer een geheel zou worden qua smaak. Ik maak woensdag een proeftaart. En dan vries ik de mousse en bbr in en ontdooi die vrijdag weer voor de taart voor zaterdag. Ik heb echt zin om te gaan bakken! Ben benieuwd of het een beetje wil lukken met de decoraties.

8

spannend hoor :Y
Decoraties kun je heel goed van tevoren maken, gewoon bewaren onder een laagje plastic folie :
Oh ja, ook op een laagje folie, want wanneer je deco's op een kaal bord oid legt, krijg je ze er niet meer heel af...  :o  :s  :grr:  :rolleyes:  enz  ;)