1

Onderwerp: Nieuweling aan het werk!

Hallo allemaal,

Vandaag spulletjes in huis gehaald en net mijn eerste biscuit gebakken. Hij is alleen wat bol aan de bovenkant, dus die heb ik omgestort op een rooster met een zware snijplank erop. Hij wordt nu al wat platter en anders snij ik er een laagje af.

Ik vroeg me nu alleen af hoe nu verder mbt vullen.

De biscuit is 6 cm hoog, dus ik neem aan dat ik hem het best 1x door kan snijden. Ik heb bosvruchtenbavarios om te vullen en botercreme om het af te smeren...Zie ik dat zo goed of wordt de BC ook gebriukt om te vullen??

Alvast bedankt!

2 Laatst bewerkt door Zoetezinnen (13-12-2011 14:23)

Re: Nieuweling aan het werk!

Je kunt hem ook twee keer vullen, of twee keer met dezelfde laag maar het lekkerste zijn twee verschillende lagen. Bij de recepten kun je lekkere vullingen vinden en je kunt ook lekkere combinaties terugvinden die je in of buiten de koelkast moet bewaren.

Ik ga er vanuit dat je botercreme 1:1 hebt om af te smeren (1 deel boter op 1 deel poedersuiker), want de botercrememix (funcakes) gebruik je om te vullen en niet om af te smeren.

Ik snijd eigenlijk nooit iets van de onderkant af. Hij zakt wat in en dan is hij nog niet helemaal recht aan de onderkant maar dat 'trek' ik recht bij het afsmeren. Maar ik ben ook maar een hobbyist (mmm...volgens mij niet goed geschreven), maar bij de how-to's staat een ontzettend duidelijke uitleg hoe je een taar tstrak kan bekleden...even zoeken:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809
Dit is trouwens ook een handige:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Succes met het vullen en bekleden, ik ben benieuwd naar het resultaat!

Groetjes, Marleen

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

3

Hi Marleen,

Dank je wel voor je antwoord!

Wordt de biscuit niet erg dun als ik hem 2x door moet snijden om er 2 lagen vulling op aan te brengen?

Wbt botercreme: ik heb bij een bakwinkel hier in de buurt een bakje gehaald...100gr creme au buerre met daaraan toe te voegen: 100 gr witte basterdsuiker, 200 ml water en 250 gram roomboter. Ik begreep van het vrouwtje in de winkel dat dit bedoelt is om af te smeren...maar dit is dus om te vullen begrijp ik??

Dank je voor de links!

groetjes!

4

Heb net even contact opgenomen met de winkel waar ik het gekocht heb en zij geven inderdaad aan dat de bavarios is om mee te vullen en de botercreme enkel om mee af te smeren en effen te maken...

Dus nu ben ik in de war :S

5

Mijn taarten zijn vaak ook zo'n 6 à 7 cm en ik vul altijd twee keer, is erg lekker. Fondant smelt van water. Ik ken die mix niet, maar er moet best wat water bij en dan heb je de kans dat je dat straks in de fondant ziet. Maar je kunt het gewoon proberen, als je het idee hebt dat de botercreme te nat of te dun is dan zou ik alsnog botercreme 1:1 gebruiken. Succes!

Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin: www.zoetezinnen.nl

6

Ik heb de botercreme gemaakt zoals aangegeven op de verpakking, en hij is best stevig: kan er in ieder geval goed mee afsmeren. Ik ga de bekleding met marsepein doen, dus dat moet geen last hebben van het water in de botermix als het goed is toch? deco doe ik wel met fondant...

7

Hallo,

Hoe is het gegaan? Ik las gisteren nog een topic dat marsepein ook kan smelten:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=177569
Maar ik heb wat rondgezocht en bij de een gaat het afsmeren met de mix goed en bij de andere niet. Ik bedacht me dat ik ook wel eens met ganache afsmeer en daar zit ongeklopte slagroom in en dat gaat ook goed (al wordt dat wat hard na een tijdje). Dus als het niet te vochtig is gewoon proberen, anders snel botercreme 1:1 gebruiken. Maar als het goed is ben je al bezig geweest dus ik ben benieuwd!

Groetjes, Marleen!

8

Hi!!

Ja, hij is wel gelukt met het afsmeren van de botermix: hij werd ook redelijk hard nadat hij even in de koelkast had gestaan, dus heb hem toen voor een 2de keer wat bijgewerkt. Volgende keer moet ik alleen de marsepein iets dikker rollen, denk dat hij dan ook wat mooier strak wordt. Al met al niet verkeerd voor een eerste keer :D

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 8980_n.jpg

9

Vroeg me alleen nog wel iets af: waar maak je de taart op?

Ik heb hem gevuld en afgesmeerd op een bord, maar die randjes worden dan natuurlijk vies en ik wilde hem daarom toen overplaatsen naar een schoon bord, maar dat kan dan natuurlijk niet meer omdat ie vastgeplakt zit...Moet ik er iets onder doen zodat ik hem na het maken oom mooi kan presenteren op bijv een taartstandaard ( zoals ik jouw laatste voorbeeld gebruikt wordt)?

10

Hij is erg goed gelukt, wauw! Hij was zeker ook erg lekker?

Je hebt taartkartonnetjes die je onder de taart kan doen, die kun je vaak even groot kopen als de taartvormen. Daar zet je hem dan op (met een klein dotje botercrème zodat hij niet meer veel verschuift). Je moet hem niet groter kopen (die fout heb ik meerdere malen gemaakt) want de botercrème geeft vetvlekken in het karton en dat ziet er niet zo mooi uit. Zo kun je hem gemakkelijk verplaatsen. Je hebt ook van die dikkere cakeboards (zilver), die zijn ook erg mooi maar die heb ik een keer gebruikt en door het snijden was hij meteen erg beschadigd dus moest hij weggegooid worden. Dat vond ik erg zonde dus nu gebruik ik taartkartonnetjes en zet hem later op een mooie plaat.
Het is ook leuk om een groot stuk karton uit te knippen en er inpakpapier passen bij je taart omheen te doen. Daaromheen nog doorzichtige folie zodat je het wel schoon krijgt mocht je iets morsen. Dan ziet het er ook meteen erg mooi uit.

Ik heb trouwens nog niet superveel ervaring met het taartenbakken dus misschien kan het ook helemaal anders maar dit werkt voor mij. Misschien heeft iemand anders nog fijne tips voor ons.

Groetjes, Marleen!

11

Dank je wel!! Hij was inderdaad erg lekker!! :D
Heb ook een lading cupcakes versierd, dus ik ben op dreef :)

Ik ga eens bij de taartenwinkel langs: die verkopen die kartonnetjes vast wel: dank je wel voor je tips en de uitleg! Echt super!

Op naar de volgende taart!!