1

Onderwerp: Tylose-lijm

Hoi,
ik wilde lijm maken d.m.v. tylose met water..
heb een theelepel op een klein glaasje water gemixt, werd eerst een dikke bonk en toen aangelengd tot het de substantie van behanglijm had.

Ik heb mijn fondant creaties hiermee vastgemaakt op een fondant ondergrondje (op een cupcake).
Ik heb de cupcakes daarna in een doos bewaard en het viel mij op dat ze de volgende dag nog niet 'droog' waren!

Waar kan dit aan liggen? Moet het misschien aan de lucht drogen?

2

Re: Tylose-lijm

Wanneer je wilt dat jouw creaties hard worden, kun je ze aan de lucht laten drogen.

Wanneer ze snel hard moeten worden, kun je er tylose doorheen mengen en is het binnen afzienbare tijd hard (ook aan de lucht laten drogen.... ;) )

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

3 Laatst bewerkt door Jultie (20-11-2011 20:21)

Het ligt er ook aan welk merk fondant je gebruikt. Niet alle merken harden uit. Funcakes blijft zacht en Bakels hardt uit (om maar even 2 merken te noemen).

~ Never waste a good crisis... ~

4

Nee nee ik bedoel, wanneer word de lijm hard? ik kon de dag erna namelijk nog dingen verschuiven!

Dat tylose door het fondant werkt ook goed zeg!  :P

5

Je kunt ook kant en klare tylose lijm kopen. Ik vind het een uitvinding, dat mengen bij mij ging nooit goed. Hoe snel het droogt weet ik niet, maar zeker de volgende dag wel.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

6

Ok, afwachten dus!
wil de lijm bestellen van de site maar die komt pas weer in december  :(

Er hoeft maar zéér weinig lijm! Het is zo hard hoor!
De lijm als je die zelf gemaakt hebt duurt zeker een dag voor hij klaar is, je moet een kopje water plus een theelepeltje water mengen en een paar keer per dag roeren. Ik doe t altijd in zo'n klein koffiemelk flesje, gekookt water er in, af laten koelen, schepje tylose er bij, en dan dus een paar keer per dag schudden.
En als je gaat plakken....niet te nat, bijna droog, anders smelt je fondant!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

8

Hm...mischien heb ik dan wel teveel lijm gebruikt!
Smeerde er namelijk een kloddertje op..gehehe

9

Dat is dus teveel geweest! Net wat Esther zegt heel klein beetje gebruiken!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

10

Ja, je hoeft maar heel weinig lijm te gebruiken inderdaad.

Zelf gebruik ik de lijm al heel snel na het aanmaken. Eigenlijk gelijk na het maken, soms moet ik er later nog een beetje water bij doen als het te dik wordt.

Gelet op de prijs zou ik gaan voor tylose en zelf lijm maken, zelfs als je het snel weggooit, t.o.v. kant klare lijm kopen. Ook die is beperkt houdbaar en ik had hel veel over toen ie over de datum was.

~ Never waste a good crisis... ~

11

Ja, dat ben ik met je eens Jultie ik doe hetzelfde en het is een stuk voordeliger!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

Ik maak m altijd van afgekookt water in een leeg koffiemelkflesje. Wat ik nodig heb schenk ik in een bekertje. Zo blijft wat in mijn flesje zit schoon en langer houdbaar.

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten