26

Re: Halal Gelatine

Wat je zegt over de interpretatie klinkt mij als hulpverlener bij vele moslim gezinnen zeer bekend in de oren :) Ik vind het opletten met de alcohol waarmee je dingen opplakt wel vrij ver gaan  :/  maar dat is dan ook maar mijn bescheiden mening :)

27

Annette52 schreef:

Özleme,
Vraagje,
De alcohol verdampt totaal als je die gebruikt om te plakken, mag het dan toch niet gebruikt worden voor moslims?
Ik dacht dat jullie het alleen niet mochten drinken.

Hey Annette

Inderdaad. Alcohol verdampt bij hitte (toch). Als je het erop plakt kunnen er sporen achter blijven. Uiteindelijk eet je het op en komt het weer daar binnen terecht. We mogen het inderdaad niet drinken, maar een coctail sausje met wiskey is ook verboden!.

Ik wil het niet op me geweten hebben, dat er een mogelijkheid kan bestaan dat er ook ienie mienie klein beetje alcohol erop zit.

Inderdaad.... Niemand zal het merken. Maar omdat ik in Allah geloof, wil ik dit niet risceren. Hij ziet (in mijn ogen) alles!

Paar maanden terug had ik hetzelfde probleem. Ik moest zilvere letters schijven en koos ervoor om te dusten. Dat plakt het beste met alcohol. Het is zo een klein hoeveelheid, waarvan ik dacht.. aagg... maar dat kan je niet maken! ! heb een forum berichtje geschreven en kwam tot conclusie dat citroensap en water (geen mengsel ervan) ook goed werkt. Persoonlijk vond ik water beter!

Hoop jullie genoeg geinformeerd te hebben.
mocht er nog vragen zijn, probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen.
gr

28

Stijn schreef:

Wat je zegt over de interpretatie klinkt mij als hulpverlener bij vele moslim gezinnen zeer bekend in de oren :) Ik vind het opletten met de alcohol waarmee je dingen opplakt wel vrij ver gaan  :/  maar dat is dan ook maar mijn bescheiden mening :)

Hey stijn

Ik respecteer 100% je mening en ik begrijp het ook wel. Als een gezin nooit alcohol drinkt en hier erg bewust mee bezig is, dan vind ik dat je als taarten-bakker/ster hier ook respect voor moet hebben en moet opletten. Er lijden verschillende wegen naar Rome.. zoals ik al zei: Water is ook een optie en een klein moeite. :)

29

@Özleme,
Dank je voor de uitleg! En natuurlijk houden wij daar rekening mee!
Voor iedere godsdienst dien je respect te hebben. :Y
Daarom wil ik het ook graag weten voor wat betreft de alcohol.
Beter het zekere voor het onzekere nemen toch?
En idd water/citroensap werkt perfect voor dust/verf of lijm en als je dikkere lijm nodig hebt kun je ook een oplossing van een theelepeltje cmc (tylose) met kopje water maken.
Dus het is niet echt nodig hoor die alcohol.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

30

http://www.halalgelatine.com/Recipe.html
http://www.tootoo.com/buy-halal_gelatine/

Dit heeft mijn vriendin gevonden. Hopelijk heb je er nog iets aan.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

Hallo,
Ik ben ook moslima en zoals ozlem het al schreef: iedereen doet z'n eigen ding;)

Alcohol mogen we inderdaad niet drinken maar mag ook niet als ingredient ergens in zitten, hoe dan ook dat is streng verboden;)
Over de E-nummers, ik ben gewoon heel eerlijk, kan ook niet altijd alles bijhouden, het zijn er zoveel dat er dan bijna eigenlijk niks over blijft om te eten. Heb wel mensen om me heen die de hele lijst netjes bijhouden maar helaas ben ik nog niet zo streng tegen over mezelf:(

32

Ik ben het helemaal eens met het idee om de wensen van de opdrachtgever nauwgezet na te leven. Anders moet je de opdracht niet aannemen. Geen alcohol is geen alcohol, ook geen drupje dat toch wel verdampt. Het gaat sterk om het principe, niet om de hoeveelheid.

En zo moeilijk is het niet. Plakken kan ook met water, suikerglazuur, botercreme enzovoort.

Slagroom krijg je goed stijf door hem ijskoud (nul graden) te laten worden in de vriezer en dan pas op te kloppen, met poedersuiker ipv gewone suiker. Opkloppen op een lage stand (laagste stand van veel handmixers en middelste stand van veel standmixers) zodat het heel gelijkmatig wordt. Tijdens het kloppen ook met een spatel af en toe even omscheppen. En voldoende lang doorkloppen tot het echt stijf is. Je kunt testen met een spatel: als je de slagroom in de kom kunt opsmeren tot een vierkante toren met verticale wanden die blijven staan zonder inzakken, dan is het goed stijf. Vervolgens direct weer in de koeling.

Als je kleurstoffen gebruikt is het wel zo fijn als je even nakijkt welke geschikt zijn (plantaardig enzo). Bij de fabrikant, of via bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Wees verder creatief met je oplossingen, dat is toch de kern van taarten maken? Net als het blij maken van opdrachtgevers...

33 Laatst bewerkt door Rdamtaart (02-02-2012 00:13)

ÖzlemE. schreef:

Hey

Ik ben zelf een islamitische meid. Dus misschien kan ik jullie helpen met de vragen (niet dat ik alles weet hoor)

In het Koer'an (onze heilige boek) staan citaten. De citaten worden door bepaalde mensen/groepen anders opgevat. Iedereen doet zijn ''ding'' en wat zij/hij het meest geloofwaardigst vind.
Ik neem een klein voorbeeld: Boerka. De ene land/groep vind het een must en de ander niet.
In de koe'ran staat in citaat, dat vrouwen zich moeten bedekken voor mannen om zich niet aantrekkelijk te maken. De ene vat het op dat ze letterlijk ''alles'' moeten bedekken en de andere weer ''bijna alles'' (behalve gezicht, handen etc.)

Nouja, mijn stukje is niet echt gepasselijk in dit forum, maar wou even vertellen dat ieder zijn eigen ding eruit haalt!! :thumb:

Zelf ben ik geboren in Nederland, draag geen Hoofddoek, zit op school en ben vrij ''modern'''opgevoed.

Ik weet ook niet alles van mijn geloof, maar wil wel met jullie delen wat ik wél weet.

Fedor schreef:
keukentje schreef:

Mag je ook geen mascarpone gebruiken om de slagroom steviger te maken, blijft nl heel lang stevig.

Zoals optie kunnen... Maar dan moet het wel Halal gecertificeerde mascarpone zijn.. Blijft lastig ;-)

Ik denk dat het niet gecertificeerd hoeft te zijn

elleoj schreef:

Ik ben geen moslim en heb er ook niet heel veel verstand van, maar een rondje Google doet mij vermoeden dat er onder moslims zelf ook discussie is.

Namelijk:
Een deel (ook van de geestelijken) zegt: gelatine is halal, want door het chemische proces bij het maken van gelatine is het geen varken meer. Daarnaast heb je ook rundergelatine, maar het blijft een producht van een geslacht dier.

Gelatine is NIET halal. ten eerste het is niet halal geslacht en tweede het is van een varken
Rundergelatine zou ook niet halal zijn, omdat het niet halal geslacht is.   :)

Jam gebruik ik zelf ook (en ook iedereen om me heen). Ik zou niet weten waarom het niet halal zou zijn. Koop ze gewoon bij de lidl, aldi, AH etc. :thumb:

Misschien een tip:
Het is vanzelfsprekend denk ik. Maar wel oppassen met Alcohol. Dat mogen wij namelijk niet!.
Als je iets moet ''plakken'' op je taart kan je ook 100% alcohol gebruiken (weet niet meer hoe het heet, maar is op de site verkrijgbaar)

Wel mijn complimenten, dat jullie hier wel aandacht aan besteden. Jullie zouden ook kunnen denken: ''achhh,, de klant merkt er niks van..''  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Ben ik erg blij mee..

groetjes

Ik ben ook moslima en naar mijn weten is gelatine voor de moslims gewoon halal verklaard.
Ik heb er bronnen van en op google vind je ook veel fatwas(uitspraken van geleerden) die gelatine halal verklaren.

Maar zelf vermijd ik het, alleen om het idee.

34

Gelatine is nog steeds niet Halal hoor..  :nooo
Het wordt verwerkt uit botten van varkens of runderen.. Deze dieren zijn niet halal (uit naam van Allah) geslacht dus niet halal..

Dan heeft het er, mijns inziens, niets mee te maken of de botten uiteindelijk nog worden verhit ed... ze blijken toch afkomstig van een Haraam dier..

35 Laatst bewerkt door Rdamtaart (02-02-2012 14:24)

Hallo Kimh,

Dat denken vele moslims ook,inclusief ik dacht dit ook.

Maar wanneer je gaat verdiepen erin, dan blijkt dat gelatine wel halal is. Althans het merendeel van de Moslimgeleerden hebben gelatine gewoon halal verklaard.

Een stuk van de fatwa(uitspraak)

Als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie.

36

Annette52 schreef:

Özleme,
Vraagje,
De alcohol verdampt totaal als je die gebruikt om te plakken, mag het dan toch niet gebruikt worden voor moslims?
Ik dacht dat jullie het alleen niet mochten drinken.

Er zijn zelfs moslims die geen wijnflessen vullen of gemorste wijn opruimen... Maar zoals al gezegd werd iedere moslim is anders.. Ik werk in een supermarkt en er zijn moslim meiden die niet achter de vleeswaren willen omdat ze dan varken moeten snijden.. Maar er zijn er ook die zeggen ik hoef het toch niet te eten en vinden snijden dus geen probleem.. Laten we erop houden dat geen Alcohol, geen alcohol is..

Fedor

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...