Onderwerp: Cupcakes lopen leeg :-(

Ben op dit moment cupcakes aan het bakken. (de 1ste x na een aantal taarten) En nu zie ik tot mijn verbazing dat er al 3 helemaal leeg lopen, overstromen omdat het papiertje niet goed blijft staan.

Hoe komt dit?

Ik heb de helft gebruikt wat op het pak van funcakes staat, dus 3 eieren (m) 125 roomboter (gezouten) en 250 gr mix. Gevuld tot 2/3 en nu lopen ze dus leeg!  :|

Ik heb helaas geen muffinvorm dus heb ze in een springvorm van 28 cm tegen elkaar gezet.

Wie oh wie kan me vertellen hoe ik dit voorkom? Komt dit door de papieren vormpjes?

2

Re: Cupcakes lopen leeg :-(

dit moet je echt maken met een muffinvorm/cupcakevorm
de boter wordt zo zacht in de oven daar is geen houden aan
wordt zo dun als water bijna dat loopt er dan altijd uit
het papier wordt te zacht.

na 15 minuten bakken worden ze weer wat harder maar dat red het papier niet dus loopt alles eruit.

olivierd schreef:

dit moet je echt maken met een muffinvorm/cupcakevorm
de boter wordt zo zacht in de oven daar is geen houden aan
wordt zo dun als water bijna dat loopt er dan altijd uit
het papier wordt te zacht.

na 15 minuten bakken worden ze weer wat harder maar dat red het papier niet dus loopt alles eruit.

Ik heb ze wel in papiervormpjes gedaan, maar daarna in een springvorm. Wat is het verschil met een muffinvorm en een springvorm dan? (sorry als ik een beetje dom overkom!)

4

nee dat geeft niks
in een springvorm hebben ze teveel ruimte
een muffin vorm daar zitten allemaal ruimtes in om je papieren vorm in te zetten en dan houdt de rand hem wel tegen
in die springvorm houd alleen het volgende vormpje hem tegen dat is niet sterk genoeg
het beslag is vrij dik als het erin gaat dat duwt je vorm uit elkaar dus moet hij ergens in zitten die hem tegen houd als een soort tegen vorm

ik hoop dat je het zo begrijpt?

5

nee dat geeft niks
een muffin vorm daar zitten allemaal ruimtes in om je papieren vorm in te zetten en dan houdt de rand hem wel tegen
in die springvorm houd alleen het volgende vormpje hem tegen dat is niet sterk genoeg
het beslag is vrij dik als het erin gaat dat duwt je vorm uit elkaar dus moet hij ergens in zitten die hem tegen houd als een soort tegen vorm

6

nee dat geeft niks

7

nee dat geeft niks

8

ging wat mis hahaha 4 keer

olivierd schreef:

nee dat geeft niks

Na 4x snap ik het wel hoor!  :P Moet zo'n muffin vorm hebben, waar er meerder naast elkaar kunnen dus bedoel je?

10

Jeetje Olivierd....Wat ben je enthousiats ghehehe...

Maar @blondamersfoort....je hebt idd een muffin bakblik nodig...Die heb je voor 6 en 12 Muffins/CC's...Bij de Xenos zijn ze niet zo heel duur.

En als je die gebruikt kunnen je papiertjes niet uitdijen en blijven ze mooi om  de CC heen zitten....Suc6!!

11

ja me pc liep vast hahaha
ben handiger met bakken

ik bedoel ind een bakblik zelf te koop bij de x e no s
daar kunnen er 12 in

twinstwins schreef:

Jeetje Olivierd....Wat ben je enthousiats ghehehe...

Maar @blondamersfoort....je hebt idd een muffin bakblik nodig...Die heb je voor 6 en 12 Muffins/CC's...Bij de Xenos zijn ze niet zo heel duur.

En als je die gebruikt kunnen je papiertjes niet uitdijen en blijven ze mooi om  de CC heen zitten....Suc6!!

Dank je, nog een vraagje: doe je dan eerst de papiertjes in de muffin vorm en dan schep je het beslag er in, want anders lijkt het me nogal een gedoe!  :o

olivierd schreef:

ja me pc liep vast hahaha
ben handiger met bakken

ik bedoel ind een bakblik zelf te koop bij de x e no s
daar kunnen er 12 in

Hahah, geeft niet hoor! Moest wel lachen!  ;) Iig bedankt voor je hulp.

Nog een vraagje in het algemeen, er zijn een paar niet leeg gelopen, kan ik die nu nog proeven voor de smaak, of zijn die nu ook een soort van verknalt? Ik vind cupcakes altijd zo droog, en daarom staat het me tegen. Wilde dit proberen in de hoop dat ze van funcakes beter was.

Oh nog een vraagje: Moet ik nou gezouten of net als bij een bescuit ongezouten roomboter gebruiken?

15

hoi,
als je ze gewoon hebt gebakken volgens de bakaanwijzingen dan zijn deze gewoon goed hoor! ze zijn waarschijnlijk niet meer zo mooi in vorm als in een muffinbakvorm. wat niet alleen het leeg lopen tegen houdt maar doordat ze dan mooi rond zijn, kun je ze ook  beter versieren met marsepein e.d.

En ja, je doet eerst de papiertjes erin en dan het beslag. ;)

succes met bakken.

patty79 schreef:

hoi,
als je ze gewoon hebt gebakken volgens de bakaanwijzingen dan zijn deze gewoon goed hoor! ze zijn waarschijnlijk niet meer zo mooi in vorm als in een muffinbakvorm. wat niet alleen het leeg lopen tegen houdt maar doordat ze dan mooi rond zijn, kun je ze ook  beter versieren met marsepein e.d.

En ja, je doet eerst de papiertjes erin en dan het beslag. ;)

succes met bakken.

Dank je! Weer wat wijzer geworden, van fouten leert men. D'r komt net een biscuit uit de oven en die is beter gelukt als ooit, dus dan is dan weer een goed maker!  ;)

Fijn dat jullie allemaal helpen!