1 Laatst bewerkt door Roan (05-01-2012 22:16)

Onderwerp: Hulp gevraagd (SPOED)

Hoi allemaal,

Heb voor de eerste keer een 30x30 vierkant biscuit gebakken...mislukt dus.
Heb de hoeveelheden uit de tabel hiernaast aangehouden (575 gr mix, 445 gr ei, 58 gr water) maar de biscuit was maar 5 cm hoog ofzo en bleek net met in lagen snijden dus ook niet gaar (wel in het midden trouwens, daar had ik ook de sateprikker in gedaan en kwam er schoon uit), heb hem totaal 45 minuten gebakken; eerste 25 min op 150 graden en toen nog 20 minuten op 175 graden (andere standen heeft mijn magnetron niet en durfde het niet aan om in 1 x op 175 te bakken wat ik overigens bij alle andere (kleinere) maten wel doe hoor).
Nu bleek het bakblik ook te groot voor mijn combi magnetron en het rooster kon niet meer ronddraaien.

Heb nu net een nieuwe gemixt maar dan 660 gram mix, 10 eieren en 60 ml water. Ipv rooster heb ik de bakplaat erin gedaan en het bakblik daarop gezet (deze staat vrij hoog in de magnetron dus hoop dat het boeltje niet verbrand).
Wat zouden jullie voor temperatuur doen (ik heb alleen 125, 150, 175, 200 & 225 graden) en hoe lang???

Deze keer MOET het goed gaan want taartje wordt morgen opgehaald  :s

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Fiona

p.s. heb geen heating core of bloemnagel helaas, dit las ik pas net..

2

Re: Hulp gevraagd (SPOED)

ik doe hem atijd 70 minuten op 150 graden en niet op laten lopen.

Met vriendelijke groet
Jolanda

3

Dankje Jolanda voor je snelle reactie!
En staat hij bij jou ook op een bakplaat of draait hij rond op het rooster (of zou dat niets uitmaken?).

4

Wat meer mix maken is in ieder geval een goed idee  :Y .
Ik weet niet of je met de hand mixt of met een bv een kenny? Bij een Kenny zul je namelijk in delen moeten mixen, anders zit je klopper te ver onder en kan er geen lucht in je beslag en wordt het dus niet lekker luchtig  :nooo

Een heatingcore is bij zo'n groot formaat ook wenselijk inderdaad....
Misschien een metalen(BBQ) prikker oid??

Je temperaturen kan ik weinig over zeggen.... is afhankelijk van je oven, maar hoger dan 175 zou ik zeker niet doen.

Tip (voor volgende keer) bak je biscuit wat eerder. Je kunt het nl prima invriezen  ;) (als je een diepvries hebt natuurlijk  O-) )

Heb je hier wat aan?

Succes!

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Hoi Sonja,

Jij ook bedankt voor de snelle reactie en ik heb er zeker wat aan.
Ik had hem juist eerder gebakken en ingevroren (ik nam de 5cm hoogte maar voor lief, beginnersfoutje en het is voor een vriendin dus niet zo heel erg) maar toen ik hem net wilde vullen zag ik dat het midden wel gaar was maar de rand eromheen niet en de buitenkant weer wel (snapje hem nog??).
Gelijk weggemikt en een nieuwe gemixt.
Mix idd met een kennie...hmmm dan zou het nu weer niet goed gaan.
Hij staat nu al 25 min. in de oven op 150 graden en is al tot aan de rand van het bakblik gekomen dus dat is al vele malen hoger dan de vorige.
Ik heb een kleine hoop dat ie nu gaat lukken, durf m alleen na Jolanda 's reactie niet hoger dan 150 graden te zetten maar ik vind 70 minuten weer zo lang?

6

Als ik een hogere bisquit wil,dan doe ik gewoon de hoeveelheid voor een maat grotere taart in mijn bakvorm.
Dat wordt hij hoger.
Ik bak meestal +/- 15 a 20 minuten op 125 graden,daarna dezelfde tijd op 150 graden en dan nog eens 20 a 22 minuten op 175 graden afhankelijk van de grootte van de bakvorm.
Als ik een bakvorm gebruik die niet rond kan draaien in mijn combi-magnetron,dan haal ik het plugje onder het draaiplateau weg,zodat hij niet meer rond kan draaien.
Daarna plaats ik de bakvorm gewoon op het laagste rooster op het draaiplateau in de magnetron en bak ik hem gewoon.
Dat doe ik ook als ik pizza maak,die bakplaat is ook te groot om rond te draaien.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt.
Veel succes met de nieuwe bisquit.
Ik duim voor je dat deze er perfect uitkomt straks.

groetjes yvon

7

Ik houd altijd het volgende aan:

2-3 eieren: 30 minuten
4-6 eieren: 40 minuten
7-10 eieren: 50 minuten

Ik bak met hete lucht én onder en bovenwarmte en soms met een constante temp van ± 145º soms oplopend naar ± 165º.

Dat werkt voor mij (en mijn oven  ;) ) goed  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

8

O Yvon, dat is ook nog een tip ja om het plugje weg te halen onder het draaiplateau...dat ik daar zelf niet op kom he  :grr:
Nu dus de plaat erin gedaan welke best hoog zit en dan nog het bakblik erop...maar het ziet er nog steeds goed uit...nog 13 minuten!
Het is iig een hoog biscuit, dat is al heel wat...alsie nou ook nog gaar is ben ik heeeel blij!
Ik laat het jullie weten, bedankt voor jullie snelle hulp!

9

Roan schreef:

O Yvon, dat is ook nog een tip ja om het plugje weg te halen onder het draaiplateau...dat ik daar zelf niet op kom he  :grr:
Nu dus de plaat erin gedaan welke best hoog zit en dan nog het bakblik erop...maar het ziet er nog steeds goed uit...nog 13 minuten!
Het is iig een hoog biscuit, dat is al heel wat...alsie nou ook nog gaar is ben ik heeeel blij!
Ik laat het jullie weten, bedankt voor jullie snelle hulp!

Ik ga nog even voor je duimen die laatste minuten.

groetjes yvon

10

Ik heb voor de zekerheid nog 5 minuutjes erbij gedaan nadat ik geprikt had..ik denk dat ie nu wel gaar is! Morgen weet ik het zeker want vullen doe ik nu niet meer.. duik nu m'n bedje in!
Balen zeg, dahaaag avond...had de taart allang klaar willen hebben!
Nouja heb iig de vulling al klaar staan voor morgenochten, heb ik dan een makkie  :D

11

Oh...gelukkig dat ie voor zover gelukt is.
Nu kan ik mn duimen uit de knoop halen. :+  :lol:
Zal morgenvroeg ook nog wel even voor je duimen,dat de rest van de taart ook goed gaat.
En voor zometeen: slaap lekker en droom niet over ingezakte en halfgare bisquits. :lol:  :lol:

groetjes yvon

12

:lol: dankje Yvon !

13

hopelijk blijkt hij gaar te zijn morgen.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

14

Graag gedaan hoor!  ;)  :D
Maar ik eis wel een foto hier op het forum van de taart !:D  :lol:
Grapje...(maar het mag wel  ;) )

groetjes yvon

15

De taart is gaar hoor! Pffffjoooeeeee #opluchting#  :)
Enne foto..is goed...zal mijn eerste worden op het forum  :D
Mag dat hier in het topic of moet dat echt in de parade  :o
Het wordt trouwens wel een namaker, kreeg plaatje van internet van vriendin...

16

17

Roan schreef:

Yes Yes Yes !!!!
Kunnen wij het maken...nou en of!!!!!  :lol:  :lol:
Nu kunnen we weer opgelucht ademhalen.
En wat die foto betreft: NATUURLIJK moet ie in de taartenparade!!! :Y  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y
Als je het doet,dan moet je het meteen goed doen!!!
Dan kan iedereen er van meegenieten.
En dat het een namakertje is,dat geeft helemaal niet,hoor!
We maken allemaal wel eens iets van een ander na.
En voor die ander is dat een compliment vind ik,als je taart nagemaakt wordt.
Dat is een teken dat ze je taart mooi vinden.
Ik heb ook nieuwjaars cc nagemaakt van iemand van het forum.(moet ik ook nog showen,misschien morgen)
En ik denk niet dat ze dat erg zal vinden hoor.
En anders hoor ik het wel,toch??
Dus gewoon lekker posten,dan hebben wij weer iets om "oeh" en "ahh"  over te zeggen. ;)  :D

groetjes yvon

18

Nou Yvon, ik plaats m (speciaal voor jou!) toch maar gewoon hier hoor.
Ik vind m niet paradewaardig en hij is zo goed als compleet nagemaakt..weinig origineel dus, daar zit toch niemand op te wachten zeker? En oja ook nog met een printplaatje wegens tijdgebrek ivm een andere opdracht.
Ok kijken of het me lukt om de foto te plaatsen, heb vandaag ook nog een ander opdrachtje gedaan, de oma van mijn andere vriendin werd 90...ze wilde een klein taartje en 100 cupcakes...pffff dat doe ik niet meer hoor, wat een werk! Zal deze ook laten zien..

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398683_324975310859272_100000404182250_1064456_26725405_n.jpg

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/387868_324975767525893_100000404182250_1064457_1920580038_n.jpg

19

Dank u,dank u,dank u, ik voel me vereerd hoor! :D
Ik vind je taart super geworden,ondanks dat hij nagemaakt is en er een plaatje opzit.
So what !!!!!
Ik heb net mijn nieuwjaars cc geshowed,die ik ook nagemaakt heb.
Dat moet kunnen vind ik,is een compliment voor de ander vind ik.

En het andere taartje en de cc vind ik ook super geworden.
Je kan ze gewoon in de parade zetten hoor,niet zo onzeker zijn.
Ik vind de roos bovenop de taart heel erg mooi.
En ook die sierfriemeltjes (wist even niet hoe ik ze anders moest noemen  :D ) op de witte cc.
Welke mal heb je daarvoor gebruikt?

groetjes yvon

20

En ik vind hem ook heel goed gelukt hoor, je kunt het idee wel van een ander overnemen, maar je moet het toch zelf maken, en dat heb je mooi gedaan.
Leuke andere taart en cupcakes ook!

Groetjes van Cora

21

Roan schreef:

Dankje Jolanda voor je snelle reactie!
En staat hij bij jou ook op een bakplaat of draait hij rond op het rooster (of zou dat niets uitmaken?).

Fijn dat het gelukt is zie je volgende vraag nu pas. De taart staat bij mij gewoon op het rooster. Je resultaat is mooi geworden

Met vriendelijke groet
Jolanda

22 Laatst bewerkt door Roan (08-01-2012 21:14)

"yvonne 72" schreef:

En ook die sierfriemeltjes (wist even niet hoe ik ze anders moest noemen  :D ) op de witte cc.

Hee Yvon, de roos is de siliconen mal van FI (roos mold 8cm) hier uit de webshop en het friemeltje is de Stephen Benison - Triple Leaf Scroll Cutter (niet hier uit de webshop maar dmv google vind je hem wel)

Ik ga nu even je cupcakes bewonderen!

Groetjes Fiona

23

Roan schreef:
"yvonne 72" schreef:

Hee Yvon, de roos is de siliconen mal van FI (roos mold 8cm) hier uit de webshop en het friemeltje is de Stephen Benison - Triple Leaf Scroll Cutter (niet hier uit de webshop maar dmv google vind je hem wel)

Ik ga nu even je cupcakes bewonderen!

Groetjes Fiona

Een siliconen mal???
Valt me dat even van je tegen zeg!!!
Dacht dat je die helemaal zelf gefreubelt had....
Hahahaha,nee grapje hoor.
Ik vind hem superleuk.Het friemeltje ga ik zometeen even opzoeken op google.
En vielen mn cc mee of dacht je: oh my god,die zijn erg!?  :D

groetjes yvon

24

Hahaha, moet eerlijk zeggen dat ik m'n twijfels heb over de mal...op het plaatje vond ik m zo mooi maar ik ben bang dat ik met de hand gemaakte rozen toch mooier vind  :o

Je cc's zijn super! Vind die mickey en minnie uitstekers ookr erggg leuk zeg!

25

Roan schreef:

Hahaha, moet eerlijk zeggen dat ik m'n twijfels heb over de mal...op het plaatje vond ik m zo mooi maar ik ben bang dat ik met de hand gemaakte rozen toch mooier vind  :o

Je cc's zijn super! Vind die mickey en minnie uitstekers ookr erggg leuk zeg!

Dankjewel!!

groetjes yvon