Onderwerp: Eetbare Kerstboomversiersels á la Nigella
Met welliswaar een snufje van mijzelf, de maand december vier ik op mijn blog met een Christmas-countdown waarmee ik elke dag tot en met kerst een kerst-berichtje plaats.
En vandaag besprak ik mijn favoriete kookboek: Nigella's Kerst. En voor dit berichtje had ik ook koekjes gemaakt naar recept van Nigella met dus een snufje van mijzelf. En aangezien het een koekjesrecept is wilde ik het ook met jullie delen:
Eetbare Kerstboomversiersels
300 gr bloem
1 tl bakpoeder
1 tl kaneel
1/4 tl gemalen kruidnagel in mijn geval nootmuskaat
1 tot 2 tl versgemalen peper
100 gr zachte boter
2 eieren losgeklopt & 60 ml honing
100 gr bruine suiker
Meng in een keukenmachine de bloem, het bakpoeder, kaneel, kruidnagel of nootmuskaat en de peper tot 1 geheel. Terwijl de keukenmachine draait voeg je de boter en de suiker erbij en daarna geleidelijk het mengsel van ei en honing. Zodra het deeg een samenhangend geheel is kan je keukenmachine stop zetten.
Maak van het deeg een plak die je verpakt in keukenfolie en leg deze in de koelkast. Na een paar uur pak je het deeg uit de koelkast en rol je het deeg uit met behulp van bloem en een deegroller.
Snij met behulp van koekjes uitstekers leuke vormpjes uit en leg deze op een bakplaat bekleed met bakpapier. Zorg dat de oven voorverwarmd is op 170 graden celcius en zet de bakplaat met de koekjes in de oven en bak ze af tot ze gaar zijn.
In het recept van Nigella staat 20 minuten in de oven, in mijn oven duurde het 15 minuten. Het verschilt per oven hoe lang ze moeten. Ik heb ze eruit gehaald op het moment dat ik zag dat ze brossig werden aan de bovenkant.
Laat ze afkoelen en evt kun je ze nog versieren met Icing en koekversieringen.
Smaaktest:
Mijn vriend had ze liever wat zoeter gezien, maar dat zijn ze niet. Ik vond ze erg lekker weer eens wat anders dan de geijkte zoete koekjes en ik heb ze meegenomen naar mijn werk waar iedereen ze ook erg lekker vonden. Ik had er wel van te voren bij verteld dat het geen zoete koekjes waren.
Kortom een heerlijk kruidig koekje met een goede knapperigheid, al denk ik wel dat kinderen het koekje niet zo zullen waarderen.
En dan als laatste nog een foto:
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en wens jullie allemaal alvast een fijn weekend.
Lieve groet,
Marieke