1

Onderwerp: Ganache over botercreme?? (spoed..)

Ik heb vanochtend een chocoladetaart (cake) gebakken, die ik vanmiddag wil overgieten met ganache. Nu is de bovenkant niet zo mooi geworden (barstjes, bubbels). Kan ik de bovenkant afsmeren met botercreme, hard laten worden, strak trekken en dan overgieten met hete ganache? Of wordt het dan een rare smurrie?

Re: Ganache over botercreme?? (spoed..)

Ik heb geen antwoord voor je, zal m ff uppen!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

5

Geen idee.. ik denk dat de boter weer zacht wordt met de warme chocola eroverheen?

Misschien kun je beter afsmeren met ganache en daarna overgieten..?

6

En als je de taart omdraait, zodat de onderkant de bovenkant wordt? Normaal gezien is de onderkant altijd redelijk strak omdat dit de bodem van je bakvorm is.
Als dit niet het geval is, kan je altijd de oneffenheden gewoon wegsnijden...

maar zowel ganache als botercrème hard laten worden in de koelkast om vervolgens warme chocolade erover te gieten, gaan volgens mij niet echt het gewenste effect geven.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Bedankt!

Ik dacht zelf ook net: waarschijnlijk kan ik beter afsmeren met ganache. Je kunt ganache opnieuw warm maken toch? Want ganache moet ik nog maken, de botercreme ligt klaar. Botercreme was dus makkelijker geweest  :)  Maar ik ben ook bang dat het smelt en dat het uiteindelijk alleen maar lelijker wordt.

Als iemand wel goede ervaringen heeft met overgieten van ganache over botercreme, dan hoor ik het graag! Anders ga ik maar ganache maken, nadat ik de andere taart bekleed heb.

8

O, lees nu pas het bericht van Marie-Popo. Dus jij denkt dat koude ganache met hete ganache ook geen succes is? De bovenkant is bol, dus omdraaien gaat ook niet. Ik zou wel de bolling eraf kunnen snijden. Dan wordt 't wel een beetje een klein taartje. Misschien twee keer vullen dan. Bedankt voor de tips in elk geval (en het uppen  :)  )

9

Ik zou gewoon een heleboel laagjes ganache gebruiken. Mijn ervaring is dat het dan vanzelf strakker wordt omdat de ganache het egaliseert. Meer in de deuken, minder op de bobbels.

Groetjes, Monica

10

lois31 schreef:

O, lees nu pas het bericht van Marie-Popo. Dus jij denkt dat koude ganache met hete ganache ook geen succes is? De bovenkant is bol, dus omdraaien gaat ook niet. Ik zou wel de bolling eraf kunnen snijden. Dan wordt 't wel een beetje een klein taartje. Misschien twee keer vullen dan. Bedankt voor de tips in elk geval (en het uppen  :)  )

Mss een tipje voor de toekomst, als je een taart uitstort, meteen op z'n kop zetten, de bolling zakt dan vanzelf weg (of wordt alleszins veel kleiner), en je hebt meteen een mooie strakke kant om af te smeren en te bekleden.
Maar idd, door meerdere vullingen te geven, krijg je ook een hogere taart. Chocoladetaarten zijn sowiezo wat moeilijker hoog te krijgen.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

Esther161068 schreef:

na 3 kwartier al?

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

12

Veel lagen gebruiken en geen botercreme eronder hoor.....

13 Laatst bewerkt door Annette52 (15-12-2011 18:51)

Je kunt de ganache ook in lagen aanbrengen.De ganache op zich hoeft niet heet te zijn om te gieten meestal is handwarm meer dan genoeg.Tussen door zet je hem steeds even in de koeling en als hij wat harder is kun je hem mooi glad afsmeren (voor je de laatste laag ganache giet) met een warm gemaakt mes (doop in gekookt water en even deppen)
Maar niet over botercreme dat wordt niet mooi.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

14

Bedankt allemaal voor alle tips! Ik heb meerdere lagen ganache gedaan, en het resultaat is prima. Marie-Popo, ook nog bedankt voor de tip om meteen de taart om te draaien! Dat ga ik volgende keer zeker doen! Wat een fijn forum is dit, echt super hoe jullie beginnende baksters op weg helpen!