1

Onderwerp: Marsepein hard laten worden?

Hoi ik heb een vraag,

Ik heb 2 weken geleden een grote strik gemaakt van marsepein,
24 u. laten drogen met blokjes tussen de strikken zodat deze neit instorten..

maar na 24 u was het nog steeds zacht!!

wat moet ik gebruiken om marsepein hard te laten worden?

groetjes & bedankt

2

Re: Marsepein hard laten worden?

Volgens mij is het niet mogelijk om marsepein hard te krijgen. Over het algemeen wordt er fondant gebruikt voor de dingen die hard moeten worden.
Misschien is er iemand die een oplossing heeft.

Groetjes, Renata

3

Marsepein kan niet hard worden.. Nou ja, alleen in de vriezer dan, maar zodra je het er dan uit haalt wordt het weer net zo zacht.

Alleen fondant kan goed uitharden.
Als je fondant zeer hard wilt hebben, kneed er dan tylose door.

..*Heerlijk aan het bakken*..

4

Ik vrees dat ik ook moet zeggen dat marsepein niet geschikt is voor een strik...
Heb het zelf ook geprobeerd, omdat ik eens een strik wilde maken, maar die is uiteindelijk in de vuilbak beland, want zelfs na 2w was die nog altijd niet hard genoeg om een strik te maken...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Mijn voorkeur gaat uit naar fondant met gumpaste, of gewoon satin ice, die wordt van zichzelf hard :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

6

Voor een strik kan je beter fondant met tyolose gebruiken. Marsepein is daar niet geschikt voor.
Kijk anders even op de site van Lara www.tartacadabra.com.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

7

Als je zoekt, kom je toch echt wel wat topics tegen over lussenstrikken van marsepein die wel hard worden, na heel lang (>week) drogen).

Ik weet niet hoe en waar je nu de strik hebt laten drogen. Ik merk dat de was die ik in mijn taarthok ophang, bijvoorbeeld heeeeeel erg langzaam droogt, dus dat zou ook voor je strik invloed kunnen hebben.

Verder heb ik gelezen dat de truc met de oven (die voor fondant ook wordt gegeven) bij sommigen ook met marsepein werkt...........

Hoi,
Ik heb vorige week een strik gemaakt van marsepein (zeelandia) gemengd met fondant (sligro) ongeveer half om half. Deze maar 1 dag laten drogen en hij zag er goed uit, niet keihard maar ook niet ingestort. Ik vind het zelf namelijk fijn dat alles eetbaar is aan een taart. Het rode randje aan de strik is alleen marsepein. Hier een fotootje van de taart met strik.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PLMCJFV.jpg
Misschien heb je er wat aan,
groetjes cindy

9

Mijn allereerste (dummy-) taartje staat nu al meer dan 3 jaar in de kast. Al het fondant is goed gebleven, goed uitgehard, maar wat ik van marsepein had gemaakt (wist er toen weinig van...! :D ) is "snot"geworden, zacht gebleven en erg plakkerig....!

Mijn conclusie: marsepein wordt niet hard...... :s  :nooo

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

10

zeeuwstaartje schreef:

Hoi,
Ik heb vorige week een strik gemaakt van marsepein (zeelandia) gemengd met fondant (sligro) ongeveer half om half. Deze maar 1 dag laten drogen en hij zag er goed uit, niet keihard maar ook niet ingestort. Ik vind het zelf namelijk fijn dat alles eetbaar is aan een taart. Het rode randje aan de strik is alleen marsepein. Hier een fotootje van de taart met strik.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7PLMCJFV.jpg
Misschien heb je er wat aan,
groetjes cindy

is tylose niet eetbaar dan??

Proost!

11

Dag Annalies (moest even aan de naam wennen.... ;) ), jawel hoor:  tylose is eetbaar, maar niet echt lekker.

12

Annelies schreef:

Mijn allereerste (dummy-) taartje staat nu al meer dan 3 jaar in de kast. Al het fondant is goed gebleven, goed uitgehard, maar wat ik van marsepein had gemaakt (wist er toen weinig van...! :D ) is "snot"geworden, zacht gebleven en erg plakkerig....!

Mijn conclusie: marsepein wordt niet hard...... :s  :nooo

:lol:  :lol:  :lol: Dat komt omdat het bij jou in het bos vochtig is. Bij ons zijn de dummy's met marsepein echt niet snotterig  O-)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13 Laatst bewerkt door Annalies (16-12-2011 15:08)

Annelies schreef:

Dag Annalies (moest even aan de naam wennen.... ;) ), jawel hoor:  tylose is eetbaar, maar niet echt lekker.

ik moet ook altijd wennen aan AnnEliesen...  ;)
en ik zou zeggen... heb wel eens iets gegeten met een klein beetje tylose er in... misschien te weinig om te proeven... HAHAHA ben er in elk geval niet dood aan gegaan....  :lol:

Proost!

14

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Mijn voorkeur gaat uit naar fondant met gumpaste, of gewoon satin ice, die wordt van zichzelf hard :)

bakels wordt overigens sneller hard dan satin ice :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

15

tipsytaartje schreef:

kan niet wachten op alle test-results Tirz!! :-)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

16

Kadohke schreef:
tipsytaartje schreef:

kan niet wachten op alle test-results Tirz!! :-)

moet nog 1 onderdeel uitvoeren op alle fondants :D dat ga ik maandag denk ik doen, ik moet dan namelijk weer eens de hele dag thuis zitten wachten op een electricien...

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

tipsytaartje schreef:

Mijn ervaring is anders :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Ik heb al eens een strik gemaakt met marsepein en die werd echt wel hard hoor, zonder er iets doorheen te doen. Heeft hier zelf maanden een dummie gestaan van marsepein. Maar wat al eerder gezegd, luchtvochtigheid speelt een grote rol.

En bij mij wordt Bakels ook sneller hard, Satinice droogt snel uit, maar is dan niet altijd al hard.

Op zoek naar leuke hebbedingetjes, kijk eens op mijn site! Cakes by Bien heeft ook een FB pagina, zo ben je altijd op de hoogte!

19

Bien schreef:

Ik heb al eens een strik gemaakt met marsepein en die werd echt wel hard hoor, zonder er iets doorheen te doen. Heeft hier zelf maanden een dummie gestaan van marsepein. Maar wat al eerder gezegd, luchtvochtigheid speelt een grote rol.

En bij mij wordt Bakels ook sneller hard, Satinice droogt snel uit, maar is dan niet altijd al hard.

Ik denk dat luchtvochtigheid zeker een belangrijke factor is....
Hier in het bos is het altijd vochtiger dan in de stad of op het platteland.... :s

20

Ik had juist ook het idee dat Bakels sneller hard werd dan Satin Ice, maar dat kan dus verschillen? Wellicht dat externe factoren dan nog best een grote rol spelen :)
Ben ook wel benieuwd naar de test resultaten  :Y

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen