1

Onderwerp: Houdbaarheid ingredienten algemeen VWA-normen?

Ik zie hier altijd veel verschillende opvatting voorbijkomen over houdbaarheid van diverse producten. Weet iemand een link waar 'de enige echte' normen worden beschreven, die dus door de voedsel- en warenautoriteit worden gehanteerd?

Zowel de verschillende zuivelvormen, eiproducten als andere ingredienten , wel niet verhit boven welke temperatuur, wel niet gekoeld, diepvriesnormen?

2

Re: Houdbaarheid ingredienten algemeen VWA-normen?

Alles met zuivel en ei in de koelkast... Behalve boter met alleen suiker..
Denk dat t document wel te googlen is alleen geen idee hoe t moet heten..

etmc schreef:

Alles met zuivel en ei in de koelkast... Behalve boter met alleen suiker..
Denk dat t document wel te googlen is alleen geen idee hoe t moet heten..

Ik kom googlend wel op deze termen:
- Warenwetregeling Hygiëne van levensmiddelen
- en HACCP
maar vind nog niet de inhoud van deze richtlijnen, als dit het al is. Mischien als ik beter zoek..

Ik kom hier: http://www.haccplabels.nl/cms.php?id_cms=9
deze tabellen tegen. Maar dat is wel streng zeg. Gebak met slagroom maar 1 dag (!) in de koelkast houdbaar.. Is dit de officiele HACCP regel?

5 Laatst bewerkt door Zuki (05-01-2012 10:36)

Ik geloof wel dat het klopt die gebak met slagroom maar een dag in de koeling houdbaar.
Slagroom is erg bederf gevoelig.
Maar ik moet toegeven dat het al heel lang geleden is dat ik met die normen gewerkt heb.
Dit gaat dan wel om spul dat nog verkocht moet worden.

Voor eigen gebruik hou ik iets langer aan.

6

mieperdepiep schreef:

Ik kom hier: http://www.haccplabels.nl/cms.php?id_cms=9
deze tabellen tegen. Maar dat is wel streng zeg. Gebak met slagroom maar 1 dag (!) in de koelkast houdbaar.. Is dit de officiele HACCP regel?

Ja klopt. Dat is ook zo, enorm bederfgevoelig en zakt in..

etmc schreef:

Behalve boter met alleen suiker.

Eigenlijk snap ik dit ook al niet. Boter ligt in de supermarkt toch ook gewoon in de koeling en op de verpakking staat ook dat je het bij Max. 7 graden moet bewaren... :think:

Life is what you bake it.

8

Ja klopt maar vulcreme wat tussen gevuld schuim zit hoeft en kan niet in de koelkast, dan smelt je schuim namelijk. En suiker is ook een manier van de houdbaarheid verlengen (denk aan konfijten)

etmc schreef:

Ja klopt. Dat is ook zo, enorm bederfgevoelig en zakt in..

Jeetje, ik bak alleen voor mijn eigen familie en mijn taart eet ik meestal de dag nadat hij gevuld is met bv bavaroisvulling (dus met slagroom), maar als hij niet op gaat staat hij hier gerust nog 1 soms wel 2 dagen in de koelkast om daarna op te eten. O.k., die 2de dag dan alleen nog maar door mijzelf. :o

Maar dat zou betekenen dat mensen die de taarten verkopen aan derden alleen maar mogen verkopen op de dag dat ze hem gevuld hebben, als ze weten dat hij voor de volgende dag bedoeld is om te eten? Of begrijp ik het dan verkeerd? Volgens mij gebeurd dat hier niet vaak op dit forum vermoed ik...

10

ik denk dat als je helemaal volgens de regels wil werken het zo moet.  Ik zie er zelf ook geen graten in om een slagroomtaart na twee dagen nog op te eten, zelfs als die van iemand anders zou zijn, maar regels moeten er nu eenmaal zijn.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

11

In de bakkerij waar k werkte gooide we aan t eind van de dag alles met gele room of slagroom weg. Je moet t risico gewoon niet nemen... Op school gebeurt dat ook. Als er mensen ziek van worden hang je..

12

Daarom werk ik voor klanten niet met slagroom of bavarois of mousse. Kan er ook niets misgaan.

13

Weet jij wat dat dan betekent als je veilig (HACCP-technisch dan) voor anderen wilt bakken?
Mag je dan een taart met banketbakkersoom of slagroom uberhaupt nog de volgende dag laten opeten? Of alleen niet meer verkopen in de wetenschap dat hij anders bij klanten ook nog wel eens een nachtje in de koelkast staat? Of zelfs zo streng dat je erbij moet zeggen dat hij dezelfde dag opgegeten moet worden?

Of is dat precies het verschil tussen de houdbaarheid van die slagroom volgens haccp ( 3dagen) en de de slagroomtaart (1 dag). Daarmee geef je de klant nog 2 extra dagen mee ter bewaring in eigen beheer? Wat je ook redelijkerwijs kan verwachten dat een klant op zaterdag een taart voor zondag haalt bij een banketbakker.

De houdbare slagroomtaarten in het koelvak van bijv de appie heeft weer meer dagen op zijn THT-datum staan, maar daar is die slagroom waarschijnlijk verhit/ gepasteuriseerd?

14

Omdat de supermarkt/fabrieken met conserveringsmiddelen werken, net als dat monapudding langer dan een dag houdbaar is maar als je t zelf maakt niet...

Ik maak bijna nooit iets met slagroom en meld er expliciet bij dat ze t wat mij betreft dan maar 1 dag kunnen eten, dat mensen dat niet doen is vervolgens mijn zorg niet meer want ze weten dat t niet meer gegarandeerd is.
Net als dat je een slagroomtaart niet uren uit de koeling kan houden...