1

Onderwerp: Gister proef cake gemaakt ,help??

Goedemorgen,

Ik heb gister even een proef cake gemaakt voor morgen of als ik de tijd heb vanmiddag ;-)

En nu heb ik een vraag , de cake moest 60 a 70 min op 165 graden
Maar na iets meer als 45 minuten moest ik hem al snel eruit halen want hij begon al zwart te worden??????

Dus wat is jullie advies?
Ik wil straks of morgen ochtend (voordat ik morgenmiddag de taart gaat bekleden met fondant enz.) gaan maken,
Maar ben van plan om 2 x fijne cake van koopams bij elkaar te doen en in 1 vorm van 26 cm te doen??!!!

Kan dat ?
Ik zal wel iets overhouden maar dan doe ik dat in de cupcake vormpjes! ;-)

Ik wil graag 2 lagen met vullingen doen dus vandaar dat ik hem iets hoger wil hebben.
Ik weet ook dat ie niet helemaal tegen de rand aan moet dacht een 1cm eronder????

En hoe zal ik dan de tempratuur houden of doen???

Ik hoop dat er iemand is die mijn kan helpen, ben best zenuwachtig want ik weet dat ik het wel kan maar ben wel gauw gestrest omdat ik niet precies weet waar ik mee moet beginnen?!! ;-(

Dacht zelf de cake dan eerst te maken, buiten de oven 1 of 2 uur af te laten koelen.
Als ik dan bij de middag weer terug ben, de cake in twee lagen te snijden.

Dus dan nog 1 vraagje hoe houd ik mijn cake goed, ik bedoel laat ik hem zonder af te dekken buiten de koelkast staan, want als ie nog warm is weet ik dat je de cake niet mag afdekken???

En 2 als de fondant cake helemaal klaar is zet ik hem dan gewoon in de koelkast of zal ik er zilver folie omheen doen????
+ de cupcakes ook gewoon in de koolkast (ik vul ze wel met een vulling die ik over heb???

Nou jullie zien weer een hele wast lijst, ja heb gekeken op de recepten maar zou graag appart advies willen , vaak staat er weer iets tussen wat ik niet begrijp als beginend bakster haha ;-(

In ieder geval alvast suppppppper bedankt voor jullie reacties!
groetjes Tamara

2

Re: Gister proef cake gemaakt ,help??

Poeh wat een vragen, ik zal zo goed als mogelijk antwoord geven op jouw vragen...
De ovenstand:  is ook belangrijk of het om een gewone overstand gaat, bij heteluchtoven moet de stand altijd lager staan. Misschien dat het daar aan lag ?

Je kunt wel 2 keer fijne cake maken en wat ervan overblijft de andere vormpjes mee vullen. Als je de taart hoger wilt hebben (weet niet of dat bij fijne cake van koopmans kan, ik gebruik altijd biscuitmix van funcakes) kun je de rand aan de binnenkant met bakpapier ophogen zodat de cake mooi recht omhoog rijst. De bakvorm voor 2/3 deel vullen met beslag.

De cake kun je best 1 uur buiten de koelkast onafgedekt laten afkoelen, maar niet langer want dan droogt het uit. Wat je wel kan doen is de cake in een koele ruimte zetten (liever niet in de koelkast als deze nog warm is).

Ik dek de cake zonder fondant altijd af met huishoudfolie. Cake met fondant kun je ook afdekken met huishoudfolie, liever geen aluminiumfolie anders plakt het fondant vast aan de folie. Zelf bewaar ik de beklede taart altijd in een hoge taartdoos (van kunststof met plaat en deksel die je op de plaat kan klikken) en zet deze op een koele plek, kan ook in de koelkast.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoorden ? heel veel succes !

3

Hoi,

Hartstikke bedankt voor uw antwoorden ben er heel blij mee :D  :thumb:

Ja de oven poeh niet echt verstand van maar er zit en streepje boven en onder waar ik hem altijd op draait?? zoals dit =
maar dan ruimte tussen de streepjes?!
Ook heb ik 1 streepjes stand zo _ dan zit het streepje boven!
en 1 strepje boven met wat happertjes eraan??
Zal wel voor het grillen zijn denk ik?? :o

Ik denk dat ik hem vanavond alvast ga bakken en dan om de 15 min beginnend bij 150 graden en om de 15 min iets hoger zetten?
en op de 2 streepjes stand??

Ook hoe plakt u de decoratie op de taart?
ik had gelezen een rolletje fondant mengen met water ,waardoor je dan kunt plakken???

Ik maak dus 26cm taart probeer hem 2 x door te snijden vulleing aarbeien vlaai spul, en kokos vulling bavorois of zo?? haha

Dan wou ik 2 pakken witte fondant van 250gram uitrollen en om de taart plakken, heb ik genoeg ???

Dan de decoratie is een grote strik boven op ,en 4 x lint erom heen!?
Dan een rondje uitsnijden en op de zijkant plakken en daarop de cijfer 28

Nou hoop ik dat ik het allemaal voor elkaar krijg :o  ;)
Alleen het plakken daar zit ik nog mee de vorige taart werd een beetje plakkerig van het water wat ik erover heen gesmeerd had ,
omdat de taart de de poedersuiker heen uitrollen een beetje dof was, heb ik dat zo gedaan ;)

Dus een witte taart is de basis met roze strik en kleine zwarte lijntjes ?!!

Ik zal hem zeker laten zien als het me morgen lukt hihi :o  :thumb:

Nogmaals bedankt hoop dat u deze vragen ook nog kunt beantwoorden :D
groetjes Tamara

4

Tamara, had je al bij de faq gekeken, zoals in je vorige topic werd voorgesteld? Daar staan namelijk een aantal antwoorden op je vragen bij!

Misschien moet je een oventermometer aanschaffen, dan kan je zien hoe warm je oven is. Als hij zwart van boven wordt, dan staat hij veel te hoog!
Ongevulde cake zou ik niet in de koelkast bewaren, daar droogt hij erg van uit. Gewoon af laten koelen, dan luchtdicht verpakken tot je hem nodig hebt.
Fondant moet je nooit nat maken, dan gaat het smelten! Je plakt deze op de taart door je taart af te smeren met botercreme (of ganache, met de zoekfunctie vind je nog een aantal dingen.. ;) )
Ik denk dat 500 gram fondant erg weinig is voor het bekleden van een 26 cm. taart.

Maar nogmaals, lees de faq's eens door, daar leer je een hoop van!
Succes met je taart!  :thumb:

5

Goedemiddag,

Bedankt voor uw reactie! :thumb:

Ik heb gister en vanmorgen alles al door zitten lezen ,en ik begrijp wel dat mijn vragen ertussen staan maar word er niet echt wijs van!
Niet verkeerd bedoelt ik ben gewoon erg slecht in het op me gemak lezen!
Dus heb daar denk ik gewoon het geduld niet voor, al heb ik het vanmorgen nog eens over gedaan maar heb liever direkt antwoord op het mij gestelde vragen :o  :o  :o

Dus vandaar dat ik het nogmaals hier probeerde te vragen :thumb:  O-)

Ik heb ja net aan (gevraagd aan de man waar ik de fondant kocht) een 28cm taart bekleed met 1 pakje witte fondant ja er kwamen wat scheuren in en de man vertelde me dat ik het heeeel dun moest uitrollen, dus dat gedaan heb ik dus een te grote taart gemaakt nou heb het opgelost door er een baan van zwarte fondant aan de onderkant op de plakken!
Bleef wel goed zitten wat ik met botercreme op gesmeert heb/had?!

In ieder geval dacht ik nu laat ik 2 pakken nemen dan moet ik toch ECHt wel uitkomen??!
Nou ja ik probeer het wie weet hahaha

Nogmaals bedankt voor uw berichtje hoop toch dat de rest van mijn vragen in deze topic worden beantwoord  :D  O-)
Groetjes Tamara