1

Onderwerp: Hoelang bezig met taart?

Hallo
ik ben nu bijna een jaar bezig met taarten maken en merk wel dat het sneller gaat als in het begin, maar ben er als nog heel veel tijd aan kwijt.

Vroeg me af hoelang jullie gemiddeld met een taart bezig  zijn, van bakken tot ie helemaal af is. Snap dat het lastig is om dat te zeggen, hangt natuurlijk af van wat voor taart, vulling en hoe decoreren, maar zeg een 1 2D taart (dus geen stapeltaart) van bijv 25cm doorsnee, 1 soort vulling.

en als jullie 2 verschillende vullingen maken, dan hou je toch over?! gooi je dit weg of maak je sowiso minder vulling?

alvast bedankt!

2

Re: Hoelang bezig met taart?

Ik ben vanaf mei bezig met taarten maken en ik doe er zo'n vijf uur over om een taart te maken (incl bakken).

3

Ik ben vanaf april bezig en verdeel mijn taken altijd.
De ene dag bakken, de andere dag vullen afsmeren en bekleden..
Ik heb nooit echt bij gehouden hoelang ik bezigben, dat komt omdaat ik tussendoor ook vanalles doe. Als mn keukenmachine aan staat doe ikwat anders en als de taart in de over zit doe ik ook wat anders en ga zo maar door..

En over de vulling, ik vul mijn taarten altijd 2x bijvoorbeeld 1x slagroom en 1x banketbakkersroom. Maar ik hou geen vulling over hoor. Bij mij gaat in een taart van 24cm 1 pakje slagroom met 250ml in..

Het is net hoe je het zelf doet..

Denk terug met een lach aan gisteren, kijk met volle moed naar morgen, maar leef vooral vandaag!

4 Laatst bewerkt door Corinne1981 (10-12-2011 10:23)

Ik ben sinds mei bezig en doe ook ongeveer in totaal 5 uur over één taartje.
Dit is wel verspreid, ik bak het bischuit vaak de dag ervoor. Sommige decoraties maak ik ook van te voren. Vullen, afsmeren en bekleden en decoreren doe ik vaak in een keer.
Ik hoop dat het ooit nog een beetje sneller gaat. Ik werk met een handmixer dus kan in die tussentijd niets anders doen.
Ik hoop dat ik dus ooit een keukenmachine aan kan schaffen.... al is het alleen maar om een lamme arm te voorkomen, hihi.

Oja, botercreme die ik over heb en nog mooi schoon is (zonder kruimels van het biscuit) vries ik in. Ik vul vaak met toetjes van mona, wat ik daarvan over heb, eet ik op ;) . De fruitvullingen heb ik tot nu toe weggegooid als ik over had, weet niet of ik die goed kan invriezen.

Ik ben nog niet zo lang bezig, iets van 5 taarten gemaakt en doe er rustig 8 uur over. Wel lang blijkbaar..  :s Maak dan wel alles zelf, van MBC, BBR of yoghurtbavaroi tot lemoncurd, (dus wel iets meer werk dan een bakje slagroom kloppen). Das een beetje mijn perfectionisme.. :o en kost daardoor wel meer tijd. Doe ook altijd 2 verschillende vullingen + MBC.
Het zou veel tijd schelen als ik deze nou eens in grotere porties ging maken en dan gewoon uit de vriezer kon trekken. Of meer kapsels in 1 keer zou bakken en ook deze invriezen. Zou mij zo 2 uur kunnen schelen, denk ik. 
Taart 2 keer afsmeren, tussendoor weer opstijven zodat hij goed strak kan worden.. pff...
Ook met boetseren of puzzelen ben ik altijd wel lang bezig. Ben ook altijd weer zo precies in hoe ik de kleur wil mengen en dat ene haartje om dat oogje netjes wil laten lopen...
Dan reken ik nog niet eens de tijd voor rondsurfen op internet voor recepten , how-to's en voorbeelden bekijken.

Ik merk wel dat het nu per taart wel sneller gaat en een beetje mijn draai begin te vinden.

6 Laatst bewerkt door rorico (10-12-2011 19:45)

jij bent al langer bezig linda, dus eigenlijk ben ik geen referentie, haha. maar sinds eind september bezig. ben ongeveer 5a6 uur kwijt aan 1 complete taart, waarvan ongeveer 2uur aan een puzzelplaatje (want daar ben ik heel kritisch in) 2 lagen vulling.
als ik ergens veel vulling van heb, dan vries ik restant in, mits het toch minimaal 1/3 deel is wat over blijft.

bc 1:1 bewaar ik in koelkast (zonder kruimels)
bc met smaakjes oid of de mix die vries ik in.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

ehm... ik doe gemiddels 10 uur over een taart, soms wat sneller, soms langer....

Natuurlijk gaan de basisvaardigheden op den duur wel sneller, ik heb gisteren in 2 uur 11 taarten bekleed, met wat pauzes ertussen omdat mijn rug pijn deed!

Mijn  ervaring is dat hoe beter je het in de vingers hebt, hoe meer je wil uitproberen en hoe langer je uiteindelijk bezig bent.... :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

8

tipsytaartje schreef:

ehm... ik doe gemiddels 10 uur over een taart, soms wat sneller, soms langer....

Natuurlijk gaan de basisvaardigheden op den duur wel sneller, ik heb gisteren in 2 uur 11 taarten bekleed, met wat pauzes ertussen omdat mijn rug pijn deed!

Mijn  ervaring is dat hoe beter je het in de vingers hebt, hoe meer je wil uitproberen en hoe langer je uiteindelijk bezig bent.... :)

:lol:  en vooral in dat uitproberen gaat een hele hele hele hoop tijd inzitten.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

tipsytaartje schreef:

hahaha, das niet erg bemoedigend.. :D , kom ik nooit op 5 uur.

In ieder geval.. met die 8 uur van mij ga ik nooit in de verkoop, want dat haal ik er never nooit niet uit, een toiletjuffrouw verdient nog meer per dag..

10

mieperdepiep schreef:
tipsytaartje schreef:

In ieder geval.. met die 8 uur van mij ga ik nooit in de verkoop, want dat haal ik er never nooit niet uit, een toiletjuffrouw verdient nog meer per dag..

Oh, maar met taarten verkopen verdien ik netto nog minder dan een jongere van 15!!!  :D  De verkoop van taarten is meer liefde werk oud papier, en echt puur voor de lol (die soms ver te zoeken is  :shh: )

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Ik ben eigenlijk geen graadmeter, ben net begonnen! Over 8 roosjes heb ik al twee avonden gedaan! Had ik nog geen taart gebakken! Mijn voorkeur gaat ook nog eens uit naar zo veel mogelijk zelf doen en dat kost ook tijd! Één voordeel heeft het wel, ik maak van alles nog teveel dus das lekker makkelijk voor de volgende taart! Vandaag toevallig zelf een amandelsiroop gemaakt, nou.....voor een heel weeshuis! Maaaaar....veel teveel suiker gebruikt dus het is nu kanonnehard!! Bederven kan het in ieder geval niet  :D
Laatst mijn eerste taart gemaakt en ben er inclusief het bakken zelf misschien wel 20 uur mee bezig geweest.

Ik ga dus samen met mieperdepiep wel op het station bij de toiletten staan!!! :lol:  ;)

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

12

gejo schreef:

Ik ga dus samen met mieperdepiep wel op het station bij de toiletten staan!!! :lol:  ;)

Gezellig! :lol:

13

Ik ben een goed jaartje bezig nu. De ene taart gaat sneller dan de ander. En het hangt er een beetje van af wat ik doe. Is het veel boetseerwerk, dan ben ik sowieso al langer bezig. Ik trek er meestal een dag voor uit. Tussendoor doe ik vaak ook nog wat andere (kleine) dingetjes.

14

tipsytaartje schreef:
mieperdepiep schreef:
tipsytaartje schreef:

Oh, maar met taarten verkopen verdien ik netto nog minder dan een jongere van 15!!!  :D  De verkoop van taarten is meer liefde werk oud papier, en echt puur voor de lol (die soms ver te zoeken is  :shh: )

idd met de verkoop verdien je vrij weinig..... ik doen het als hobby en reken dan ook echt niet uit wat ik per uur aan ee taart verdien. ik stop het geld in een potje en koop er neiuwe dingen van om het nog leuker te maken en makkelijker... maar dan nog moet er soms geld bij....
ik doe over zo'n taart zo'n 5 uur met alles bij elkaar en over een stapeltaart et 2 lagen en veel boetseerwerk heb ik pas 8 manuren erin gestopt, gelukkig helpt manlief vaak. hij is nl er goed in de kleine prutswerkejs... ik verdeel wel vaak mijn werk over meerdere dagen...

15

Euh ... ik durf het haast niet te zeggen, maar ik werk gemakkelijk 15 uren aan een taartje! En dan tel ik de uren nog niet die ik op voorhand steek in het bekijken van foto's, het bedenken van het ontwerp, het uitzoeken van de recepten, het maken van een ingrediëntenlijst (waarmee ik ook kan zien hoeveel het taartje mij gaat kosten).

Ik maak er wel een zaak van om alles zelf te maken, zonder mixen, aangezien ik ook een opleiding patisserie volg en dit heel belangrijk vind.

Dus biscuit (of ander kapsel), vulling 1, vulling 2, ganache, tempereervloeistof, ... daar steekt veel tijd (en vooral veel afwas) in! En dan nog boetseren, dat staat bij mij gelijk aan uuuuuuuren gepruts!

16

wow sam da is echt heellang....
maar gebruik jij een standaars lijstje voor het berekeen wat een taart gaat kosten?

Ik doe er ook best lang over...wil genieten van het bezig zijn...En wil me zeker niet haasten!
Ook in het zoeken naar een goede afbeelding gaat tijd zitten!
Maar dat vind ik niet erg...I love it!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Ik doe er ook best lang over...wil genieten van het bezig zijn...En wil me zeker niet haasten!
Ook in het zoeken naar een goede afbeelding gaat tijd zitten!
Maar dat vind ik niet erg...I love it!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

19

madebysammie schreef:

wow sam da is echt heellang....
maar gebruik jij een standaars lijstje voor het berekeen wat een taart gaat kosten?

Ik heb voor mezelf een excell tabel gemaakt met een 50-tal ingrediënten die ik regelmatig gebruik (ik maak ook regelmatig een buffet met patisserie en desserts, vandaar het groot aantal). Omdat ik vaak meerdere dingen tegelijkertijd maak is het wel handig om te weten hoeveel eieren, bloem, suiker, ... je in totaal nodig hebt. Ik heb er ook eenheidsprijzen bij genoteerd, dan weet ik ook ongeveer hoeveel het me kost

20

tipsytaartje schreef:

....

....

11 taarten in 2 uur bekleed??? pffffffffff...... hahaha. met puur bekleden ben ik wel 45 minuten bezig denk ik....met een simpele ronde 24cm vorm... zou al blij zijn als ik 3 in 2 uur kan bekleden.... hahahaha :+

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

21

sam kanen wil je mij dat bestand mailen?

madebysammie@hotmail.nl

thanks alvast

22

madebysammie schreef:

sam kanen wil je mij dat bestand mailen?

madebysammie@hotmail.nl

thanks alvast

Ik zal het je doorsturen. Ik weet wel niet of je er iets mee bent. Voor de hoeveelheden kun je het wel gebruiken, maar de prijzen zijn uiteraard afhankelijk van waar je koopt hé.
groetjes

23

Bij mij gaat er makkelijk tussen de 15 en 20 uur in een taart zitten.....  :D

Ideetjes opdoen, schetsen maken, dingen uitproberen, opnieuw doen als ik niet tevreden ben enz enz. Bakken, vullingen verzinnen en maken, fondant kleuren, vullen, afsmeren, decoreren. En oh ja, ook nog foto's maken. En ik geniet van iedere minuut  :Y  :D  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

24

Een uur of 8 ben ik wel bezig met een taart van 1 of 2 lagen. En dan tel ik de tijd van bakken en maken van bc niet echt mee.
Deze zomer heb ik een bruidstaart gemaakt en daar zat al met al dik 20 uur in.

Aan opdrachten hou ik qua uurloon niks over, maar mijn hobby kunnen doen terwijl het nog iets oplevert dat is al heerlijk.

~ Never waste a good crisis... ~

25

Ik heb sinds begin dit jaar de hobby weer opgepakt (was 4 jaar geleden begonnen maar wegens tijdgebrek gestopt).
Ik doe ook wel een uurtje of 5 over een taart maar dat is echt afhankelijk van wat voor soort taart het is.
Meeste werk zit in het afwerken, het bakken doe ik ook tussendoor en de vullingen maken eigenlijk ook. Voor het vullen en afsmeren heb ik denk ik een minuutje of 15 nodig.
Heb alleen een bloedhekel aan het kneden van de fondant haha :-) Zere vingers op en top!

Heb inmiddels ook een paar taarten in opdracht gemaakt en nee je haalt het werk er nooit uit qua financiën. Daarom heb ik besloten alleen opdrachten aan te nemen die ik heel erg leuk vind en er dus veel aandacht en liefde in wil steken.
Ik heb namelijk gemerkt dat als het thema me niet aanspreekt meestal alles tegen gaat zitten en ik dan iets lever waar ik niet 100% achter sta, gelukkig heb ik nog geen enkele klant gehoord dat zij dat ook vonden maar zelf ben je altijd kritischer denk ik..

Van de vullingen heb ik soms wat botercreme over en afhankelijk van de hoeveelheid vries ik het in en anders gooi ik het gewoon weg. Andere vullingen zoals vlaaivruchten maak ik op of gebruik ze thuis in een toetje. Zelfgemaakte Lemon Curd kan best eventjes bewaard worden (uiteraard in een steriele pot in de koelkast) en restjes jam gaan gewoon op de boterham. Monatoetjes die overblijven zijn de volgende dag ook meestal verdwenen uit de koelkast  :Y
Als je andere soorten vulling maakt die je niet goed kan bewaren denk ik dat je de hoeveelheden moet gaan aanpassen. Dus gewoon een tijdje goed opletten hoeveel je nu eigenlijk echt gebruikt en noteren (ik lette eerst goed op maar noteerde niks... nu doe ik dat dus anders want ik vergat het steeds  :o )

It's just a piece of cake