1

Onderwerp: Swiss Merengue Botercreme gelukt; smaak niet bijzonder?

Het is gelukt hoor! Mijn eerste Merengue Botercreme.
Helemaal blij! Maar net dus beetje geproefd, maar snap alle ophef niet. Ik proef vooral zoet en boter!
Wat vinden jullie er zo speciaal aan????

Dit heb ik gedaan:
10 gram eiwitpoeder
60 gram water
140 gram witte basterdsuiker
200 gram roomboter
half theelepeltje citroenpatidess

Om af te smeren lijkt me het prima, maar ik wilde er eigenlijk toeven mee spuiten, maar geloof niet dat de mensen voor wie ik het maak dit lekker gaan vinden. Kan ik dit goedje met iets mengen waardoor het lekkerder (lees minder boterig/zoet) wordt?
Slagroom of banketbakkersroom ofzo? Moet er nog wel toeven mee kunnen maken.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2 Laatst bewerkt door Vizzstick (24-06-2011 20:58)

Re: Swiss Merengue Botercreme gelukt; smaak niet bijzonder?

Tsja om te beginnen, smaken verschillen.  :)
Ik vind mbc een stuk zachter en juist niet zo boterig.

heb je t wel nog even minimaal een paar minuten hoge stand doorgeklopt nadat de boter er doorheen is gegaan?

Ik gebruik soms 10-20gram suiker minder om hem iets minder zoet te maken, maar dat kan ook gewoon een psychisch effect zijn met maar zo weinig verschil.  :) En botercreme is nou eenmaal zoet.

vwb toeven kan ik je niet helpen. Heb ik geen ervaring mee.

3 Laatst bewerkt door Annemieke NS-vV (24-06-2011 21:05)

Als ik de merengue creme maak, zijn de verhoudingen 1-2-2 en heeft de creme juist een zijde-achtige smaak. Ik gebruik niet anders, hier is iedereen juist dol op de merengue-creme. Maar smaken verschillen. Verder gebruik ik geen basterdsuiker maar fijne kristalsuiker (ik weet niet of dat echt verschil in smaak geeft). Zie ook het recept hier op de site. Je kan ook bijv gesmolten chocola toevoegen, kijk anders ook eens bij de recepten op tartacadabra.com
Toeven spuit ik vaak met wat lepels bebogeen er doorheen, geeft een soort van caramelsmaak (weet niet precies hoeveel, proef even tussendoor)

Succes!
Annemieke

4

:lol:  :lol: ik had precies hetzelfde, en maak het dus nooit meer! ik maak tegenwoordig alleen nog maar botercreme met de mix uit de webshops en voeg daar een kopje aardbeienjam aan toe(gezeefd) en maak de mix aan met zuiveldrank van de euroshopper. helemaal lekker en geen boter smaak.. (ik vind boter echt erggg vies.. ;) )

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

Botercreme met banketbakkersroom!  :9

Dat is lekker! (vind ik dus ;) )

Kan je ook toeven mee spuiten, blijft niet zo mooi als meringue zeker niet als het warm is maar heeft wel ene hele andere smaak. ik doe dat met bbr van Soezie.

6

KirstenCakes schreef:

Kan je ook toeven mee spuiten, blijft niet zo mooi als meringue zeker niet als het warm is maar heeft wel ene hele andere smaak. ik doe dat met bbr van Soezie.

Gebruik je dan botercreme mix en roer je daar de bbr doorheen, of gebruik je een andere botercreme (1:1)
Welke verhoudingen gebruik je? Hoeveel botercreme en hoeveel bbr vermeng je mett elkaar

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

7

Wat de meringe creme betreft: Ik ben er klaar mee. Ik heb het een paar keer geprobeerd en ook ik vind het mierzoet en boterhap. Ik doe 1-2-2 verhouding.
Gisteren nog geprobeerd en ik kreeg het eiwit dus niet stijf in pieken. Zoals het van  de au bain marie af komt zo blijft het, en ik heb het mengeel 10 minuten klopt.
Aangezien ik de smaak ook niet lekker vind, hou ik het voor gezien.
Geef mij de botercreme van de mix maar met een lekker smaakje erdoor.

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

mamski schreef:

Wat de meringe creme betreft: Ik ben er klaar mee. Ik heb het een paar keer geprobeerd en ook ik vind het mierzoet en boterhap. Ik doe 1-2-2 verhouding.
Gisteren nog geprobeerd en ik kreeg het eiwit dus niet stijf in pieken. Zoals het van  de au bain marie af komt zo blijft het, en ik heb het mengeel 10 minuten klopt.
Aangezien ik de smaak ook niet lekker vind, hou ik het voor gezien.
Geef mij de botercreme van de mix maar met een lekker smaakje erdoor.

Als je de eiwit niet stijf geklopt krijgt dan is er of eigeel bijgekomen (als je vers eiwit hebt gebruikt) of je materiaal is niet goed vetvrij. Als er ook maar iets vet bijkomt dan kan je het eiwit niet opgeklopt krijgen.

Groetjes Karine

9

mamski schreef:
KirstenCakes schreef:

Gebruik je dan botercreme mix en roer je daar de bbr doorheen, of gebruik je een andere botercreme (1:1)
Welke verhoudingen gebruik je? Hoeveel botercreme en hoeveel bbr vermeng je mett elkaar

Het rcept staat hier bij de recepten; botercrème extra. Jammie!

'Ik taart, jij taart, wij hebben getaart..'
Mijn taarten zie je op www.facebook.com/LotteTaartenzo

10

Femmie,

Met welke zuiveldrank maak de botercreme (mix) aan

11

Lotte schreef:
mamski schreef:
KirstenCakes schreef:

Het rcept staat hier bij de recepten; botercrème extra. Jammie!

Jaaa deze vind ik ook erg lekker!!!
Zal even de link voor je plakken hier van t recept...

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … eme-extra/

Probeer maar eens... moeilijk van af te blijven zo lekker :P  :9   :9

12

De 1-2-2 verhouding voor mbc vind ik ook veeeeeeeeel te zoet. Ik gebruik altijd 1-1-2 (en een goeie scheut vanille extract) en dat is echt heeeeeeeerlijk. Ik vind de smaak en textuur van boter an sich ook echt vies dus ik ben behoorlijk kieskeurig wat botercrème betreft, maar voor mij echt niets anders meer dan mbc hoor. Ik vind de mix juist veel minder lekker en te zoet, maar ja, smaken verschillen hè  :)

Gewoon, omdat ik het zo leuk (en lekker) vind!
www.cakeme.nl

13

ik gebruik altijd per eiwit 40 gram suiker en 40-50 gram boter. dan is het ook niet zo boterig.

14

gebruiken jullie ook wel eens slagroom ipv eiwitten voor de creme?
ben benieuwd of dat kan?