1

Onderwerp: beginners problemen voorkomen...

Hallo allemaal

ik ben zeer ambitieus van plan om morgen aan mijn allereerste taart te beginnen voor mijn dochters 2e verjaardag. Die we zondag as vieren.

Nu ben ik dankzij deze site en forum al erg ver (denk ik) en heb ik bij Cook en Co heel veel spulletjes al gehaald maar heb toch nog vragen...

Op de bakken en vullen opende ik net ook al een topic
maar ook over bekleden heb ik vragen:

(tot) hoe lang na het bakken van mijn biscuit (24 cm springvorm) mag ik met de bekleding beginnen en bewaar ik de biscuit dan op kamertemp of in de koelkast?

ik heb bij Cook en Co fondant gekocht, 2x 250 gram blauw als basis bekleding en nog de overige kleuren die ik nodig heb voor  mijn Bumba creatie.
Ik begreep dat je marsepein moet/mag opwarmen in de magentron voordat je gaat rollen, moet dat met fondant ook?

Ik heb poedersuiker om te bestrooien geen bloem.

ik heb een grote houten deegroller zonder handvatten, moet je die voorbehandelen voor het eerste gebruik??

Ooh ik ben zo benieuwd of ik dit kan...

2

Re: beginners problemen voorkomen...

Zo doe ik het:
Als mijn biscuit is afgekoeld zet ik hem een nachtje in de vriezer. Als je geen plek in de vriezer hebt gewoon in een grote plastic zak op het aanrecht laten staan. Als je gevuld en afgemeerd hebt goed koud zetten. Fondant zou ik niet in de magnetron doen want ik vind dat het dan juist sneller gaat brokkelen. Gewoon heel goed doorkneden dat het lekker soepel word doe ik meest een minuutje of 5. Op poedersuiker uitrollen gaat prima wel steeds biijstrooien en zorgen dat het niet op je bovenkantje komt. En over die houten roller weet ikhet niet want ik heb eensiliconenroller van wilton. Succes en veel plezier!

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

3

Als mijn fondant niet lekker kneed, doe ik het altijd even (paar seconden) in de magnetron, geen probleem.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

4 Laatst bewerkt door rorico (15-12-2011 14:57)

het biscuit na het bakken op de kop uit het bakblik op een rooster storten (bijv een rooster van de combimagnetron) en dan koelt hij redelijk snel af. na 2uur kan je rustig beginnen hoor met doorsnijden/vullen/afsmeren/bekleden enz.
hij hoeft niet in de vriezer. de ene vind dit prettig, de ander niet. (ik niet,haha)
je kan hem ook savonds bakken, en na afkoelen even goed in luchtdichte zak en/of folie verpakken,gewoon op aanrecht laten liggen. dan kan je volgende ochtend ook rustig beginnen met alles.

spul vooral heel goed kneden voordat je gaat uitrollen. anders werkt het niet prettig.

de houten roller heb je kans dat de houtnerf van de roller in het fondant zichtbaar blijft.  (stuk pvcbuis werkt ook als gladde roller)

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

Dank voor jullie reacties! Als ik onderweg nog ergens op stuit pak ik het forum erbij , en als het gelukt is (duim duim) dan zal ik een fotootje plaatsen, mocht iemand dat leuk vinden om te zien, zo'n beginnerstaartje!

6

Ik doe eigenlijk bijna nooit wat in de magnetron ik leg het meestal even in een zakje op de verwarming voor ik ga beginnen dan kneed het makkelijk door en met een plastic roller kan je veel beter de druk bepalen op het uitrollen dan met een houten zodat je fondant dus in het midden niet heel veel dikker is dan aan de zijkanten

walking on buttercreamclouds .....

7

Tuurlijk willen we de 1e taart zien!
Daar doen we dit allemaal voor,weer een nieuwe taartverslaafde! :D
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

8

Ik laat de biscuit ook een paar uur (2-3) Afkoelen op een rooster. en dan vul en bekleed ik hem.
Nog nooit geprobeerd om hem langer te laten staan. (heb nog maar een paar taarten gemaakt hoor haha)
Ga ik ook nog eens uit proberen.

Mijn eerste paar taarten heb ik ook met een houten deegroller gedaan. en ik gebruikte marsepein en dan ook met poedersuiker.

Maar sinds kort heb ik een siliconen deegroller (een gewonen deegroller met een siliconen laagje) en gebruik ik crisco.(plantaardig vet)
Dat werkt super...
Alleen wil ik ook graag zo`n stok, want dit werkt ook nog niet optimaal.
Als ik de deegroller namelijk afwas blijft er water uit komen :s

Succes

Lakoem dienoekoem walieya dien

9 Laatst bewerkt door koekiemonster (15-12-2011 21:58)

kijk je uit met de fondant uit de magnetron?
een paar seconden lijkt weinig maar je zal niet de eerste zijn die haar handen brandt! ;)

Ik zing mijn eigen wijsje!

Ik vind voor een eerste keer 500 gram erg weinig, dit is namelijk precies wat je nodig hebt en het is (zeker de eerste keer) fijn als je wat dikker kan rollen en wat over hebt zodat je wat makkelijker kan vormen en als je hem niet helemaal in het midden erop legt.

Of ben ik de enige?

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

11

Hoi taart van gout,
Alles goed?
Nee je bent niet de enige! Het is allemaal beetje krap bemeten en zeker voor de eerste keer, ben ik met je eens!

12

Dank nog voor jullie tips!

Ik heb inderdaad extra/reserve blauwe fondant gehaald en ook nodig gehad, want ging niet goed met uitrollen,
het scheurde en toen heb ik er water bij gedaan.. Mocht vast niet want werd er niet beter van haha
Gelukkig met de reserve 500gr wel gelukt om in 1keer grote lap te rollen!
Heb een foto geplaatst bij Bakken en vullen. (Startersvraagje heet mijn topic)

Ben wel trots op mijn eerste taartje!

13

Beter laat dan nooit, tip voor het uitrollen ; de roller van tupperware kan je vullen met heet water. Dat rolt makkelijk!

14

Je moet er nooit water bij doen gewoon een kwestie van de fondant goed soepel kneden.Dat duurt even maar je hoeft er niks bij of door te doen daar wordt het echt niet beter van!
Ook is het een kwestie van blijven oefenen.
Lopen deden we ook niet in een dag toch?
En gewoon hier blijven vragen als iets niet lukt of duidelijk is.
Succes!

15

UmmAmine schreef:

Ik laat de biscuit ook een paar uur (2-3) Afkoelen op een rooster. en dan vul en bekleed ik hem.
Nog nooit geprobeerd om hem langer te laten staan. (heb nog maar een paar taarten gemaakt hoor haha)
Ga ik ook nog eens uit proberen.

Mijn eerste paar taarten heb ik ook met een houten deegroller gedaan. en ik gebruikte marsepein en dan ook met poedersuiker.

Maar sinds kort heb ik een siliconen deegroller (een gewonen deegroller met een siliconen laagje) en gebruik ik crisco.(plantaardig vet)
Dat werkt super...
Alleen wil ik ook graag zo`n stok, want dit werkt ook nog niet optimaal.
Als ik de deegroller namelijk afwas blijft er water uit komen :s

Succes

voor zo een stok gebruik ik een witte pvc pijp van de bouwmarkt. werkt echt top en kost 2 euro geloof ik. bak ook nog niet zo lang hoor
vanaf september pas.

met 1 hand kan je hele mooie taartjes bakken! heb zins juni een half verlamde rechter hand.