1 Laatst bewerkt door gejo (10-12-2011 12:23)

Onderwerp: Gevraagd; idee en vervoer

Hallo,

Ben net begonnen en besmet met het jullie alom bekende bak en decoratievirus! Nu wordt mijn zus begin januari 50 jaar en wil graag een taart voor haar maken. Heeft iemand een leuk idee voor een beginneling? Daarbij komt ook dat ik de taart moet vervoeren, een rit van 2,15 uur! Hoe houd ik de taart heel? Met uitzondering van excellent rijgedrag uiteraard! ;)

gr. Joyce

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

Re: Gevraagd; idee en vervoer

Ja, leuk is het he!! Ben zelf ook nog niet zo lang geleden besmet geraakt.
Als eerste belangrijk voor ons om mee te denken. Aan hoeveel personen denk je?
Heb je al eerder een taart gebakken? Durf je een stapeltaart aan? Zoek je een thema of zoek je iets om te boetseren bovenop? Een strik?

3

Bedankt voor je snelle bericht.

Denk aan ongeveer 20 personen omdat ze het nog niet echt viert, ze zit midden in een verhuizing maar ik wel haar op een originele manier verrassen!
Een stapeltaart durf ik op zich wel aan maar ik moet hem ook nog vervoeren naar Z-Limburg!! (een reis van 2,15 uur) :/
Ik heb al roze fondant en marsepein gekocht om hem met marsefond te bekleden. Deze combinatie heb ik ook gebruikt bij mijn eerste taart en dit ging wonderwel goed!
Ik wil de taart wel bekleden met boetseersels. Voor mijn eerste taart heb ik roosjes en een strik gemaakt en was boven verwachting nog mooi geworden ook! Mijn zus houdt van hortensia's maar zijn deze niet erg moeilijk te maken?

groetjes.....

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

Een kleine stapeltaart kan je net zo makkelijk vervoeren als 2 aparte, want je kunt ze van te voren wel klaar maken, maar pas op locatie stapelen. Dan moet je alleen nadenken over de vormen die je wel of niet wilt aanschaffen.
Als je al een 20 vorm hebt kan je er een 15 bijnemen, maar dan zit je nog maar op 16 personen, tenzij de taart echt hoog wordt , hij redelijk goed gevuld is en/of je kleine stukjes snijdt. Met nog een 10 cm maat erboven op zit je altijd goed. (gelijke afstanden tussen de taart is het mooist, met minimaal 5 cm verschil, 7,5 verschil wordt vaak ook erg mooi.)
Het stapelen op zich vond ik het moeilijkste niet. Kwestie van rietjes erin of dowels, extra (dubbel) tussenkartonnetjes en dan gewoon de ene taart op de andere zetten.. niks moeilijks aan! Met 3 taarten op elkaar moet je misschien wat extra precies te werk gaan en even wat googlen op de preciezie trucs voor stapelen.

Bij zo'n lange reis zou ik wel kiezen voor vullingen die buiten de koelkast houdbaar zijn. Die vind je in een aparte verwijzing onder het kopje vullingen. 

Hortensia is natuurlijk prachtig, met een grote whowfactor, maar wel moeilijk. Maar met een 'how-to' kom je vaak een heel eind, hoor..:
http://www.deleukstetaarten.nl/howto/22/Hortensia/
Gewoon eens uitproberen, lang van te voren beginnen, wordt het niks kan je altijd nog iets anders zoeken. En misschien gaat je dit al goed af.. Als je de eerste keer al meteen goede ervaring had met een strik en met roosjes zou ik zo'n uitdaging wel aandurven...Boetseerwerk kun je makkelijk lang bewaren als je het ergens stofvrij onder bewaard.

5

Mieperdepiep, hardstikke bedankt voor je input. Ik zal een stapeltaart in beraad nemen :think:  Begrijp alleen je opmerking over de afstanden tussen de taarten niet helemaal, komen ze dan alsware los van elkaar te staan?
Ik ga nu meteen even kijken bij de link over de hortensia, ik wil deze bloem toch wel erg graag proberen. Niet geschoten is altijd mis, toch? :D

Als het buiten koud is, maakt het dan nog uit wat voor vulling ik gebruik?

gr.

gejo schreef:

M Begrijp alleen je opmerking over de afstanden tussen de taarten niet helemaal, komen ze dan alsware los van elkaar te staan?
Als het buiten koud is, maakt het dan nog uit wat voor vulling ik gebruik?
gr.

Haha, sorry zie dat ik dat wat cryptisch heb opgeschreven. Nee bedoel de afstanden tussen de doorsnedes van de taartvorm, dus een 20 cm taart en een 15 cm taart hebben 5 cm verschil.
Ik heb zelf een bakblik van 20 en één van 12,5, dus 7,5 cm verschil. Dat vond ik zelf wel een mooi groot verschil voor de lagen, geeft veel ruimte om op de eerste laag nog boetseersels kwijt te kunnen. Maar veel mensen gebruiken de 5 cm verschil.
Koude buitentemperatuur maakt niet uit, hoor. Als je eenmaal rijdt zal je vast niet onder 0 graden rijden, dus het kan niet weer invriezen  ;) ( en met 5 minuten inladen is hij ook niet ineens bevroren.) Daarna hangt het af hoe warm je je verwarming zet in de auto. Laatste keer met 5 december in de auto met taart, zorgde ik wel dat ik zelf een jas aan hield in de auto, zodat de verwarming niet vreselijk warm hoefde. Maar in principe kan hij kamertemperatuur gewoon aan, als je dus die 'buiten de koelkast-vullingen'kiest. : http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=15183

Als je trouwens persé je zinnen hebt gezet in een koelvulling, dus bijvoorbeeld waar slagroom door heen zit, kan je er dus bij koud weer ook voor kiezen met jas, sjaal en handschoenen te gaan rijden. Officieel mag zo'n soort taart geloof ik niet langer dan 2 uur buiten de koelkast. Je vullingen zullen niet direct bederven, hoor, maar misschien wel wat stevigheid verliezen.

7

Bedankt voor je aanvulling, het is me nu geheel duidelijk ! :D

Ik ga voor de zekerheid toch maar vullingen die het buiten de koelkast overleven. Of.......ik moet politiebegeleiding aanvragen, ben ik binnen een poep en een scheet op de plaats van bestemming  :lol:

8 Laatst bewerkt door Carien (10-12-2011 21:48)

ligt er ook aan wat voor auto je hebt....in de kofferbak is het kouder dan voorin bij je voeten ;)
Wanneer je de taart heel goed gekoeld hebt van tevoren, zou ik het wel aandurven hoor :Y Door de marsefond blijft de taart heel lang koel.
Je kunt ook altijd nog een grote doos/koelbox oid kopen/maken mbv piepschuim en koelelementen.
Succes :thumb:

Oh ja.... bij een stapel van 3 kun je één lange dowel door alle drie taarten heen doen, staat ie als een huis :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Zet hem zoiezo in de kofferbak! Anders zit ik elke keer te kijken of er niets mee gebeurd! Lekker veilig rijden zo  :lol:
Maarre bedankt....je hebt me weer aan het twijfelen gezet... ;)

Ik zal er nog maar eens een nachtje over slapen...al hoewel in mijn tempo mag ik er wel aan gaan beginnen wil ik hem op 8 januari afhebben! :)