1

Onderwerp: Tips gevraagd: bonbons blijven vastzitten in mal!!

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik voor het eerst bonbons gemaakt. Hoewel ze erg lekker zijn ben ik niet erg tevreden met het resultaat.

Ik heb verschillende manieren geprobeerd: onderdompelen en het gebruik van een ijsblokjesvorm met gebrek aan een bonbonmal (maar dit lijkt me niet echt de oorzaak, haha).

Het onderdompelen ging op zich wel oké, maar ik vond dat de chocola nogal dik bleef. Nu heb ik gelezen dat dit kan komen door de kwaliteit van de chocola: ik heb gewoon het markant-merk van de Supercoop gebruikt, dus geen dure druppels o.i.d. Hierdoor ging het onderdompelen wat lastig en bovendien kreeg ik de onderkant die op het vorkje stond niet goed bedekt. Al met al ging het niet erg soepeltjes maar het is toch nog wel redelijk goed gelukt.

De ijsklontjesvorm ging in het begin nog wel goed: toen probeerde ik het met pure chocola. Hier kreeg ik de kuipjes niet helemaal goed uit de vorm waardoor er 5 van de 15 zijn gebroken, maar ik had er ten minste nog 10 over.
Later probeerde ik het met melkchocolade (die ik met een kwastje langs de randjes heb gesmeerd). Deze vormpjes bleven allemaal muurvast zitten waardoor ik ze niet heb kunnen gebruiken.

Hoe krijg ik de chocola makkelijker uit de vorm? Is het een optie om huishoudfolie te gebruiken? Of kent iemand een andere manier?

Alvast bedankt,

Groetjes Karin

2

Re: Tips gevraagd: bonbons blijven vastzitten in mal!!

Hoi,

Ik heb geen verstand van thuis bonbons maken, maar misschien heb je toch wat aan mijn tips. Ik heb vorig jaar met een bedrijfsuitje bonbons gemaakt.

Wij moesten de vormen helemaal vullen, de bovenkant schoonschrapen, en vervolgens een paar keer tikken om de lucht er uit te halen. Dan af laten koelen en door ze 2 keer hard op de tafel te slaan (vergeten welke zijde ) lieten ze hierdoor los.

Hoop dat je er misschien toch wat aan hebt!

A balanced diet is cake in both hands

3

De rubriek Klein&Fijn is voor het showen van gemaakte cupcakes, koekjes of ander klein suikwerk.

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

4

Ik heb ooit bonbons gemaakt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IW8ODCDL-D.jpg

Heb ze toen ik ze gevuld had in de vriezer gedaan, daarna kon ik ze er zo uit wippen, succes !

5

Bedankt voor jullie tips. Ik ga het binnenkort gewoon nog eens proberen.

Helaas kwam ik er gister achter dat ik toch een bonbonmal had, haha. Die had ik een tijdje geleden gekocht en bij de bakspullen gelegd, maar dat was ik helemaal vergeten: er ligt ook zoveel!

Kan ik wel meteen zien of dit verschil maakt.

Groetjes

6

Kan ook zijn omdat je chocola niet op de juiste temperatuur had/ juiste consistentie.. en heb je je vorm voorverwarmd?

7

Waarschijnlijk heb je niet de juiste verwerkingstemperatuur gehad, zoals etmc al aangeeft.
Als je chocolade tempereert ( even googlen ) zal je chocolade iets krimpen. Niet alleen komt hij hierdoor goed uit de vorm, getempereerde chocolade zorgt ook voor een mooie glans op je chocolaatjes.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

8

Temperen heb ik gedaan: op 42 graden gesmolten en de temperatuur vervolgens teruggebracht naar 30 graden (voor melkchocolade) door er telkens wat stukjes aan toe te voegen en goed te roeren. Dit heb ik gecheckt met een temperatuurmeter. Het glansde ook wel, maar bleef helaas muurvast zitten. Dit kan dus het probleem niet zijn geweest.

De vorm voorverwarmen had ik niet gedaan: deze was wel gewoon op kamertemperatuur.

Wellicht was het laagje chocolade te dun..?

9

Het zou idd kunnen zijn dat de laag te dun was.

Ik snap nog niet helemaal precies wat je gedaan hebt je schrijft:
Hier kreeg ik de kuipjes niet helemaal goed uit de vorm

Heb je geprobeerd alleen kuipjes te maken of volledige bonbons? Heb je de vulling er al in gedaan? Want zonder vulling is het zoiezo natuurlijk al een stuk breekbaarder. Daarnaast is het zo dat je door de zwaarte van de vulling, de vorm vaak maar hoeft om te keren en de bonbons er vanzelf al uitvallen.

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

10

Ik dacht dat ik ze beter achteraf kon vullen omdat ik niet zeker wist of ik de chocoladekuipjes uit de vorm zou krijgen. Ik heb dus alleen kuipjes geprobeerd te maken. Ik las achteraf dat je ze beter meteen ook al kunt vullen, dat is een hele goede tip!!

Bedankt, ik denk echt dat het de volgende keer beter zal gaan!

Echter, indien de vulling een beetje vloeibaar is, lijkt het me toch handiger om vooraf gewoon kuipjes te maken. Dit ga ik binnenkort nog eens proberen met mijn bonbonmal.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

11

Met vloeibare vullingen is t ook geen probleem hoor...