Onderwerp: Een fust en een vat

Bij mij zit er meestal wel ìets tegen tijdens het taartenbakken, maar gisteren spande de kroon.

Ik zou voor mijn man zijn oom een biervat-taart maken, naar de voorbeelden van Rianne en Femke. Wat er in ieder geval op moest komen was het Heineken logo. Nu ging alles heel lekker en heel voorspoedig, maar toen de taart eenmaal klaar was, stond ie tot mijn grote schrik harstikke scheef! Hij was ontzettend aan het hellen, en aangezien ze 'm pas morgen op gaan eten, was ik bang dat hij van te voren om zou vallen/uit elkaar zou vallen. Wat nu?? Ik had niet genoeg bruine fondant meer, dus nog een vat maken zou niet lukken. Dan maar een fust; de oom kennende zou hij dat waarschijnlijk nog leuker vinden ook. Ik 's avonds nog naar de supermarkt voor nieuwe vullingen (heb ik normaal aaaaaltijd op reserve maar nu dus niet) en aan het bakken geslagen. Wederom ging het allemaal heel lekker. Uiteindelijk was ik zelfs supertrots, want de taart was mega strak afgesmeerd. Fondant gekneed, uitgerold en op de taart gemikt. En dat begint me toch te scheuren! Dit heb ik nog nooit zo meegemaakt! Scheuren van echt centimeters breed! Met tranen in m'n ogen de 600gram fondant van m'n taart af gepeuterd, hup, de prullenbak in (dag winst), nieuwe fondant gekleurd, op de taart en ja hoor... het begon weer te scheuren. Ook zijn er plooien ingekomen maar ik kon het fondant niet meer omhoog halen want dan ging het alleen nog maar meer scheuren. Ik denk dat mijn ganache nog te nat was en dat ik toch meer witte chocola door de slagroom moet doen (had nu al een keer zoveel dan met pure chocola)

Uiteindelijk stond ik om half 2 's nachts nog de Heineken-letters uit te snijden (uit de losse pols, want de voorbeelden die ik had uitgeprint waren voor de fust-taart veeeeel te klein)

Om een heeeeel lang verhaal iets minder lang te maken; met de fust taart was ik ook niet zo blij. Dus heb ik uiteindelijk het biervat doormidden gesneden en er een klein taartje van gemaakt. Die is nu wat meer voor de leuk, en de fust wat meer voor de lekker ;)

De fust: (Aan de letters is wel te zien dat ik normaal veeeel vroeger in m'n bedje lig.. Hartstikke scheef!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LETUCJFV.jpg

en het vat: (nou ja, 'vaatje';))
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MQ4DDSEG.jpg

Ik denk dat ik de positie van de handen volgende keer beter anders kan doen, maar eerlijk gezegd was ik -gezien mijn geringe boetseerervaring (2 paarden en een prinses)- best tevreden :)

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

2

Re: Een fust en een vat

Jeeeetje wat een ergenis kun je er dan van hebben hea, zo is bij mij een x de keuken onder de chocola geweest, ( chocoladr biscuit, vulling slagroom enz.. ) maar ik vind het zeker een moooooooie taart! :thumb:

Denk terug met een lach aan gisteren, kijk met volle moed naar morgen, maar leef vooral vandaag!

Re: Een fust en een vat

littlelady schreef:

Jeeeetje wat een ergenis kun je er dan van hebben hea, zo is bij mij een x de keuken onder de chocola geweest, ( chocoladr biscuit, vulling slagroom enz.. ) maar ik vind het zeker een moooooooie taart! :thumb:

Ja, echt verschrikkelijk! Toen het voor de tweede keer ging scheuren, heb ik eerst een potje staan huilen... Zegt m'n man ook nog; 'Daar ga je toch niet om huilen?!' Toen werd ik nog boos ook, haha :D Dus het stukje onder jouw berichtje is wel op mij van toepassing, want natuurlijk moet ik nu lachen als ik er aan terug denk :)

En bedankt voor het compliment!  :D  :D

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

Re: Een fust en een vat

Jeetje wat een verhaal, balen is dat hè als het niet gaat zoals je wilt, zo vloog er gisteren bij bij een poppetje over eettafel  :lol:  :lol: daarna ben ik weer heel rustig aan het reaperen geslagen en vanochtend is hij als nog de vuilnisbak in gevlogen :Y


Ik vind je taartjes erg leuk hoor, dat Heieneken wat scheef staat stoort niet echt, je ziet ook dat het met de handis uitgesneden maar ik vind het toch een leuk taartje geworden.

Je boetseersel vind ik erg leuk, de voetjes, het buikje het gezichtje is helemaal  :thumb:  :thumb:  Die handjes, ik vind het knap hoor, het zijn echte vingertjes, misschien zoals je zelf al zegt anders neerleggen, kan je anders niet 1 hand op z'n buik leggen??
Ik werk zelf met marsepein dus ik weet niet of dat nog kan met fondant, dat hard vrij snel uit geloof ik toch :think:

Kortom je taartjes zijn  :thumb:  :thumb:

5

Re: Een fust en een vat

Mooi gedaan.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

Re: Een fust en een vat

Mmmhhh... Klinkt zo herkenbaar... Heb ook al wel eens grote waterlanders te voorschijn getoverd omdat alles tegen zat.
En manlief dan iedere keer het overdreven vinden dat ik van alles resereve achter de hand hou... Om zulke dsituaties dus

7

Re: Een fust en een vat

Mooie taart trouwens!

8

Re: Een fust en een vat

Mooie taart trouwens!

9 Laatst bewerkt door Mariekes Baksels (30-12-2011 21:54)

Re: Een fust en een vat

Madame Gâteau schreef:

Jeetje wat een verhaal, balen is dat hè als het niet gaat zoals je wilt, zo vloog er gisteren bij bij een poppetje over eettafel  :lol:  :lol: daarna ben ik weer heel rustig aan het reaperen geslagen en vanochtend is hij als nog de vuilnisbak in gevlogen :Y


Ik vind je taartjes erg leuk hoor, dat Heieneken wat scheef staat stoort niet echt, je ziet ook dat het met de handis uitgesneden maar ik vind het toch een leuk taartje geworden.

Je boetseersel vind ik erg leuk, de voetjes, het buikje het gezichtje is helemaal  :thumb:  :thumb:  Die handjes, ik vind het knap hoor, het zijn echte vingertjes, misschien zoals je zelf al zegt anders neerleggen, kan je anders niet 1 hand op z'n buik leggen??
Ik werk zelf met marsepein dus ik weet niet of dat nog kan met fondant, dat hard vrij snel uit geloof ik toch :think:

Kortom je taartjes zijn  :thumb:  :thumb:

Whahaha ik ben blij dat ik niet de enige ben met frustraties en bij wie er soms dingen in de vuilnis belanden ;)

En ik vind het zoooo leuk dat de handjes je zijn opgevallen, heb daar inderdaad extra mijn best op gedaan omdat de handjes van mijn eerste boetseersel meer weg hadden van vleugels/veren dan van vingers ;)
Het fondant was inderdaad al behoorlijk uitgehard, maar voor een volgende keer is het wel een tip, dankjewel! :D

Sowieso bedankt voor de complimenten!  :o

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!

10

Re: Een fust en een vat

Toch een hartstikke leuke taart geworden! En toch ook weer fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, bij wie wel eens wat mis gaat! O-)

heerlijke taartgroetjes van Brenda

11

Re: Een fust en een vat

Heel erg leuk!

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

Re: Een fust en een vat

Bedankt voor alle leuke reacties! Ik keek vandaag op mijn Hyves en had ook enorm leuke reacties van de opdrachtgeefster (haar broer had de taart opgehaald), dus alle moeite en stress zijn niet voor niets geweest ;) :D

Een taart maakt van elke gelegenheid een speciale gelegenheid!