Onderwerp: Zacht blijvende chocolade
Ik experimenteer er nog altijd lustig op los en tijdens mijn zoektocht naar de zachtst mogelijke (lees "meest romige") chocolade om (slagroom)soezen in te dopen of bijv. kleine boterkoekjes (JAM!) ben ik op het volgende trucje terecht gekomen wat ik graag even wil delen
Ingredienten
*1 pakje slagroom a 2 deciliter (het standaard pakje houdbare slagroom van Bas/Aldi/Lidl/AH etc.)
*400 gram chocolade (uiteraard mag het melk, wit of puur zijn, waar je trek in hebt)
1. Verwarm de slagroom in een steelpannetje tot het warm genoeg is (op een heeeel laag pitje) om de chocolade in te kunnen smelten maar laat het geheel niet te heet worden (dan gaat de smaak van de chocolade verloren, 40 graden is bijv. al heet genoeg).
2. Voeg de chocolade in stukjes aan de slagroom toe en roer met een houten lepel, of met een metalen lepel indien het een roestvrij stalen pannetje is, net zo lang totdat de chocolade geheel is weggesmolten in de warme slagroom.
3. Zodra het geheel verworden is tot een pannetje vloeibare chocolade meteen het gas uitzetten en de chocolade verwerken in je eindprodukt. Als je de chocolade niet meteen verwerkt kun je de pan beter niet op het gas laten staan om het warm te houden maar in een grotere pan met warm water plaatsen (au bain marie), dat is beter voor de chocolade.
Wellicht heeft iemand er iets aan, succes verzekerd (het is net lassie ).
Groetjes van Baylaahtje xx