1

Onderwerp: Snowflake molds

Hallo allemaal,
Ik wilde laatste de snowflake cutters gaan bestellen, maar zag dat deze nog niet leverbaar waren, en ongeduldig als ik ben, heb ik toen de snowflake molds besteld.
Leek me wel leuk voor op de cupcakes, maar ermee werken was alles behalve leuk.
Ben 1,5 uur bezig geweest om een soort van vorm erin te krijgen. Heb de tips van hier gelezen bij andere molds, maar dat werkte allemaal niet. Ik trok, zeg maar, constant het fondant ermee uit, bij het erin duwen.. Ook met de roller erover heen lukte niet.
Heb nu dus het bolletje fondant eerst een beetje gevormd, naar de vorm van de sneeuwvlok, daarna in de vriezer gedaan, en toen hem eruit gehaald en het overtollige weggesneden, niet erg mooi dus..
Iemand tips?

Alvast bedankt!

Het is deze mold overigens.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/-p-4019.html

2

Re: Snowflake molds

kijk eens naar dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=6i97OEr1 … re=related

3

Hm, stom dat ik niet aan youtube heb gedacht..
Bedankt! Vanavond of morgen maar eens uitproberen.

4

snowflake cutterranden insmeren met crisco ;) als je de fondant goed uitrolt dan kan je heel mooie de snowflake uitsteken ;)

5

Heb de mold, niet de cutter  ;)
Maar ik ga het nu eens proberen volgens het filmpje.

6

Hehe, een uur later, en 8 sneeuwvlokjes verder..
Het is gelukt, maar prettig werken kan ik het niet noemen...
Het zijn zo'n kleine uitlopers van de sneeuwvlok -duidelijk?- dat het bijna onmogelijk is om die met kleine bolletjes fondant te vullen.
De wat grotere liggen ook minder diep in de vorm, heb ik het idee, dus die heb ik links laten liggen want dat lukte helemaal niet..

Iemand nog de gouden tip?

7

heb niet de snowflakes maar heb die pearl drops. ook met hele kleine bolletjes op het einde.
smeer eerst in met crisco,
ik prop ze enorm vol van ene naar andere kant,(meerdere keren als ik twijfel) als ik denk dat ook de puntjes vol zitten, dan snij ik rest er voorzichtig af. en dan buig ik de mold zodat het eruit valt.

maar dus geen idee of dat ook bij de snowflakes werkt.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

8

beetje tylose om je fondant wat stugger te maken wil ook wel helpen. Verder gebruik ik voor deze mold vaak wat maizena ipv crisco.

9

.... En gebruik alsjeblieft niet zoveel poedersuiker als de meneer in het filmpje....  :D

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

10

Maar hij heeft wel gelijk wat betreft de hoeveelheid fondant; bij zulke gedetailleerde molds kan je beter met kleine beetjes opbouwen, in plaats van een grote bal erin proppen en daarna alles weer proberen weg te snijden. Het lijkt sneller te gaan, maar uiteindelijk sta je veel langer te prutsen.
Het is even oefenen en met zulke molds werk je nu eenmaal niet zo snel als met een plunger. Maar de details... schitterend :Y

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

11 Laatst bewerkt door Ann2411 (03-12-2011 13:11)

Foutje, 2 keer..

12

Haha, ja er is flink wat poedersuiker doorheen gegaan gisteren ;) Maar ik denk dat ik de mold even laat liggen. Gisteren had ik hem namelijk even in de vriezer en toen ik hem er vervolgens uithaalde braken alle "pootjes" alsnog af. En toen was mijn humeur tot een dieptepunt gedaald, haha. Dus ik ga vandaag even in de stad de plunger cutter halen, want wilde morgen een sneeuwtaartje maken. Volgende week maar weer eens proberen, met crisco, tylose, poedersuiker, maizena. Ga alles gewoon uitproberen, want de details zijn inderdaad schitterend :)
Bedankt voor alle tips!

13

Als het echt zo bevroren is dat er stukken afbreken, laat je de mold te lang in de vriezer. (Maar als je poedersuiker/maizena/crisco gebruikt, moet die vriezer ook niet nodig zijn.)
Succes! (En niet wanhopen, soms is het veel oefenen, maar het komt heus uiteindelijk wel goed ;))

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

14

ik heb ook de mold met de kleine sneeuw sterretjes.
ik gebruik geen crisco en suiker en ook de vriezer niet.
ik rol een bolletje fondant druk deze erin.duw met mn duim het overtolligge eraf en ga met een satte prikkertjes mooi de randjes erin duwen,als het er mooi en gelijkmatig uit ziek druk ik hem er zo uit en laat ik het drogen .parel spray erover en je hebt super mooie vlokjes.

15 Laatst bewerkt door mandy k (18-12-2011 17:18)

mandy k schreef:

ik rol een bolletje fondant druk deze erin.duw met mn duim het overtolligge eraf en ga met een satte prikkertjes mooi de randjes erin duwen,als het er mooi en gelijkmatig uit ziek druk ik hem er zo uit en laat ik het drogen .parel spray erover en je hebt super mooie vlokjes.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BFSQNHDT.jpg

16

Probeer eens fondant met een klein beetje tylose. Je vingers invetten met een klein beetje crisco en zo de overtollige fondant langs de rand wegvegen. De crisco zorgt er voor dat de fondant niet aan je vingers blijft plakken en niet uit de mold getrokken wordt.
10 min. in de vriezer en de fondant uit de mold halen. De mold goed opendrukken.
Zo moet het echt goed gaan.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

17

mandy k schreef:

Wauw mandy,  wat zien die er mooi uit !!   :thumb:
Welke soort fondant gebruik je en doe je er iets van tylose door?
Ik heb nml ook problemen met die mold en hij leek me zo leuk :(
veel moeten oefenen voordat het lukte?

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

18

Bij allemolds gebruik ik tegenwoordig plasticfolieof een boterhamzakje,fondant in de mold folie erover even met de vingerin alle hoeken goed aanduwen en je wipt je figuur er zo uit met alle details erin.En werkt echt snel,hoop dat het bij jou ook zo lukt.

19

jo-oosie schreef:
mandy k schreef:

nee gebruik niet speciaal een merk fondant,doe er geen tylose doorheen hoor,anders kan je niet goed bewerken.
deze figuurtjes zijn zo dun dat ze vanzelf wel hard worden.
je kan evt een klein beetje crisco in de mold doen en de fondant goed doorkneden.ook met evt klein beetje crisco.goed erin drukken en overtollig fondant er met je vinger af wrijven.dan de juisje hoeveel heid er netjes in drukken en evt de randjes met een sate prikker corigeren.de vorm er voorzichtig uithalen en laten drogen.
succes

20

Mandy, die zien er inderdaad goed uit!
Zal het ook eens gaan proberen met een sateprikker erbij, goed idee!

21

mandy k schreef:
jo-oosie schreef:
mandy k schreef:

nee gebruik niet speciaal een merk fondant,doe er geen tylose doorheen hoor,anders kan je niet goed bewerken.
deze figuurtjes zijn zo dun dat ze vanzelf wel hard worden.
je kan evt een klein beetje crisco in de mold doen en de fondant goed doorkneden.ook met evt klein beetje crisco.goed erin drukken en overtollig fondant er met je vinger af wrijven.dan de juisje hoeveel heid er netjes in drukken en evt de randjes met een sate prikker corigeren.de vorm er voorzichtig uithalen en laten drogen.
succes

Hoi Mandy,

heb nog een vraag over molds
Als ik de vorm (ben nu bezig met hartjesmold...) insmeer en fondant erin knutsel, komt de fondant er steeds mee uit aan mijn vingers en satéprikker.
Als ik een wat éénvoudigere probeer komt  'ie er wel uit maar blinkt hij zo. Hoe voorkom ik dat? of hoe repareer ik dat?
maar eruit vallen doen de hartjes geen van allen hoor, ik kom er niet echt uit zeg maar, net als de vormpjes, ha, ha... :/

Moeten ze even in de koelkast?
Heb er al wel tylose doorgedaan, maar ook kleurstof. heeft dat laatste nog invloed?
Moet ik de vormpjes in de mold hard laten worden, zo ja, hoelang?
Er zit ook een opengewerkt hartje tussen, vullen lukt wel met veel arghhhh zeg maar, maar eruit krijgen gaat niet, dus nog meer ARGHHHH  Asl ik mijn mold buig om een beginnetje te krijgen scheurt hij in stukjes of blijf alles zitten..

Hellup... !!

Als je tips hebt, graag !!!!

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)