1

Onderwerp: spoedvraagje ganache

ik ben bezig met het maken van mijn witte chocolade ganache volgens het recept hier op de site: 300 gr witte chocolade en 125 ml slagroom.

Hij is nu helemaal afgekoeld en staat al bijna 10 minuten onder de mixer. Hij wordt alleen niet steviger! weet iemand hoe dat kan?

2

Re: spoedvraagje ganache

is hij wel koel genoeg?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

hoe lang heb je 'm laten koelen? wel een nacht? in de koelkast?

als het afgekoeld is, moet je de kom op de kop kunnen houden, dan loopt er echt niks meer hoor :nooo  (ik doe 125 en 375, maar dat kan nooit zoveel verschil maken lijkt mij :think: )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

thank, dan stop ik nu met kloppen en probeer het morgen nog een keer! bedankt voor de snelle reactie!

5

met witte chocola heb ik hem nog niet gemaakt. Zou het aan het merk chocolade kunnen liggen? Misschien een zakje klopfix erdoor gooien (ben ik geen voorstander van, maar als het niet anders kan)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Hoihoi!
Ik denk dat ik hier wel het antwoord op je vraag heb.
Aan dit topic heb ik ook veel gehad toen ik mn eerste ganache had gemaakt.
Veel succes!!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=160969

groetjes yvon

bedankt allemaal! en Yvonne 72, bedankt voor de link. Heb er echt heel veel aan gehad!
De ganache staat nu in de koelkast en hopelijk kan ik hem morgen mooi stijf kloppen.

8

lieke-webbie schreef:

bedankt allemaal! en Yvonne 72, bedankt voor de link. Heb er echt heel veel aan gehad!
De ganache staat nu in de koelkast en hopelijk kan ik hem morgen mooi stijf kloppen.

Graag gedaan hoor!! ;)
Ik zal morgen voor je duimen dat ie gaat lukken.
Bij mij was ie toen helemaal hard geworden en heb ik hem weg kunnen gooien,maar ik ga hem zeker nog eens een keertje overnieuw uitproberen.
Ik denk dat ik toen een te grote hoeveelheid heb gemaakt.
Maar ik weet zeker dat het jou morgen wel gaat lukken.
Succes.

groetjes yvon

nou heb ik net de ganache uit de koelkast gehaald en iid er loopt niks meer uit.
Maar ik ben bang dat ie toch niet gelukt is. Nu ik aan het mixen ben wordt het heel korrelig en niet mooi romig! Kan ik nog iets doen om het toch te laten lukken of kan ik het beter weggooien!

10 Laatst bewerkt door Carien (06-01-2012 09:52)

:think: ik klop nooit op (gebruik het voor het afsmeren)... kun je het niet ietsie verwarmen in de magnetron (steeds 10 sec)?
Hoe heb je je slagroom verwarmd? Ik weet dat witte chocola erg gevoelig is voor te heet :s

11

heb de slagroom net niet laten koken. er kwamen al bellen aan de zijkant en toen heb ik hem van het vuur gehaald, toen de choco erbij en goed roeren. Niet meer terug gedaan op het vuur!
Dus weet even niet waar het is fout gegaan.

12

lieke-webbie schreef:

heb de slagroom net niet laten koken. er kwamen al bellen aan de zijkant en toen heb ik hem van het vuur gehaald, toen de choco erbij en goed roeren. Niet meer terug gedaan op het vuur!
Dus weet even niet waar het is fout gegaan.

Ik laat de slagroom net wel koken, en doe de slagroom over de chocolade. Eerst alles even laten zakken en gewoon wat met de kom rondschuiven, dan pas met een spatel beginnen roeren (niet mixen).
Als alle chocolade gesmolten is, in de koelkast om af te koelen.
Als je de ganache wil opkloppen, moet je die even terug wat vloeibaarder maken door kort in de magnetron te zetten en dan op te kloppen, of niet zo lang in de koelkast zetten.

Kwaliteit van de chocolade is heel belangrijk, dat verschil merk ik vooral bij witte chocolade. De goedkopere versie geeft een soort van vetlaagje op de ganache en wordt heel snel korrelig.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

13

ik ga het even uitproberen. bedankt voor de tips.

Ik heb 200 gram milka chocolade gebruikt en 100 gram van de lidl.

14

lieke-webbie schreef:

ik ga het even uitproberen. bedankt voor de tips.

Ik heb 200 gram milka chocolade gebruikt en 100 gram van de lidl.

Die van Lidl zou wel eens het probleem kunnen zijn.
Ik heb dat ook gehad met witte chocolade van de Aldi.
Sinds dan neem ik alleen nog Cote d'Or of Callebaut.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

15

ik heb hem 15 sec in de magnetron gedaan (elke keer 5 sec) en hij is nu super!

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp! Nu kan ik mijn regenboog push up cakes gaan opmaken! Als ze klaar zijn zal ik een foto plaatsten!

Wat is dit forum toch fijn!!

16

Hier is ie dan! de regenboog push up cake met heel veel dank aan jullie die mij met alles geholpen hebben en hier met de ganache!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JTSFV8I7-D.jpg

17

:thumb: hartstikke mooi zijn ze :Y

die horen echt in de klein en fijn parade :Y

18

Yessss!!!!!!
Gelukt!!
Heb ik gelukkig niet voor niets zitten te duimen vanmorgen. ;)  :D
Je regenboog push up ziet er overheerlijk uit moet ik zeggen,zit bijna aan t beeldscherm te likken,hahaha. :P  :9  :P  :9  :P  :9  :P  :9
Dit vind ik nou zo leuk aan dit forum.
Je hoeft maar iets te vragen en het halve forum staat voor je klaar om je te helpen.
Super!! (en ik ben blij dat ik je een beetje heb kunnen helpen  ;) )
Laat hem maar lekker smaken... :thumb:

groetjes yvon