1

Onderwerp: hmm... wat wanneer en hoe?!.

Wat doen jullie als jullie een taart in de planning hebben?!?!..

Doen jullie alles op de dag dat de taart nodig is?!.. Bakken, vullen en die zelfde dag ook bekleden, decoreren?

Of gewoon het kapsel een dag van te voren maken + vullen. En dan de dag erna bekleden, decoreren?!.

En als je nou het kapsel een dag van te voren maakt hoe waren jullie die dan?!.. In een plastic zak gewoon op het aanrecht?.

Is er misschien iemand die mij een fijn schema ken vertellen?!:P

Alvast Bedankt! :)

2

Re: hmm... wat wanneer en hoe?!.

Als ik weet dat ik 's avonds een taart moet maken maak ik 'smorgens de vullingen, bak ik 's middags de taart en begin ik rond 19 uur met vullen en afsmeren. In de tijd dat ik de kinderen in bed doe kan ie hard worden in de koelkast en kan ik gelijk beginnen.
Het evt kleuren van fondant doe ik ook 's morgens zodat de kleur even kan rusten.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Mirella

Mijn taarten, cupcakes en cakepops zijn te zien op https://www.facebook.com/pages/Sweets-b … 4941060258 Ik vind het leuk als jij mijn pagina leuk vindt!

3

Ik heb meestal een paar kapsels in de diepvries liggen, dat scheelt ook tijd! ;)

4

Ik heb een full time baan, dus ik heb alleen maar 's avonds de tijd.

Als ik een taart moet maken voor een zondag bv, dan doe ik het zo:

- woensdagavond bakken - biscuit na het afkoelen verpakken in huishoudfolie en gewoon op het aanrecht bewaren
- afhankelijk van het soort vulling: als het wat langer te bewaren is, vrijdagavond vullingen maken, taart vullen en afsmeren met ganache en niet gedecoreerd in de koelkast. Als het meer bederfelijke vullingen zijn met slagroom, dan moet alles op zaterdagavond.
- zaterdagavond decoreren

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

ik ben sinds kort begonnen met het maken van de taart wanneer het mij uitkomt en dan gedecoreerd en wel in de vriezer, dit gaat perfekt. En ik hoor geen vervelende opmerkingen als "de smaak is anders, of hij is droog". Natuulijk is vers werken het fijnste maar soms kan het niet anders...

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

6

ikzelf maak bijv avond 1: ik kleur de marsepein(of wat je ook gebruikt) en ik probeer zoveel mogelikj decoratie af te maken.
avond 2, ik bak biscuit, bewaar hem nadat hij afgekoeld is in een goede plastic zak op het aanrecht. evt nog restant decoratie afmaken.
avond 3 (avond voordat hij  smorgens opgehaald wordt)vulling maken/vullen/bekleden/deco erop.

echter, wil iemand bijv savonds de taart halen, dan doe ik "avond3" allemaal overdag.  zo laat mogelijk vulling maken/vullen dus.decoratie kan allemaal voortijd voor grootste deel gemaakt worden.
Ik vraag ook altijd wanneer ze de taart willen aansnijden. willen ze hem vrijdag al halen maar zondag pas aansnijden dan stel ik voor dat ik hem ingevroren meegeef zodat ze hem zondag zelf kunnen ontdooien.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

7

Marie-Popo schreef:

- woensdagavond bakken - biscuit na het afkoelen verpakken in huishoudfolie en gewoon op het aanrecht bewaren
- afhankelijk van het soort vulling: als het wat langer te bewaren is, vrijdagavond vullingen maken, taart vullen en afsmeren met ganache en niet gedecoreerd in de koelkast. Als het meer bederfelijke vullingen zijn met slagroom, dan moet alles op zaterdagavond.

Bewaar je het biscuit dan zolang in de vriezer? Het lijkt mij persoonlijk wat lang vantevoren. Als iemand er bijv zelf 2 dagen van eet is het biscuit al een dag of 5/6 oud.
Ikzelf vries de kapsels nooit in omdat de klant hem dan zelf, als er wat overblijf, niet meer in kan vriezen.
Maar ieder z'n ding...het is dan ook geen aanval op jou manier van werken hoor!

Mijn taarten, cupcakes en cakepops zijn te zien op https://www.facebook.com/pages/Sweets-b … 4941060258 Ik vind het leuk als jij mijn pagina leuk vindt!

esther1 schreef:

ik ben sinds kort begonnen met het maken van de taart wanneer het mij uitkomt en dan gedecoreerd en wel in de vriezer, dit gaat perfekt. En ik hoor geen vervelende opmerkingen als "de smaak is anders, of hij is droog". Natuulijk is vers werken het fijnste maar soms kan het niet anders...

Doe je dit ook voor betalende klanten?
Ik doe dit ook wel eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik doe dit wel altijd en alleen in overleg. Ik vul over het algemeen met Bavarois (slagroom) en als dit eenmaal ingevroren is geweest kan je het niet nog een keer invriezen.
Dit moet een klant wel weten vind ik voor het geval er een stuk taart over zou blijven.

Life is what you bake it.

9 Laatst bewerkt door Taartenmarie (12-12-2011 11:08)

Ikzelf vries de kapsels nooit in omdat de klant hem dan zelf, als er wat overblijf, niet meer in kan vriezen.

Hier zijn de meningen over verdeeld  ;)
Nog even over de planning:
Ik doe het meeste decoratie werk vantevoren.
Er liggen nu bijvoorbeeld voor een cars taart al een auto'tje, cactussen, cars logo, autobanden en verkeersbordjes klaar.
De ganache om af te smeren maak ik de avond vantevoren en dan kleur ik ook de marsepein alvast. Het kapsel heb ik ook al eerder gebakken en zit evt in de vriezer.
Dus op de dag zelf snij, vul, smeer af, en bekleed ik.
En dan gaan de vantevoren gemaakt decoraties er op.
Ik ben nou eenmaal niet zo snel dus ik moet echt zoveel mogelijk de decoraties vantevoren al af hebben.

10

mamamirel schreef:
Marie-Popo schreef:

Bewaar je het biscuit dan zolang in de vriezer? Het lijkt mij persoonlijk wat lang vantevoren. Als iemand er bijv zelf 2 dagen van eet is het biscuit al een dag of 5/6 oud.
Maar ieder z'n ding...het is dan ook geen aanval op jou manier van werken hoor!

Nee, ik bewaar het niet in de vriezer. Vind nl. dat het dan te plakkerig wordt, maar dat is persoonlijk. Als ik bij het versnijden van het biscuit merk dat die wat droger wordt, dan zal ik het biscuit tremperen met suikersiroop.
Een bakker bakt ook maar eens per week zijn biscuits, heb ik van horen zeggen.
Ik las afgelopen week dat het blijkbaar wel kan om een biscuit 2 maal in te vriezen omdat er weinig bacterie-gevoelige materialen in zitten.

Heb nog geen mensen horen klagen, in tegendeel.
En dit weekend nog de proef op de som genomen, had woensdag een chocolade biscuit gebakken voor eigen gebruik, die was gisteren echt nog lekker... Veel complimentjes over gehad.

Oh, misschien vermelden dat ik wel mix gebruik.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

bedankt allemaal voor de tips!!..
De taart moet op een vrijdag klaar zijn... Dus als ik dan die donderdag avond het kapsel maak en puzzel abraham en dan die nacht gewoon op het aanrecht laat met een plastic zak erom. Dan kan ik hem dus die vrijdag helemaal afmaken (vullen, bekleden en decoreren?!..

Maar als de taart vrijdag helemaal al klaar is. Hoe moet ik hem dan bewaren?!.. In de koelkast om gewoon buiten de koelkast maar op een koelere plek?!

Groetjes!

12

xx-andrea-xx schreef:

Maar als de taart vrijdag helemaal al klaar is. Hoe moet ik hem dan bewaren?!.. In de koelkast om gewoon buiten de koelkast maar op een koelere plek?!

Groetjes!

Dat hangt helemaal van je vulling af.
Als het een vulling op basis van slagroom is moet ie in de koeling, botercreme kan buiten de koeling (dan ga ik er even vanuit dat het botercreme is zonder banketbakkersroom)

13

Ja klopt.
Ik zat te denken aan:

1e laag: boetercreme
2e laag: verse aardbeien.. of aardbeienmouse?!

14

ownee... aardbeienmousse kan natuurlijk niet, want daar zit slagroom in..

15

xx-andrea-xx schreef:

ownee... aardbeienmousse kan natuurlijk niet, want daar zit slagroom in..

Kan wel alleen dan moet ie in de koeling. Is dat een probleem? Dan zou ik aardbeien (boter)creme doen

16

Nee dat in de koeling is inpricipe geen probleem hoor.. maar omdat je vaak kans hebt om condens?!. Of het smelten van fondant!.
Maar als ik hem dan gewoon in de taartendoos doe en dan in de koelkast voor een paar uurdjes, dan valt het toch best mee??

17

Ik maak niet anders dan met bavarois vulling. Gaat prima in de koeling hoor, ook een hele nacht. Ook invriezen is geen probleem.
De taart kan in een doos of 'bloot' in de koeling. Alleen niet in een plastic doos want dan gaat ie idd teveel zweten (nooit gebrobeerd maar dit schijnt zo te zijn)

18

xx-andrea-xx schreef:

Nee dat in de koeling is inpricipe geen probleem hoor.. maar omdat je vaak kans hebt om condens?!. Of het smelten van fondant!.
Maar als ik hem dan gewoon in de taartendoos doe en dan in de koelkast voor een paar uurdjes, dan valt het toch best mee??

Ik bewaar de taart altijd zonder doos in de koelkast zodat de fondant/decoraties goed stevig wordt. Ik heb nog nooit gehad dat ik last had van condens of smelten.