1

Onderwerp: Zacht blijvende chocolade

Ik experimenteer er nog altijd lustig op los  :9  en tijdens mijn zoektocht naar de zachtst mogelijke (lees "meest romige") chocolade om (slagroom)soezen in te dopen of bijv. kleine boterkoekjes (JAM!) ben ik op het volgende trucje terecht gekomen wat ik graag even wil delen  :D

Ingredienten
*1 pakje slagroom a 2 deciliter (het standaard pakje houdbare slagroom van Bas/Aldi/Lidl/AH etc.)
*400 gram chocolade (uiteraard mag het melk, wit of puur zijn, waar je trek in hebt)

1. Verwarm de slagroom in een steelpannetje tot het warm genoeg is (op een heeeel laag pitje) om de chocolade in te kunnen smelten maar laat het geheel niet te heet worden (dan gaat de smaak van de chocolade verloren, 40 graden is bijv. al heet genoeg).

2. Voeg de chocolade in stukjes aan de slagroom toe en roer met een houten lepel, of met een metalen lepel indien het een roestvrij stalen pannetje is, net zo lang totdat de chocolade geheel is weggesmolten in de warme slagroom.

3. Zodra het geheel verworden is  tot een pannetje vloeibare chocolade meteen het gas uitzetten en de chocolade verwerken in je eindprodukt. Als je de chocolade niet meteen verwerkt kun je de pan beter niet op het gas laten staan om het warm te houden maar in een grotere pan met warm water plaatsen (au bain marie), dat is beter voor de chocolade.

Wellicht heeft iemand er iets aan, succes verzekerd (het is net lassie :9 ).

Groetjes van Baylaahtje xx

2

Re: Zacht blijvende chocolade

en dat heet nu ganache  :shh:

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3 Laatst bewerkt door Baylah (20-11-2011 01:10)

coconuts schreef:

en dat heet nu ganache  :shh:

Dat is niet juist  :+

Ganache is een 1:1 verhouding en is een creme, het recept hierboven is geen creme maar een extra romige chocolade met een 1:2 verhouding, evenals normale chocolade stolt het geheel naar een vaste vorm doch blijft extra zacht en smeuig.

4 Laatst bewerkt door Biekie (20-11-2011 10:07)

Nee Baylah,  coconuts heeft gelijk, dat is ook ganache. :Y

In principe zijn er 3 soorten ganache die u als basis kunt gebruiken.

1 deel room met 1 tot 1,5 deel chocolade (heel zachte ganache, geschikt voor vullingen of gemouleerde bonbons)
1 deel room met 2 delen chocolade (romige maar iets stevigere ganache, geschikt voor spuitbonbons)
1 deel room met 2,5 tot 3 delen chocolade (vaste ganache, geschikt voor snijbonbons)

Bron is .vanderdonkchocolates.nl/over-chocolade/ganache/
even www ervoor zetten voor de link.
Op de site van deze chocolatier staan ook nog meer tips en weetjes.

Ganache hoeft niet 1:1 te zijn. Het kan allerlei verhoudingen hebben :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

@ Baylah
ik roep niet zomaar iets,maar sommige dingen weet je uit ervaring en laat mij nu al 30 jaar ervaring in de banketbakkerij hebben  ;)

7

En zo leren we allemaal door, iedereen dank voor de correctie en informatie hierover  :thumb:

coconuts schreef:

@ Baylah
ik roep niet zomaar iets,maar sommige dingen weet je uit ervaring en laat mij nu al 30 jaar ervaring in de banketbakkerij hebben  ;)

Ik geloof je helemaal, en dan mag ik je vast wel meteen aanmoedigen om wat trucjes uit de banketbakkerij met ons te delen in het toekomstige geval  :9

8

Baylah schreef:

En zo leren we allemaal door, iedereen dank voor de correctie en informatie hierover  :thumb:

coconuts schreef:

@ Baylah

Ik geloof je helemaal, en dan mag ik je vast wel meteen aanmoedigen om wat trucjes uit de banketbakkerij met ons te delen in het toekomstige geval  :9

nou nou Baylah :nooo

9

Baylah schreef:

coconuts schreef:

@ Baylah

Ik vind Baylah's reactie juist heeeeeel positief hoor! Na alle, overigens wel terechte, kritiek.
Denk niet dat ze het slecht bedoeld hoor omakneeltje....

10

sorry, vond het wel een beetje onaardig overkomen, vooral door die letterlijke herhaling in groene letters; misschien/hopelijk zag ik het verkeerd?

11

Dat hoop ik ook!
Of ik moet wel in een hele positieve bui zijn geweest, dat ik het zo positief heb gelezen.... ;)

12

Ik zie er ook niets verkeerd in!
Prima reactie, hoor!

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

13

:o  :o

14 Laatst bewerkt door heleena (06-02-2013 20:54)

Het is een al wat ouder topic...maar ik ontdek 'm nu pas.

Die smiley met de verlekkerde tong zegt genoeg.
;)

Ze is in voor de goede en heerlijke tips van Coconuts.
Ben ik ook!!  ;)

15

ha heleena  ja jij hebt al heel wat tips en trics te pakken he  ;)

16

Yep...zekers te weten en sommige zijn ook zeer in trek.

17

omakneeltje schreef:

nou nou Baylah :nooo

Verkeerd gezien hoor, de reactie was uiterst positief.