Onderwerp: Tips gevraagd: bonbons blijven vastzitten in mal!!
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik voor het eerst bonbons gemaakt. Hoewel ze erg lekker zijn ben ik niet erg tevreden met het resultaat.
Ik heb verschillende manieren geprobeerd: onderdompelen en het gebruik van een ijsblokjesvorm met gebrek aan een bonbonmal (maar dit lijkt me niet echt de oorzaak, haha).
Het onderdompelen ging op zich wel oké, maar ik vond dat de chocola nogal dik bleef. Nu heb ik gelezen dat dit kan komen door de kwaliteit van de chocola: ik heb gewoon het markant-merk van de Supercoop gebruikt, dus geen dure druppels o.i.d. Hierdoor ging het onderdompelen wat lastig en bovendien kreeg ik de onderkant die op het vorkje stond niet goed bedekt. Al met al ging het niet erg soepeltjes maar het is toch nog wel redelijk goed gelukt.
De ijsklontjesvorm ging in het begin nog wel goed: toen probeerde ik het met pure chocola. Hier kreeg ik de kuipjes niet helemaal goed uit de vorm waardoor er 5 van de 15 zijn gebroken, maar ik had er ten minste nog 10 over.
Later probeerde ik het met melkchocolade (die ik met een kwastje langs de randjes heb gesmeerd). Deze vormpjes bleven allemaal muurvast zitten waardoor ik ze niet heb kunnen gebruiken.
Hoe krijg ik de chocola makkelijker uit de vorm? Is het een optie om huishoudfolie te gebruiken? Of kent iemand een andere manier?
Alvast bedankt,
Groetjes Karin