1

Onderwerp: Plakkerige fondant na koelkast

(weet niet zeker of ik de goede topic heb, dus evt. graag verplaatsen als t niet klopt!)

Ik heb nu al een aantal keer gehad dat ik bijv. slagroom heb gebruikt in mijn taart dus deze moest bewaren in de koelkast. Dit lijkt allemaal prima te gaan tot het moment dat ik hem eruit haal, aan wil snijden en de fondant zo ontzettend plakt dat mijn mes alles 'uit elkaar trekt'. Of... hoe zeg ik dat beter.. Het blijft zo erg plakken dat het punt waar je de taart aansnijd, dat trekt het mes mee tot aan de andere kant bijna!

Dat zie er dus echt ontzettend lelijk uit, en zo ontzettend zonde van het werk! Maar nu las ik; je koelkast is dan waarschijnlijk te koud. Weet iemand hoe veel graden de koelkast mag zijn zonder dat dit dan gebeurt? (mijn koelkast staat op 6 graden)

Of iemand een ander truckje? Ik vind het namelijk ook een beetje raar om tegen iemand anders te zeggen van; de taart mag alleen in de koelkast als je hem hoger zet bijv.

Misschien dat ik hem af moet dekken?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft want heb voor het weekend weer een opdrachtje die ik moet bewaren in de koelkast.

liefs

2

Re: Plakkerige fondant na koelkast

Smeer je de taart af? (Laag om de taart, onder de fondant) En zo ja met wat?

Don't just dream your life, but live your dreams too!

3 Laatst bewerkt door Lisss (30-11-2011 15:53)

Oh ja sorry vergeten te vermelden!

Ik smeer af met 1:1 botercreme, ook spuit ik om het buitenste randje van de vulling een randje 1:1 botercreme. zodat er geen vulling aan de zijkant tussen de botercreme kan komen..

4

Lisss schreef:

(weet niet zeker of ik de goede topic heb, dus evt. graag verplaatsen als t niet klopt!)

:s

Bakken&Vullen is niet de juiste rubriek voor vragen over bekleding/bewaren.........[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Toevallig lees ik je berichtje: als je na het lezen van rubriekstitels en sticky's bovenaan de rubriek nog niet zeker weet waar je berichtje hoort, dan graag zelf je berichtje melden (zie rechtsonderaan je bericht).

5

Het heeft vaak te maken met de temperatuurs verschillen van de koelkast tegenover de buiten de koelkast temperaturen.
Als je de taart eerst laat ademen (lees op temperatuur komen) komt het over het algemeen goed.
Ook kan het dat je de taart "bloot" in de koelkast zet en dat er vocht opslaat.
Zet hem dus in een doos of bak of zak en hij blijft droog.
Succes.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

6

Dankjewel voor de antwoorden!
Ik heb hem nu in een kunststof taartdoos gehad, inplaatsvan zo 'bloot' in de koelkast. Maar alsnog als ik hem eruit haal ga hij uiteindelijk condens uitslaan, hierdoor word hij plakkerig. Het duurt overigens wel langer!

Gaat dit condens weer weg als hij weer op kamertemperatuur komt?
Of moet ik hem nóg beter verpakken? luchtdicht misschien?

x

7

laten drogen als hij op kamer temperatuur komt.
zet ze zelf vaak in een doos in koelkast en buiten koelkast. plastic vind ikzelf meer vocht aantrekken, maar ook die gebruik ik wel bij gebrek aan doos. maar die zet ik dan buiten koeling op kiertje dat het kan drogen.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

8

Oke, dankjewel!! Ik zal vanavond wel even proberen hoe hij eruit komt als ik hem eerst even laat drogen op kamertemperatuur.

In wat voor doos kan ik hem bewaren? in dit geval gaat het ook om een taart met strik erboven op, dus een 'gewone taartdoos' net zoals bij de bakker zeg maar gaat niet.. Iemand nog ideeen daarvoor? plasticzak anders?

9

In een plastic doos kan de taart inderdaad zijn vocht niet kwijt waardoor het zweten veel erger is/wordt. Een kartonnen taartdoos is het beste... Wanneer mijn taart te hoog is verhoog ik de doos (verknip een andere taartdoos)

10

Hm, klinkt logisch haha!
Die plastictaartdoos is overigens niet helemaal dicht (deksel en plateau sluiten niet helemaal op elkaar), maakt dat verschil?

11

ik zet hem altijd in een taartdoos, van plastic, maar nog nooit gehad dat het fondant plakkerig wordt.

12

Kan iemand misschien vertellen dan hoeveel graden hun koelkast staat? misschien is dat wel het enige verschil....

13

Nee, daar heeft het niks mee te maken het is de vocht die neerslaat (condens vorming).
Mijn koelkast staat op 4 graden.
Maar echt je moet de taart gewoon een paar uur buiten de koelkast neer zetten op de dag dat je hem nodig hebt en niet aan komen, gewoon bloot neerzetten! Niet op een warme plaats gewone temperatuur.

14

Let op met je vulling, slagroom kan echt niet lang buiten de koeLkast zeker geen paar uur.......zou adviseren voor gebruik een half uur op kamertemp. Laten komen en aansnijden met een heet mes.
Suc6.
Ps. Bovenin dekoelkast is het vaak het minst koud....

15

Ja daar was ik dus al bang voor met slagroom, nouja afgelopen zaterdag toch de taart zon 15 uur uit de koelkast gehad MET slagroom.. Kindjes zijn niet ziek geworden gelukkig..

Binnenkort maar even proberen of een half uurtje ook werkt bij mij. Dankjewel voor de tip van bovenin de koelkast!

16

Ik zou dan toch echt andere vullingen kiezen...........je hebt nu geluk gehad maar 15 uur buiten de koelkast met slagroom...... :s

17

Mmm, 15 uur buiten koeling met slagroom is niet aan te raden.
Mijn koelkast staat op 4 graden.
Ik zet ze altijd weg in zwanenhals dozen, die kun je een standje hoger zetten (ivm je strik), vind ik erg handig.
Aansnijden: hoog glas met heet water, steek daar je mes in en dan 1x snijden, vervolgens weer je mes in het hete water steken en weer 1x snijden, etc etc. Fondant blijft echt niet plakken nu!
Succes voor een komende keer  :D

Have a Nice day!

18

Even een weetje dames,
Van bedorven melk producten word je niet ziek het is alleen erg vies!
Zure melk en slagroom of vla enz bedoel ik hiermee.
Wat anders is kaas waar schimmel opkomt (behalve franse :D )en schimmel op melk en melkproducten..
En met deze temperaturen wordt de slagroom hooguit zuur als je hem een dag buiten de koeling zet op een redelijk koele plaats.
Maar niemand heeft gezegd dat een taart met slagroom zolang buiten de koeling moet! Gewoon een paar uurtjes als hij is gevuld met boter creme.(Zie begin vraag boven) omdat de boter creme dan ook lekker smeuïg is.

19

De plakkerigheid van fondant kan ook afhankelijk zijn van het merk.
Met fondant van Zeelandia had ik dat ook. Nu ben ik overgestapt op bakels/callebaut en heb er nu geen last meer van.

20

Ah geweldig al die tips!
Ik ga het nu zeker anders doen, dat van de slagroom wist ik ook niet (dacht echt dat je er ziek van kon worden!)

Denk dat ik er nog maar een koelkast bij moet kopen om de taarten in te zetten haha!  O-)