1 Laatst bewerkt door brabantsgebakske (30-12-2011 17:02)

Onderwerp: Voor mijn kleine lieve meisje van 1... lang verhaal...

Mijn dochtertje werd vorige week 1 jaar en ik wilde voor haar verjaardag een soort van pip-stapeltaart maken. Ook wilde ik mijn filigree border een keer uitproberen. Mn allereerste taart met drie lagen. En wat heb ik gescholden! Kun je fondant niet invriezen ofzo? De bovenste twee lagen heb ik ingevroren vanwege tijdgebrek (laatste dagen voor kerst) en bij het ontdooien ging de fondant smelten!  :s Ook had ik voor het eerst satin ice fondant gebruikt (wel een beetje dom als je ook voor het eerst een stapeltaart maakt...), wat n ramp! Ik heb nog nooit meegemaakt dat er luchtbellen tussen de bc en de fondant zaten :nooo , waarschijnlijk te dun uitgerold? Al met al baalde ik van alle bobbels en ongelijkheden maar familie en vrienden vonden hem prachtig (kennen deze site niet, gelukkig voor mij :lol: ) Maar heb er weer van geleerd: bijvoorbeeld niet te dun uitrollen en niet meer invriezen voor mij - of heeft iemand tips hoe dat ik dat beter kan doen de volgende keer?
Vulling was: bovenste twee lagen bokkepootjesvulling en kersenvlaaivulling, onderste laat bokkepootjesvulling en chocofudge :9 .
Komt ie dan toch maar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WGJBUKLN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RUVQTCEC-D.jpg

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

2

Re: Voor mijn kleine lieve meisje van 1... lang verhaal...

Het belangrijkste is dat de ontvangers er blij mee waren. Je ziet inderdaad wat bobbels en zo maar dat is toch geen ramp.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Leuke taart!!! En nog gefeliciteerd met je dochtertje  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

Oh ja, fondant kun je gewoon invriezen hoor  :Y
24 uur vantevoren laten ontdooien in de koelkast. Hij gaat dan inderdaad wél zweten, maar als je daar NIET aankomt droogt het -als het goed is- vanzelf weer op. Anders een half uurtje 'in de tocht' zetten om op te drogen  :Y . Het is vaak van de vulling afhankelijk of je je taart wel of niet kunt invriezen.

Waar had je mee afgesmeerd? Afsmeren met bc van de mix zou ik zeker niet doen, ook niet als je niet invriest  ;) . Beter 1:1 (boter : poedersuiker) gebruiken of ganache.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Wat Sonj@ zegt wilde ik dus ook zeggen... Maar ondanks dat, vind ik het wel een prachtige taart!

Bedankt! En Sonj@: Ik had gewoon 1:1 botercreme gebruikt en zal er in t vervolg vanaf blijven als ik hem uit de vriezer heb gehaald... Volgende x beter...  :Y

Ondanks de tegenslag toch een hele leuke stapel geworden  :thumb:

(Maar wat je zegt, herken ik wel, hoor; ben ook altijd blij dat mijn vrienden en familie deze site niet kennen :D  :cool: )

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

8

Misschien een tip! als de taart wat zweet of smelt.
Ik zet dan altijd even de ventilator aan, werkt bij mij prima.