1

Onderwerp: beginners vraagje

Ik heb net voor het eerst een taart gebakken.
heb bescuit mix gekocht en heb een taartvorm van 26cm.
heb 25 cm aangehouden wat op het pak staat.
Nu haal ik hem net uit de oven (combimagentron) was die erg bol maar je ziet hem toch wel snel inzakken is dit normaal?
hij moet nog afkoelen en dan wil ik zondag vullen en marsepijn erover doen.
Kan ik de taart dan zolang in een afgesloten zak in de koelkast bewaren of moet die dan in de vriezer voor 1 dag?
Verder ga ik hem dus zondag maken en dinsdag word die pas aangebroken is dit ook te lang of?

2

Re: beginners vraagje

ik zou de biscuit nu wel in de diepvries leggen en dan een aantal uurtjes voor het snijden/vullen/bekleden eruit halen. Dan snijdt het goed.
En of het kan, tot dinsdag wachten, dat ligt aan de vulling. Met slagroom is het wel wat lang, maar met botercrème kan het wel.

Succes!

Groetjes, Dorothea.

3

Bedank voor je snelle reactie.
Neem aan dat ik hem eerst goed moet laten afkoelen en daarna in de vriezer.
Heb er helemaal zin in nu hahaha hoop morgen wel kleurstof te kunnen kopen want die heb ik nog niet.
me zoontje wilt een thomas de trein taart dus dat ga ik proberen.
vulling wil ik bokkepootjes vulling proberen en botercreme of 2x bokkenpootjes vulling weet ik nog niet.

4

Ik vind hem toch wel erg veel ingezakt de taart, weet iemand hoe dat kan?
Heb 7 min. gemix op harde stand en 3 min. op zachte stand dat stond ook op de verpakking.

5

niet zo actief forum zie ik jammer.
Maar ben er al achter  :o  ik wou de taart in een zak doen voor in de vriezer en dat ging dus niet.
hij was nog helemaal niet gaar  :o
fijn als er op de verpakking 35 a 40 min. staat in de oven en dan dus totaal niet klopt.
Iemand nog tips hoe lang ik hem dan wel moet doen denk zelf wel min. het dubbele als ik zag wat er nog niet gaar was.
Ga dat vanavond doen want wou graag morgen een taart maken.
had hem op 160 graden gedaan. zeker 10 min. gemix, klopt het dat het zo omhoog komt tijdens het mixen erg luchtig, of mix ik dan te lang?
Heb bescuitmix gekocht in de winkel (via deze site zelfde).

6

Hoi Marijke,
Ik bak een 26cm ook langer hoor, zo'n 45min op 150 hetelucht :Y
Elke oven is verschillend, dus je zult wat moeten experimenteren.
Het is normaal dat er een bol opkomt, maar niet een heel hoge bol :nooo Kan zijn dat je oven dan te warm staat.
Een biscuit is gaar wanneer je (na minimaal een half uur; eerder ovendeur niet openen!) de bovenkant voelt terugveren bij zacht induwen, als een spons. Wanneer er nog een luchtblaas voelbaar is, dan istie niet gaar :nooo  Je kunt het ook zien, de zijkanten beginnen dan iets te krimpen (veel krimp betekent weer te gaar ;) ).

Enneuh vwb dit forum....het is echt een hartstikke actief forum, maar soms is iedereen effe druk met z'n eigen taart maken (zeker zo voor een weekend) ;) ).

Succes!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

oh ja, met de zoekoptie kom je vaak ook een heel eind :Y  ;)

8

Marijke, als je biscuit erg bol wordt komt kan dat komen doordat hij te heet gebakken wordt.
Dan stolt het beslag aan de buitenkant terwijl het beslag nog aan het rijzen is. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren. Als de bovenkant ook al hard is gaat ie ergens lekken of als de bovenkant nog flexibel genoeg is gaat ie erg bol staan.
Probeer maar eens om minimaal de eerste 15 minuten op een 20 graden lagere temperatuur te bakken.
Elke oven geeft weer een iets ander resultaat dus je zal een beetje moeten experimenteren.

Een beetje bol staan is overigens normaal. Als je hem uit de oven haalt dan direct uit de vorm halen en met de bolle kant onderop op een rooster (of spatdeksel) af laten koelen. De bolling verdwijnt dan grotendeels waardoor die ook iets lager wordt.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

9

Bedank voor jullie reactie's

Ik bedoel eigenlijk tijdens het mixen vond ik het erg omhoog komen is dat normaal of Mix ik dan te lang.

Maar 160 graden is toch niet te heet anders word het 140 en ik kan geen knop omdraaien om even hoger te zetten.
weet eigenlijk niet of ik heb tussen door hoger kan zetten.
Ga het vanavond nog een keer proberen maar dan dubbel zo lang denk ik?

10

Carien schreef:

onder welk woord moet ik zoeken dan?
want onder ingezakte bescuit deeg kent die niks.
ingezakt niet
160 graden niet
bescuit deeg niet?

11

10 min mixen op de hoogste stand en jaaaa :Y dan ver3dubbelt je beslag al gauw :Y  en jaaaa, dat moet ook :Y
Het moet er lichtgeel en taai uitzien, als een soort stijfgeklopt eiwit :Y

dus 10min hard en dan 2 min zacht, om eventuele grote luchtbellen stuk te maken ;)

12

marijkeJoey schreef:
Carien schreef:

ingezakt niet
160 graden niet
bescuit deeg niet?

het is ook bIscuit ;)

13

Carien schreef:
marijkeJoey schreef:
Carien schreef:

ingezakt niet
160 graden niet
bescuit deeg niet?

het is ook bIscuit ;)

:o  sorry stom van mij

14

Carien: bedank ik heb 7 min. gemix op hoge stand en 3 op lage stand omdat dat op de verpakking stond van de Biscuit mix.

15

marijkeJoey schreef:
Carien schreef:
marijkeJoey schreef:

ingezakt niet
160 graden niet
bescuit deeg niet?

het is ook bIscuit ;)

:o  sorry stom van mij

al kent die nu nog niks met het goede woord biscuit maar heb intussen al veel gevonden alleen soms wel lastig want ieder heeft toch weer zijn eigen mening/ervaring.
de 1 zegt overdeur niet gelijk openen, de ander zegt gelijk openen en op de kop op een rooster leggen.
een ander zeg te kort gebakken een ander zeg verpakking klopt?
Maar goed nog maar eens proberen wat langer.
of toch op 175 graden?
lastig hoor haha.
Hou jullie op de hoogte  :D

16

succes :thumb: 
het is echt effe uitproberen hoe jouw oven werkt :Y al lijkt 175 me wat errug veel :think:

17 Laatst bewerkt door JPS (18-12-2011 00:45)

Ik bak ook met een hete lucht combi magnetron en begin op 140 graden voor 15 tot 20 minuten en daarna pas op 160 graden.
Ik stop het 140 graden programma gewoon en stel hem daarna in op 160.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

18

Ik heb gisteravond nog even een nieuwe gemaakt.
10 gemix op hoge stand en 3 op lage stand ( kreeg lamme arm haha)
heb hem er nu een uur ingehad heb geprik met een prikker en die was schoon/droog dus hij zou gaar moeten zijn lijk me.
Hij ziet er ook mooi uit van de buiten kant niet ingezakt mooi recht.
Ga hem vanmiddag aansnijden dus dan zal ik het goed kunnen zien maar heb er nu een goed gevoel over maar goed blijft me eerste taart dus even afwachten voor ik juig  :o  :thumb:

John: mocht het niks geworden zijn dan zal ik eens proberen of dat bij mij ook kan hoger zetten als die bezig is.

19 Laatst bewerkt door Dot (18-12-2011 11:08)

Hoi Marijke, fijn, dat je ondertussen hier nog reacties gekregen had. Ik had je mail wel gezien, maar was (zoals Carien hierboven al zei) druk met andere bestellingen...

Ik denk inderdaad, dat deze biscuit beter zal zijn, als je prikker schoon en droog eruit kwam.
Ik zou je oven iig niet warmer dan 160gr zetten, omdat dat te warm is voor biscuit. En elke oven is anders, dus in het begin is het een beetje zoeken naar wat voor jou en je oven werkt.
Veel succes met vullen en versieren vandaag!
Had je nog kleurtjes gevonden?

Groetjes, Dorothea.

20

Dank jullie wel deze taart was idd. goed gaar van binnen de smaak moet ik nog even afwachten ivm. ik dinsdag jarig ben maar had geen tijd meer morgen om de taart te maken.

Heb een laag banketbakkersroom gedaan en een laag bokkenpootjes vulling smaakte wel goed haha.

zelf boter creme gemaakt ging ook goed alleen heeft me mixer het begeven maar gelukkig kon ik het nog afmaken met 1 mix staaf ipv. 2

Het uitrollen van de marsepijn was wel lastig had/heb geen uitrol mat nog die moet ik nog kopen en had een houten deegroller ook niet echt fijn.
Heb poedersuiker gebruik maar veel bleef nog vast plakken met gevolg de zij kanten niet echt mooi zijn geworden (niet echt eigenlijk helemaal niet).

foto plaatsen hier weet ik nog niet hoe dat moet zal eens kijken vanavond hoe dat moet.
Maar ben blij dat die af is en tja niet zo mooi maar goed eerste keer dus, daar leer ik alleen maar van.
vond het igg leuk om te doen en me zoontje zag gelukkig dat het Thomas was hahah dus dat maakte alles goed  :D

21

Om foto's te plaatsen moeten ze eerst ergens online beschikbaar zijn zodat je een link naar die locatie kunt plakken.
Veel forumleden gebruiken hier mijnalbum.nl voor maar elke andere album variant werkt ook prima.

Gr,
John

22

Marijke, als je de foto in je hyves hebt staan, kan het ook, dan ga je op de foto staan en klikt met rechts en kiest dan, afbeeldings-URL kopieren. Dan hier in een berichtje het plaatje aanklikken (hierboven in het rijtje de 1 na laatste) en dan tussen IMG en /IMG staan met je muis en CTRL+V klikken en dan staat de link ertussen. Dan zou je foto online moeten staan....

Ik ben benieuwd hoor!

Groetjes, Dorothea.

23

Ik heb ondertussen even meegelezen en een vraagje over het aantal graden. Ik bak de biscuit ook in etappes (hete lucht en 20 cm). 10 min 145, 10 min 175 10 min 180. Alleen lees ik dat boven de 160 niet goed is voor de biscuit? Waarom is dat? Meestal ben ik wel tevreden over mijn biscuit, vindt alleen dat er een te grote bolling op komt, maar is vaak goed weg te werken door hem op de kop te zetten of anders zaag ik het eraf.

ik hoor het graag!

Groetjes Marieke

24

marijkeJoey schreef:

niet zo actief forum zie ik jammer.

Moest hier even om lachen, sorry  :+
Als je ziet hoeveel nieuwe berichten er dagelijks geplaatst worden is het onmogelijk om alles te lezen en bij te houden.

De tips die je gekregen hebt kan ik ook wel wat mee, thanks dus!

25

http://i1140.photobucket.com/albums/n563/mariska_231/taarten/eersteeigengemaaktetaart.jpg

http://i1140.photobucket.com/albums/n563/mariska_231/taarten/zijkanttaart.jpg

Die zijkant komt puur doordat ik het niet goed uit kon rollen steeds bleef het plakken aan mijn roller en aan de tafel.
ik moet voor de volgende x eerst een pvc buik hebben en een mat want dit werkte niet echt handig.

deze heb ik op de workshop gemaakt vind hem nog steeds super gelukt (beginners geluk denk ik haha)
http://i1140.photobucket.com/albums/n563/mariska_231/taarten/eersteworkshoptaart.jpg