1

Onderwerp: Biscuit zakt in tijdens bakken / teveel ei?

Ik heb nu al zes mislukte biscuits gebakken en elke keer gebeurt hetzelfde: hij rijst hartstikke hoog, bijna de 7,5 cm vorm uit en na ongeveer 20 minuten zakt het langzaam in.... Oplopende temperatuur heb ik ook geprobeerd, maar niks helpt...
Nu lees ik net dat een ei 50 gram weegt. Ik heb bij de Lidl een doos eieren gekocht en zie nu dat er L op staat. Ik weeg er net 1 en die weegt al 110 gram!!! Kan dat de oorzaak zijn? Want als ik de biscuit eruit haal als het nog maar een klein beetje inzakt, is het nog niet gaar.

Ik heb nu het recept met 4 eieren aangehouden, en dus de eieren afgewogen op 200 gram. Dan 120 gram bloem en 120 gram suiker. Zit nu in de mixer, bloem ga ik er straks doorheen spatelen. Ik hoop echt dat het nu een keer lukt, iemand nog tips?

Meteen nadat ie klaar is ondersteboven laten afkoelen, misschien zakt ie dan nog een beetje terug?

2

Re: Biscuit zakt in tijdens bakken / teveel ei?

Als je wat bloem vervangt door maizena zakt ie minder snel in

kijk maar eens bij de recepten hiet op de site voor de juiste verhouding

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Gebruik je hetelucht of elektrische oven. Want het kan ook zijn dat je temperatuur te hoog is.

Voor hetelucht mag je temperatuur maximaal 160 graden zijn
en voor elektrische oven maximaal 180 graden...

4

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb alles qua temperatuur al geprobeerd. Ik heb net het beslag gemixt en met 200 gr eieren lijkt het helmaal nergens op. Het beslag is nu 2 cm hoog en zit net in de oven. Ik wordt er zooooo gefrustreerd van! Hoe kan het nu steeds mislukken?!?!?! Ik ga het vanmiddag met de mix proberen, maar wil het ook gewoon zonder kunnen.

De kom voorverwarmen en de eieren in heet water, zou dat helpen? Kamertemperatuur moet toch ook gewoon ok zijn?

5 Laatst bewerkt door Sjak (21-11-2011 10:25)

Ik denk dat je de eieren in zijn geheel, dus met schaal en al hebt gewogen? Want ik gebruik altijd XL eieren en weeg die af en zo'n ei weegt zonder schaal (dus alleen eiwit en eigeel) ongeveer 60 gram. De 50 gram die hier in de tabellen genoemd word is ook het gewicht van het ei zonder schaal.
Bij je biscuit wat nu in de oven zit of net zat is dat dus denk ik de fout. Verder gebruik ik zelf altijd de mix dus over het recept dat je gebruikt en de oorzaak van het inzakken kan ik denk ik weinig zinnigs zeggen....

Gewoon, omdat ik het zo leuk (en lekker) vind!
www.cakeme.nl

6

Hoe groot is je bakvorm (want 200 ei met 120 en 120 zie ik niet in de tabellen staan)? En weet je zeker dat de temp die je vraagt ook de temperatuur is van je oven (heb je een oventhermometer om dat te testen?)

En de laatste zin uit je 1e bericht begrijp ik niet:

Meteen nadat ie klaar is ondersteboven laten afkoelen, misschien zakt ie dan nog een beetje terug?

7

het is een ingezonden recept van Evelien. Per ei 30 gram suiker en 30 gram bloem. Ik heb hem net uit de oven gehaald en het gekke is, hij is krap 3 cm, dus mislukt. Maar de stuctuur is prachtig en hij is ook stevig en droog. Vanmiddag maar eens proberen met de mix van funcakes en een keer met de tabellen van deze site. Het moet toch ooit eens lukken?

Andere tips en aandachtspunten hoor ik graag, alvast harstikke bedankt voor het antwoorden!

8

Je vult een vorm altijd voor 2/3..........dus als je 2cm beslag hebt, wordt hij ongeveer 3 cm.........

Jammer dat je niet aangeeft hoe groot je vorm is, dan zou je mss betere tips kunnen krijgen?

9

ROnde vorm 20 cm, 7 cm hoog

10

Je geeft ook aan dat hij nog niet gaar is toch? Of begrijp ik dat nu verkeerd uit je eerste stukje?

Ik zou hem dan nog een paar minuutjes langer in de oven laten staan. Iedere oven is weer anders, misschien moet hij in jouw oven gewoon 5 of 10 minuten langer?

Succes!!

Groetjes Esther
Kom ook eens kijken in mijn winkel (132m2) met bakspullen in Voorburg! (koningin Julianalaan 166, naast de fietsenwinkel Profile) www.cakebakelove.nl

11 Laatst bewerkt door Dot (21-11-2011 11:22)

je recept klopt wel, maar inderdaad moet je de eieren zonder schaal wegen.
Ook moet je goed opletten op de volgorde van mixen. Heb je de how-to van Tari al goed doorgelezen?
Je ei-suiker mengsel moet echt goed lobbig zijn, ik mix dat met de mixer wel bijna 20minuten, dan is het echt een dubbele (als niet meer) hoeveelheid geworden en dan heeeeel voorzichtig het gezeefde meel erbij spatelen.

Daarna ook voorzichtig overgieten in je bakvorm, want anders ben je je luchtigheid weer kwijt.

Zelf doe ik dit niet oplopend bakken, dus een half uur op 160gr kun je ook nog proberen.

Succes!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=94566

Groetjes, Dorothea.

12

meiden, allemaal hartstikke bedankt! Mijn beslag ziet er net zo uit als op de how-to, dus wel een bevestiging voor mij dat het goed gaat. Ik ben nu aan het mixen uit de tabel voor 20 cm... TO be continued.....

13

Ik heb hem uit de oven gehaald. Het leek een hele hoge taart te worden, want hij kwam bijna tot de rand. Helaas tijdens het afkoelen (in een nog niet geopende oven) is hij toch ingezakt...
Staat nu op het aanrecht en zakt nog verder....
30 mn op 160 graden gedaan, ik denk dat ie nog niet helemaal gaar is. Als ik er opdruk, zie ik mijn vingerafdruk....
Ga er vanavond nog 1 bakken, maar laat hem dan wat langer bakken. Het moet toch ooit een keer lukken?

14

Lat hem nu eens op en rooster afkoelen

Veel taart plezier

15

Als hij bij het afkoelen inzakt dan is hij nog niet gaar...
En als je met je vinger er opdrukt moet hij terug veren..Dus inderdaad nog niet gaar.

Een cake moet je niet in de oven laten afkoelen maar uit de oven. Ik laat hem meestal een minuut of 5 in de vorm en stort hem daarna op een taartrooster.

16

Mijn 20 cm bak ik zeker wel 45 min, soms zelfs nog een paar minuten langer. Ik bak op 150 gr hetelucht.
En idd...eieren zonder schil wegen  :Y