1

Onderwerp: Dikte van fondant en eetbaarheid

Het is er vast al vaker over gegaan maar kon met de zoekfunctie toch niet helemaal mijn antwoord vinden.

Ik maak heel graag mooie gedecoreerde taarten en het is altijd een succes bij andere mensen. De enige reactie die je regelmatig ontvangt is dat mensen de (dikke) laag fondant heel machtig vinden en eigenlijk niet super lekker. (volwassenen dan he, kinderen lusten alles ;))

Ik rol mijn fondant meestal ongeveer 3 mm dik. Het moet wel zo dik omdat ik het anders nauwelijk zonder scheuren over mn taarten heen krijg. Is dit TE dik? Zijn er manier om het dunner mooi over je taart heen te krijgen of moet ik er gewoon bij vertellen dat de fondant puur decoratief is en niet opgegeten hoeft te worden? Dat lijkt me zo raar, 'Hier een stukje taart, maar je hoeft het niet helemaal op te eten'.

Ik ben heel benieuwd naar andere verhalen en meningen en tips natuurlijk! Alvast bedankt !!

Cake Is For Life, Not Just For Birthdays..

2

Re: Dikte van fondant en eetbaarheid

Ik heb dezelfde ervaring!

Bij ons is recent het programma Fabulous Cakes begonnen op TV, professionele cake decorators uit US. En echt, hun fondant is nog veel en veel dikker dan 3mm... En daarbuiten gebruiken ze alleen maar cake en botercrème.

Ik probeer het tot ong 1.5 à 2mm uit te rollen, maar dan nog, fondant blijft machtig en zoet.

Daarom bekleed ik mijn taarten ook veel vaker met marsepein, tenzij de mensen het écht niet lusten.
Maar marsepein vinden velen lekkerder.
Of ik doe een mix van fondant en marsepein, verhouding 1/1 ong.

Nu, het blijven machtige taarten en er worden gewoon kleinere stukjes gegeten. En er zijn ook best wel een hoop mensen die de fondant of marsepein gewoon laten liggen op het bord.

Zonde, maar je kan ze niet dwingen om het op te eten, he ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

het is ook iets waar mensen aan moeten wennen als ze enkel een appeltaart of vlaai gewend zijn, dit is gewoon een ander soort taarten, en dit is zoeter en machtiger :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Een taart moet wel in één keer goed smaken, vind ik, niet dat je aan minder lekker moet wennen.
Ik zelf vind fondant ook niet lekker, laat staan dikke fondant. Fabulous cakes is wat dat betreft niet mijn voorbeeld, volgens mij gaat het daar vooral om uiterlijk, niet om een delicate smaak.
Ik zelf gebruik om die reden nu marsepein en dan de Zeelandia, die veel lekkerder is dan die van funcakes (meer amnadelen in verhouding, betere bereidingswijze). Vind funcakes niet echt een merk die voor smaak gaat.. maar zelfs marsepein vind ik 3 mm al na een paar happen te machtig .. en mijn visite ook..  :s 
Ik probeer nu al dunner uit te rollen, lukt nu gemiddeld 2 mm, maar varieert nog steeds tussen 1 en 3.. :grr: , ben niet zo goed in egaal uitrollen.
Héél lang doorkneden vooraf helpt wel om hem én dun te kunnen rollen én hem flexibel te houden tegen scheuren.

5

Nou ben blij dat ik iig niet iets fout doe :P Het zijn gewoon machtige taarten.
En Fabolous Cakes ken ik niet maar bij Cake Boss was het me ook al opgevallen dat ze vaak alleen botercreme als vulling gebruiken. En dan nog flinke lagen ook, dat lijkt me ook niet al te licht om te eten. En dan betaal je volgens mij ook nog bakken met geld voor die taarten die ze daar maken, jammer dat het dan niet om de smaak gaat.

Ik kan weleens marsepein gebruiken maar de ervaring die ik daarmee heb is niet zo heel goed. Omdat het wat korreliger is van structuur krijg ik het slecht mooi en groot en glad uitgerold en bekleed. En ik denk idd dat dat ook aardig machtig is als je er teveel van eet...

Gewoon maar kleine stukje snijden en de tip geven dat ze als ze het willen, de korst mogen laten liggen. En dan maar een appeltaart erbij maken voor de echte 'haters'  ;)

6

IrinSH schreef:

Ik kan weleens marsepein gebruiken maar de ervaring die ik daarmee heb is niet zo heel goed. Omdat het wat korreliger is van structuur krijg ik het slecht mooi en groot en glad uitgerold en bekleed. En ik denk idd dat dat ook aardig machtig is als je er teveel van eet...

Marsepein van Zeelandia (volgens mij 1:3) is absoluut niet korrelig en heerlijk van smaak :) ! Ik gebruik alleen dat!

En daarnaast kleine stukjes snijden of minder dik uitrollen, zelf rol ik meestal tot ongeveer een euro dikte uit en snij kleine puntjes, precies goed vind ik zelf (en de rest hier ;) , degenen die meer willen vragen er wel om)

mieperdepiep schreef:

Een taart moet wel in één keer goed smaken, vind ik, niet dat je aan minder lekker moet wennen.

met wennen bedoelde ik dat ze aan smaak moeten wennen, de meeste hollanders kennen alleen slagroomtaarten, appeltaarten en vlaaien. Dit soort taarten kennen ze niet, de taarten zijn dubbel zo hoog als die van de banketbakker, maar ze snijden nog wel steeds grote punten. Fondant, daar hebben de meeste mensen nooit van gehoord.
Je kunt wel zeggen dat mensen het gewoon direct lekker moeten vinden, maar wennen aan eten is niets raars, heb je wel een een amerikaan een dropje laten eten? Ook dat is wennen, zo zie ik de overeenkomst :Y

groetjes Tirza     

Ik snap je wel, hoor! ;)

Maar bij mij blijft dat ik de héle taart lekker moet vinden, niet alleen de binnenkant. Dus dun uitrollen wordt mijn volgende te leren handigheid. Moeilijk, hoor!

9

persoonlijk vindt ik fondant ook minder lekker op een taart dan marsepein.

heb voor kerst wel naar wens 1 met marshmallowfondant gemaakt, maar wij gaan geen vriendjes worden....hahaha.

marsepein lekker dun, en toch een strakker resultaat.

en idd, je moet de mensen heeeeeel duidelijk maken dat de taart die je levert voor zoveel puntjes is.... dus een 24cm voor 14 tot 16 punten, en niet voor 8tot10 (slagroomtaartformaat zeg maar) vooral dat is wennen volgens mij voor de mensen....

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

10

Ik heb hetzelfde probleem...een mooie taart die niet helemaal lekker is, vanwege de fondant, want de binnenkant is wordt wel lekker gevonden.....en dat vind ik toch wel erg jammer....
Te dik is echt bah.....en heel dun is lastig over de taart te leggen.

Ik ga dit topic even volgen, want mss komen er tips voorbij die ik ook kan gebruiken om mijn hele taart smakelijk te krijgen.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

11 Laatst bewerkt door Carien (26-12-2011 22:30)

3mm vind ik ook echt niet lekker hoor :nooo  :o
Nou ben ik wel een Zeelandiamarsepeinfan, maar daar hoef ik echt geen 3mm laag van op m'n stukkie taart :nooo Voor fondant gebruik ik RegalIce, dat is al minder zoet dan FC enzo :Y

Ik weeg altijd m'n gebruikte marsepein af (ook ivm kostenbepaling); voor m'n laatste 2 taarten ( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=178875 ) heb ik totaal (dus incl deco) 577gr marsepein gebruikt, terwijl de tabellen iets van 750 aangeven (rond 17 en vierkant 15 bestaan niet  :rolleyes:  ;) ).
Ik rol dun uit (iets van 1-1,5mm), mbv een IKEA-Projs-bureaumat. Dan de lap fondant/marsepein mbv je uitrolstok optillen, dan is de  kans op scheuren al heel veel minder. Of direct vanaf de mat op de taart leggen :Y  (mat erboven houden, stukkie fondant lospellen, mat afrollen en dan gaat het eigenlijk vanzelf).

Wat vind je moeilijk aan gelijkmatig uitrollen? Hoe lang is je rolstok? Waar rol je op uit? Gebruik je poedersuiker/maïzena?
Wanneer je tijdens het uitrollen met je vlakke hand over je lap fondant/marsepein gaat, voel je dikteverschillen; op dikkere stukken dus nog even 'kracht' zetten.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Carien schreef:

Wat vind je moeilijk aan gelijkmatig uitrollen? Hoe lang is je rolstok? Waar rol je op uit? Gebruik je poedersuiker/maïzena?
Wanneer je tijdens het uitrollen met je vlakke hand over je lap fondant/marsepein gaat, voel je dikteverschillen; op dikkere stukken dus nog even 'kracht' zetten.

Het is wel niet mijn draadje, maar ik maak graag even gebruik van deze vraag. Ik snap trouwens ook de aangegeven hoeveelheid marsepein niet die in één van de tabellen van deze site beschreven staat. Ik ben nog maar een beginner, maar zelfs ik gebruik niet van die enorme dikke stukken. 
Met dank aan jou, carien al van 3 naar 2 mm gemiddeld gegaan inmiddels. I keep on going...
Waarschijnlijk deel van mijn probleem: ik heb een ouderwetse houten deegroller, dus een relatief korte, die snel blijft plakken en waardoor ik daartussen dan een stukje plastic folie leg. Rol uit op mij aanrecht, (soort van kunstof marmer) niet een heel groot uitnodigend gedeelte, en gebruik poedersuiker om uit te rollen. Ik vermoed zo bij nader inzien, (dank carien!) dat alleen al een langere rolstok het grootste gedeelte van het probleem van het ongelijkmatig uitrollen al oplost. Misschien toch eens investeren in een nieuwe grote... En anders wat zorgvuldiger de lap inspecteren voordat hij erop gaat.

13

Carien schreef:

Ik weeg altijd m'n gebruikte marsepein af (ook ivm kostenbepaling); voor m'n laatste 2 taarten ( http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=178875 ) heb ik totaal (dus incl deco) 577gr marsepein gebruikt, terwijl de tabellen iets van 750 aangeven (rond 17 en vierkant 15 bestaan niet  :rolleyes:  ;) ).
Ik rol dun uit (iets van 1-1,5mm), mbv een IKEA-Projs-bureaumat.

de gewichten in de tabbellen zijn inclusief de lap die je eraf snijdt, en om het de beginners niet al te moeilijk te maken, rol je wat groter uit en is het gewicht dus iets zwaarder. Dat zegt dus niks over hoe dun of dik de uiteindelijke bekleding is.

1mm - 1,5 mm?? Dan wil ik wel eens een doorsnede van jouw taart met een liniaal er tegen aan. Want dat geloof ik niet, als ik zo vrij mag zijn :)

groetjes Tirza     

14

Geen ervaring hoor, maar: http://www.deleukstetaartenshop.nl/-c-273_274.html kun je als smaak door je fondant doen......

Misschien marsefond eens proberen, of marshmellowfondant?

Of een smaakje door de botercreme waar je mee afsmeert?

Ik laat de fondant gewoon liggen............en eet van de taart wat ik wel lekker vind  :9

15 Laatst bewerkt door Carien (27-12-2011 09:08)

tipsytaartje schreef:

1mm - 1,5 mm?? Dan wil ik wel eens een doorsnede van jouw taart met een liniaal er tegen aan. Want dat geloof ik niet, als ik zo vrij mag zijn :)

ja hoor, zo vrij mag je zijn :Y  Ik heb een liniaal bekeken en aan de hand daarvan een schatting gemaakt; het is zeker niet dikker dan 2mm. Heb volgens mij niet zo  een foto van een binnenkant, zal eens zoeken. Probleem is dat de rest hier thuis niet zo van de marsepeintaarten is :(
Ooit laat ik je een foto zien  :Y

16

zonder liniaal en geen mooie taart, 't was een experiment :Y ging om de binnenkant ;)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7EJFDSKK-D.jpg

17

Bij mijn laatste taart was de fondantlaag 5mm (heb het net opgemeten, van een stuk dat ik gisteravond uit de vriezer heb gehaald voor het bezoek vandaag)....dat was niet lekker....ik moet nog goed oefenen om 'm dun en netjes erover te krijgen  :rolleyes:
Vandaag moet/mag ik een tas-taart maken, ik ga 'm beslist dunner uitrollen  :Y

We doen ons best...en mss dat ik ook eens andere fondant ga proberen....ik hoor goede geluiden over RegalIce.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

18

Het hangt vaak ook af van de vorm van de taart?

Laatst een 3D rompertje gemaakt, toen heb ik de laag iets dikker gelaten. Ook bij gebruik van een structuurmat is het handig de laag iets dikker te laten  :Y Té dik vind ik ook niks hoor, maar ik merk gewoon dat er -bij mij- best wel eens verschil in zit  :)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

19

Zo wat een reacties, wat fijn om zoveel ervaringen te horen.

Ik heb een rolstok van 50 cm dus nog groter word onhandelbaar denk ik. En nu moet ik wel zeggen dat ik extra diepe bakpannen heb (10 cm) en dat ik hem dan vooral met de grootste pan (25 cm) 3 mm dik laat, ik heb het idee dat dit haast wel moet omdat het anders echt scheurt. Ik rol het uit met poedersuiker op mijn aanrechtblad want volgens mij is die bureau mat van de Ikea te klein voor zo'n grote taart.

Nu heb ik afgelopen weekend de mini stapeltaartjes gemaakt en bekleed en omdat dat zo klein is kan ik dat wel dun uitrollen en is het best te eten. Het is vooral het formaat van de taart denk ik. Maar ik ga in ieder geval blijven oefenen en het zo dun mogelijk proberen uit te rollen, en erbij vertellen dat mensen het niet op hoeven te eten.

Ik gebruik overigens Pettince Bakels fondant en dat is qua smaak helemaal niet zo verkeerd. Ook doe ik (bijna) altijd een smaakje door mijn botercreme om het inderdaad zo lekker mogelijk te maken.

20

de ikeamat is groot genoeg voor een 27cm, dus ook voor een 25 :Y  ;)

Het is echt niet hoe groter, hoe dikker hoor :nooo
:think: Hoe transporteer je je fondant van mat naar taart? wat doe je vervolgens?

Zeker voor zo'n grote is lap vanaf de mat handig, maar lap vanaf de roller kan ook goed. Op de taart afrollen, bovenkant effe snel over z'n bol aaien (met vlakke hand of smoother, zodat de evt lucht eronder weg is), dan de 1e cm van de rand vastdrukken, zodat er geen gewicht aan de rand hangt.

21

bedankt voor de foto carien :) ik zou niet zeggen dat dat 2 mm is, maar als jij zegt dat dat zo is dan geloof ik dat en vind ik dat heel knap van je dat je zo dun kan rollen.  :Y
Ik zal zaterdag eens kijken of ik eraan denk om het op te meten. :)

groetjes Tirza     

22

tipsytaartje schreef:

bedankt voor de foto carien :) ik zou niet zeggen dat dat 2 mm is, maar als jij zegt dat dat zo is dan geloof ik dat en vind ik dat heel knap van je dat je zo dun kan rollen.  :Y
Ik zal zaterdag eens kijken of ik eraan denk om het op te meten. :)

Ik vind het vooral knap om het zo dun zonder scheuren op de taart te krijgen en de taart ook nog strak te laten worden.
Omdat ik meestal de taart niet zelf opeet is het opmeten toch wat lastig... Hoe ga jij dat meten Tirza?

Life is what you bake it.

23

Ben ik nou echt de enige die fondant gewoon lekker vind? :think: Als jullie het allemaak zo smerig vinden dan snap ik dus niet waarom jullie het uberhaupt op je taart doen :+ ;)

Ik rol altijd uit tussen de 3 en 4 mm en als ik het zo dun zou doen als ik op de foto van Carien zie, dan denkt men dat ik op de fondant probeer te beknibbelen ;)

Zo zie je maar, smaken verschillen :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

24

ik vind sommige fondant ook lekker hoor! callebaut, lekkeeeeeeeeeeeeer!!! Ik rol of red geen 2 mm hoor :) ik gebruik voor decoratie vaak ringen, zodat bijvoorbeeld alle bloemtjes dezelfde dikte zijn, of de bandjes van de schoentjes enzo, de dunste ring is 1,5mm en zo dun is mijn bekleding echt niet. Nou moet ik zeggen dat ik best aardig kan bekleden, maar 1,5mm zou ik niet redden. Ik denk, even de ringen erbij gepakt, dat ik 3 a 4 mm rol.
Maar goed, om je vraag te beantwoorden taartenmarie :) ik ben zaterdag jarig :) Dus dan meet ik mijn eigen taart eventjes op, als  ik eraan denk ;)

groetjes Tirza     

25

Adrienne schreef:

Ik rol altijd uit tussen de 3 en 4 mm en als ik het zo dun zou doen als ik op de foto van Carien zie, dan denkt men dat ik op de fondant probeer te beknibbelen ;)

Zo zie je maar, smaken verschillen :Y

Ik hoor nooit klachten, alleen maar blije reacties :Y . Heb wel eens iemand gehad die voorzichtig vroeg hoe dik ik bekleedde, omdat ze niet van die dikke lagen hield; mijn taart vond ze heerlijk :) .
Overigens gebruik ik bijna altijd marsepein (ook op de foto), alleen fondant op verzoek.