1

Onderwerp: vraagjes over vullingen

Hallo allemaal,

Ik heb al veel op het forum kunnen vindenover vullingen van taarten die bewaard moeten blijven buiten de ijskast. M.n. over bruidstaarten. Maar het is nu zoveel en zoveel verschillende antwoorden dat ik er niet echt meer uitkom.

Stel ik maak een stapeltaart voor buiten de koelkast. Wat is dan de veiligste vulling om te gebruiken?(ivm stevigheid en smelten)

stel ik wil Champagnevulling zonder smaakstof maken met de bcmix. Kan ik hier dus ipv water champagne of bijvoorbeeld canei indoen?

Wordt deze dan alleen gebruikt om te vullen of ook om af te smeren?

Ik lees ook veel over 1:1 botercreme om af te smeren. Omdat deze m.n. in de zomer zich beter zou houden.

Wat is dan bijvoorbeeld een 1:1 bc recept??

Hoeveel vullingen gaan normaal in één biscuitdeel van een stapeltaart. Doen jullie één biscuit delen in 3 delen met 2 lagen vulling. Of in 2 delen met  1 laag vulling?

welk merk chocolade gebruiken jullie in een chocoladeganache?

Laatste vraag(voorlopig) hihihi.

Is er een verschil tussen bc en frosting? En kun je frosting ook als vulling gebruiken?

Nou..ik kijk uit naar de reacties!

Pas begonnen en helemaal verslaafd!!

2

Re: vraagjes over vullingen

ik lees even met je..

3

Ik heb niet alle antwoorden, maar een paar wel;

1:1 BC = evenveel boter dan poedersuiker. Dus wel "echte boter" zacht mixen en dan poedersuiker erdoor misxen tot het een mooi geheel is (je zal zien dat gele boter witter wordt)

Als je BC maakt van de mix kan je dus het water door een andere vloeistof zoals champagne gebruiken. Ik smeer niet af met BC van de mix, maar sommigen zeggen dat het zonder problemen kan en anderen hebben er problemen mee.

Ik woon hier in België en heb geluk dat we hier een overvloed aan goede chocolade hebben.  Voor pure ganache gewoon goede donkere chocolade gebruiken. In nederland ken ik geen merken.

een biscuit deel ik minimum in drie delen met twee vullingen omdat elke keer een fijna laag vulling lekkerder is dan 1 dikke laag. Denk er wel aan hoe meer lagen, minder stevig je taart wordt. Dus bv zou ik de onderste taart van een stapel nooit in meer dan 3 lagen snijden, de hogere taarten dan weer wel (maar dat is persoonlijk)

Hoop dat je al wat hebt aan deze antwoorden en misschien kan de zoekfunctie je nog helpen?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4 Laatst bewerkt door Iris & TT (07-01-2012 21:24)

simm schreef:

ik lees even met je..

hihihi handig toch!

dankjwel tot nu toe!

5

ja heel handig.. hier hebben we zekers wat aan..

6

Iris & TT schreef:

Hallo allemaal,

Ik heb al veel op het forum kunnen vindenover vullingen van taarten die bewaard moeten blijven buiten de ijskast. M.n. over bruidstaarten. Maar het is nu zoveel en zoveel verschillende antwoorden dat ik er niet echt meer uitkom.

Stel ik maak een stapeltaart voor buiten de koelkast. Wat is dan de veiligste vulling om te gebruiken?(ivm stevigheid en smelten)

---------------------------------------------------------------------------------
De veiligste zou dan jam zijn.
Je kan meerdere topics lezen bij bakken onder recepten voor vullingen .
----------------------------------------------------------------------------------

stel ik wil Champagnevulling zonder smaakstof maken met de bcmix. Kan ik hier dus ipv water champagne of bijvoorbeeld canei indoen?

---------------------------------------------------------------------------------
Ja, dat kan.
Dan vervang je de hoeveelheidwater voor de canei,wijn dat je wilt.

Wordt deze dan alleen gebruikt om te vullen of ook om af te smeren?

Beiden,dit is afhankelijk per persoon. De ene zou geen last hebben dat hij niet
strak blijft en de ander weer wel.
--------------------------------------------------------------------------------
Ik lees ook veel over 1:1 botercreme om af te smeren. Omdat deze m.n. in de zomer zich beter zou houden.

Wat is dan bijvoorbeeld een 1:1 bc recept??
--------------------------------------------------------------------------------
1 deel boter
1 deel poedersuiker.....

250 gram boter/ roomboter
250 gram poedersuiker

-------------------------------------------------------------------------------

Hoeveel vullingen gaan normaal in één biscuitdeel van een stapeltaart. Doen jullie één biscuit delen in 3 delen met 2 lagen vulling. Of in 2 delen met  1 laag vulling?

De meesten doen in 3 lagen en 2 lagen vullen.
Dit is ook persoonlijk.

welk merk chocolade gebruiken jullie in een chocoladeganache?

Meestal staat dat bij het recept...veel vinden Callebaut chocolademerk heel lekker.

Laatste vraag(voorlopig) hihihi.

Is er een verschil tussen bc en frosting? En kun je frosting ook als vulling gebruiken?

Dit is afhankelijk van de recept.
Amerikanen gebruiken ook icing als frosting. Dit is een voorkeur en zou je kunnen experimenteren met wat je zelf lekker vind.

Succes :)

Nou..ik kijk uit naar de reacties!

Be in love with what you have

7

wauw lekker uitgebreid antwoord :-) Dankje :Y

Kun je me nog vertellen waar ik het merk van die chocolade kan krijgen? Ik wil de ganache nl heel graag eens gaan uitproberen om te maken.

Ja en wat betreft de icing, frosting en cremes...je meot natuurlijk ook wel weten wat eht verschil ertussen is...en daar ben ik nog niet uit. Vandaar ook mijn vraag natuurlijk .

Al voor zover bedankt!