1

Onderwerp: Hoe vierkant uitrollen en bekleden

Gisteren heb ik een eerste vierkante taart bekleed, alleen wat ik lastig vind is mijn marsepein en/of fondant vierkant uit te rollen. Telkens werd het toch weer rond.

En hebben jullie tips wat betreft het volgende, ik deed bij het bekleden eerst de hoeken netjes maar dan  hield ik op het rechte stuk telkens marsepein over als het ware waardoor ik daar vouwtjes kreeg, uiteindelijk heb ik de onderrand iets ingeknipt waardoor hij wel netjes werd en je ziet er niets meer van, maar lijkt mij niet de bedoeling :o  hoe doen jullie dat?

Nu heb ik dus eerst de hoeken gedaan, maar wat ik voor de volgende keer zit te denken is gewoon per centimeter naar beneden werken beginnen bij 1 hoek en dan rondom werken als het ware. Zou dat beter werken?

2

Re: Hoe vierkant uitrollen en bekleden

Als ik een vierkante taart bekleed, rol ik de lap gewoon uit in de grootte van het kapsel. rond, ovaal, maakt niet uit, als hij er maar overheen valt.
Daarna werk ik in het rond, dus 1 zijkant, dan het hoekje, dan weer een zijkant, etc. Als laatste met een mesje de onderkant eraf snijden.
Dat werkt bij mij, maar misschien dat anderen een andere werkwijze hebben.

Live life to the max!!!!

3

Dank je voor je reactie assiebassie, dat zat ik dus ook te denken voor een volgende poging, krijg je de hoeken hierbij wel nog mooi strak?

4

ja hoor. Het voordeel van fondant/marsepein is dat het wat meerekt.
Dus gewoon uitproberen, je wordt er vanzelf handig in.
(de eerste wou bij ook niet goed hoor  :9 )

Live life to the max!!!!

5

Ohhhh hahahaha gelukkig dat het dan herkenbaar is, ik wist niet wat ik meemaakte, heb echt al veel taarten gemaakt en zonder veel problemen wat betreft marsepein/fondant en dan netjes glad krijgen, maar dit was toch even andere koe...uh taart :+

We blijven het gewoon proberen inderdaad, oooooit komt het goed.

6

Ik heb ooit geleerd, en zo staat het ook op veel youtube-filmpjes, dat je eerst de hoeken doet........daarna de rest......maar als het voor jullie op de andere manier beter werkt  :thumb:

7 Laatst bewerkt door Zitatje (12-12-2011 10:53)

Dit is wel een handig filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=lyRy2QX2wKo

Gaat n beetje in de 6de versnelling maar t is wel duidelijk  :thumb:
En er staan er natuurlijk nog veel meer op youtube  :Y

Groetjes!

8

Dank je voor het filmpje Zitatje, ik had opzich wel hetzelfde gedaan alleen had ik dus echt veel meer vouwtjes op de rechte stukken, uiteindelijk wel weg gekregen maar wat een werk dan, als ik zo zie is het marsepein wat dikker als dat ik had. En ze legde de marsepein er handiger op waardoor het al strakker lag en denk dat dat ook makkelijker werkt.

Zou dat ook kunnen schelen?

Al met al ben ik echt nog wel trots op het uiteindelijke resultaat maar dacht al dat het makkelijker/mooier/sneller kon dan dat ik gedaan heb.

Ga het toch zeker nog wel een keer proberen! Misschien aankomend weekend al hahahaha dan moet het ook lukken direct he of dan wil ik het gelijk nog een keer doen :rolleyes:

9 Laatst bewerkt door Zitatje (12-12-2011 11:32)

Geen dank.
Zo heb ik t ook moeten leren.
Veel lezen op t forum en filpmjes kijken op youtube.
Ik leer nogsteed iedere dag  :D

En ja, sowieso is het handig om het over je roller te "hangen/rollen" en t zo op je cake over te brengen.
Een vierkante taart is gewoon iets lastiger dan een ronde maar je moet vooral zorgen dat je plooien goed verdeelt zijn en telkens die "rok" een beetje verleggen.
En dan erbij oefening baart kunst. Ik denk ook niet dat het die vrouw haar eerste keer is op dat filmpje  ;)

Groetjes en succes!