Onderwerp: Een fust en een vat
Bij mij zit er meestal wel ìets tegen tijdens het taartenbakken, maar gisteren spande de kroon.
Ik zou voor mijn man zijn oom een biervat-taart maken, naar de voorbeelden van Rianne en Femke. Wat er in ieder geval op moest komen was het Heineken logo. Nu ging alles heel lekker en heel voorspoedig, maar toen de taart eenmaal klaar was, stond ie tot mijn grote schrik harstikke scheef! Hij was ontzettend aan het hellen, en aangezien ze 'm pas morgen op gaan eten, was ik bang dat hij van te voren om zou vallen/uit elkaar zou vallen. Wat nu?? Ik had niet genoeg bruine fondant meer, dus nog een vat maken zou niet lukken. Dan maar een fust; de oom kennende zou hij dat waarschijnlijk nog leuker vinden ook. Ik 's avonds nog naar de supermarkt voor nieuwe vullingen (heb ik normaal aaaaaltijd op reserve maar nu dus niet) en aan het bakken geslagen. Wederom ging het allemaal heel lekker. Uiteindelijk was ik zelfs supertrots, want de taart was mega strak afgesmeerd. Fondant gekneed, uitgerold en op de taart gemikt. En dat begint me toch te scheuren! Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt! Scheuren van echt centimeters breed! Met tranen in m'n ogen de 600gram fondant van m'n taart af gepeuterd, hup, de prullenbak in (dag winst), nieuwe fondant gekleurd, op de taart en ja hoor... het begon weer te scheuren. Ook zijn er plooien ingekomen maar ik kon het fondant niet meer omhoog halen want dan ging het alleen nog maar meer scheuren. Ik denk dat mijn ganache nog te nat was en dat ik toch meer witte chocola door de slagroom moet doen (had nu al een keer zoveel dan met pure chocola)
Uiteindelijk stond ik om half 2 's nachts nog de Heineken-letters uit te snijden (uit de losse pols, want de voorbeelden die ik had uitgeprint waren voor de fust-taart veeeeel te klein)
Om een heeeeel lang verhaal iets minder lang te maken; met de fust taart was ik ook niet zo blij. Dus heb ik uiteindelijk het biervat doormidden gesneden en er een klein taartje van gemaakt. Die is nu wat meer voor de leuk, en de fust wat meer voor de lekker
De fust: (Aan de letters is wel te zien dat ik normaal veeeel vroeger in m'n bedje lig.. Hartstikke scheef!)
en het vat: (nou ja, 'vaatje';))
Ik denk dat ik de positie van de handen volgende keer beter anders kan doen, maar eerlijk gezegd was ik -gezien mijn geringe boetseerervaring (2 paarden en een prinses)- best tevreden