1

Onderwerp: Biscuit schots en scheef uit de oven

Ik heb een vraagje over mijn biscuits. Ik bak nog niet zo heel lang taarten maar heb steeds problemen met mijn pme bakpan.

Het biscuit komt bv. zo uit de oven:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YXW3NDM4.jpg

Nou kan ik dat natuurlijk wel recht snijden, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Wat ik verder ook heb is dat de zijkanten in het midden een beetje ingedeukt zijn. De zijkanten zijn dus niet mooi recht...op deze foto te zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EXD6KBQE.jpg

Ik spray mijn bakpannen in met dr. oetker bakspray. Zou het daardoor komen? Ik gebruik biscuitmix van de tafel van 18, maar daar zou het toch niet aan liggen? Ik heb een combi magnetron-oven en ik bak dit buiscuit 35 min op 170 gr. Heeft het te maken met dat ik de temperatuur niet laat oplopen tijdens het bakken?

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen. Wil heel graag een keer een strak(ker) biscuit bakken. :)

De foto's zijn met mijn telefoon gemaakt, daarom niet zo'n goede kwaliteit. Hoop dat jullie überhaupt de foto's kunnen zien... :think:

2

Re: Biscuit schots en scheef uit de oven

Strak lukt mij helaas ook nog niet. Dus ik lees mee.

3

de mix van tafel 18 ken ik niet maar gezien de hoogte van je kapsel zit daar het probleem niet. Ik smeer mijn bakpannen altijd in met boter en dan wat bloem erdoor, maar volgens mij maakt dat ook niet uit.
Ik denk dat je de temperatuur te hoog hebt. Zelf bak ik biscuit altijd op 160 graden onder en bovenwarmte, dus zonder heteluchtfunctie. Ik vind dat die dan het mooiste wordt.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Ik bak mijn biscuits altijd op 180 graden. 160 graden in mijn combi magnetron is te laag. Ik kan de temperatuur ook niet opschroeven met mijn oventje.

Ik vind je kapsel heel mooi hoog en als je hem uit de oven haalt en de bovenkant op je rooster legt, dan moet hij toch al platter worden.

Mijn kapsels zien er trouwens net zo uit als de jouwe hoor, er is niet zoveel te beginnen met mijn combi magnetron.

5

Mijn kapsels zien er net zo uit, en ik heb de truc ook nog niet gevonden.

6

Tja dat mooi hoog is niet zo moeilijk met die extra diepe bakpan die ik heb gebruikt :s 

@theodora het kapsel heb ik al omgedraaid bij de bovenste foto, minder scheef wordt het kapsel daar helaas niet van...vervelend dat het bij jou dus ook nog niet helemaal lukt!

Hebben jullie ook die ingedeukte zijkanten in t midden?

@sil 160 graden lijkt me weinig voor mijn oven, maar ik kan t de volgende keer wel eens proberen.

Bedankt voor jullie reacties! Hou me nog steeds aanbevolen voor de gouden tip  :D

7

Herkenbaar, bij mij komt het door het rooster. Je kunt er iets onder proberen te zetten maar ik snij het eerlijk gezegd altijd gewoon recht.

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!

8

Heb net via google gezocht op " deleukstetaarten.nl biscuit combi magnetron" en kwam best een aantal topics tegen. Ook over wel/niet voorverwarmen en temperaturen. Misschien dat je op die manier verder komt?

9

Ja, ik had n paar ook al gelezen inderdaad. Dus toch een kwestie van uitproberen maar...
Ik ga eerst de tip van sil proberen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties!  :thumb:

10

Ik heb ook een combi. Ik verwarm hem voor op 130 graden en bak het biscuit op 160 graden. meestal zo'n 35 minuten.
Ik gebruik funcakes biscuitmix en ik heb nooit last.
soms vind ik de bovenkant niet mooi (wordt de onderkant) en daar snij ik dan een stuk van af.

maar vooral uitproberen  :thumb: Je krijgt de slag vanzelf te pakken.

Live life to the max!!!!

11

ja dat blijft lastig, al die verschillende ovens. Misschien als je hem idd wat lager zet en er wat langer in laat staan het dan wat gelijkmatiger gaat? Succes met uitproberen.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

12

Laat je het biscuit wel draaien tijdens het bakken? Toen ik voorheen zonder draaiplateau bakte ging de boel ook altijd scheef.

Inspuiten met spray gaat op zich prima maar wel een beetje zuinig spuiten zodat het in de rand onderin niet ophoopt. Zonodig even met een papiertje de hoek uitvegen. Ik zet het bakblik na het inspuiten direct op zijn kop zodat het sprayvet niet naar onder zakt. Vlak voor het vullen keer ik hem dus pas om.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

Ik heb ook de hoge pannen van PME.

Wat ik altijd doe is een "bakvaste" glasplaat op de gevulde pannen leggen en zo de oven in. Ben wel in het gelukkige bezit van een hete lucht oven van 1 meter breed  ;)

Ik bak met Soezi mix en bak een PME van 20 cm doorsnee (en 10 cm hoog dus) in 28 minuten af. Heb een aantal keer gexpirimenteerd met de tijden maar voor mijn oven is 28 minuten de perfecte tijd. Op de verpakking staat overigens 35 min.

Groeten uit 't Brabantse  Oisterwijk

14

Ingedeukte zijkanten betekent dat je kapsel net iets te ver gebakken is.
Probeer het eens 2 min. korter.

Wat betreft het scheef zijn: staat je oven weg waterpas? Het zou ook nog kunnen dat een kant van de oven wat warmer is dan de andere kant.

De tijd en warmte moet je zelf uitvogelen. Elke oven is anders.
Ik stel mijn oven in 150 gr. hete lucht, maar heb nooit gecontroleerd of het ook echt 150 gr. is.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

15

Mijn biscuit kan inderdaad wel ronddraaien maar het zou best wel eens kunnen dat mijn oven niet helemaal waterpas staat...woon in een oud pand waar wel het een en ander verzakt is  :P

Ok mijn volgende experiment gaat zich dus afspelen in een oven die waterpas staat op 160 gr en dan na 30 min even kijken of het biscuit al gaar is. Ben benieuwd!

Bedankt nog voor de laatste reacties!  :thumb:

16 Laatst bewerkt door JPS (09-01-2012 09:53)

Je zou ook nog kunnen proberen om op een lagre temperatuur te beginnen. Ik begin altijd met 140 graden hetelucht voor de eerste 15 min. Zo te zien aan je bovenste foto is je bovenkant opengescheurd omdat de buitenkant al hard werd terwijl het van binnen nog aan het uitzetten was. Ik zou er ook iets minder beslag in doen, bijv 10% minder.
Hoe hoger je biscuit hoe groter ook het verschil in de structuur, garing en vochtigheid. Met een combi magnetron is het verschil in temperatuur tussen onderin en bovenin nl best groot. Tussen voor en achterin trouwens ook maar daarom laat je de vorm ronddraaien.

Suc6 met je volgende poging, als je het eenmaal uitgevogeld hebt met jouw oven en vormen en je houd alles netjes bij (temperaturen tijden vormgrootte en resultaat) mislukt het praktisch nooit meer.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

17

Hmmm ik doe het precies hetzelfde als jij en bij mij komen ze er wel recht uit.... ik denk ook dat je oven niet helemaal waterpas staat...