1 Laatst bewerkt door SweetTooth (04-12-2011 17:06)

Onderwerp: Bladerhoop

Een vriendin van me is morgen jarig en ze wilde voor haar verjaardag ... een taart van mij.
Ze lust alles, dus daarin de vrije hand, en dan graag iets in een herfst-thema.
:think:  :think: Tja. Mijn eerste opdracht dus eigenlijk, want ik heb nog nooit eerder iets gemaakt voor buiten onze eigen kring en ik heb nog nooit iets gemaakt "op verzoek"....

Nou ik heb er een bladerhoop van gemaakt. Een boltaartje (blanda 20) gevuld met een laag dulce de leche met gebakken appel en een laag kaneelbotercreme. Afgesmeerd met witte ganache en vervolgens bekleed met een dunne laag bruine marsepein als grondlaag. Daarop herfstbladeren geplakt en wat zaken eromheen toegevoegd.
Er zit ook nog een leuke (tenminste dat vinden wij ;) ) easter-egg in, als dat morgen bij het aansnijden goed uit de verf komt, dan maak ik er nog wel een fotootje van en dan zet ik dat er nog wel bij.

Heel verhaal, maar hier is dan mijn bladerhoop:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3R84SXR3.jpg

De details nog even in een collage gezet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CTQLYCGZ.jpg

Tips zijn welkom. Vooral het maken van mooie herfstbladeren (de kleur dan, de vorm was geen probleem) vond ik tegenvallen.

:s :s Op de foto komt ie een stuk rommeliger over dan in werkelijkheid. Jammer  :rolleyes:

[UPDATE] Foto van de binnenkant (easteregg ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSBZNKUA.jpg

Een muizennest midden in de taart  :lol:  :lol:  :lol:

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Re: Bladerhoop

Supermooi zeg !

Een dag niet gebakken, is een dag niet geleefd !

3

Wat een leuke taart en de vulling lijkt me ook heerlijk.
De bladeren kan je met poeder dusten om verschillende tinten te krijgen.

Taart maken is mijn hobby. Taart eten ook!

4

Tiny1234nl schreef:

De bladeren kan je met poeder dusten om verschillende tinten te krijgen.

Ik heb 3 dingen geprobeerd: eerst bladeren in verschillende kleuren maken (geel, bruin en roodbruin) en dan met dust en met verf proberen daar de herfsttonen in te krijgen
Hierover was ik niet bijster tevreden (verven is nooit mijn sterkste kant geweest), dus toen ben ik gaan proberen om de herfstkleuren te verwerken als bij "panterprint" en dat dan te rollen en daaruit de bladeren te steken. Maar dan werd het allemaal weer veel te fel.
Tenslotte heb ik met de herfstkleuren gemarmerd en zo uitgestoken....

Eigenlijk vond ik ze geen van 3-en ideaal, maar hopelijk heeft iemand nog een glorieus idee.....

Ik vind het een heel mooi plaatje, vooral omdat je zo lekker veel bladeren hebt gebruikt, waardoor het een echt herfsttafereel wordt i.p.v. een taart met wat bladeren. En zo veel leuke geboetseerde details! De veegkabouter heeft ook echt wat werk te doen!

Ik ben begin deze maand ook bezig geweest. Ook met wisselend effect. Ik hoor ook graag de perfecte tip, want heb die ook nog niet gevonden. Ik vind de mermertechniek ook het meest geslaagd. Ik vond het mooiste effect geven wanneer ik een blaadje maakte van 2/ 3 verschillende bruintinten, die qua kleur heel dicht bij elkaar lagen. Door die verschillende kleuren weer samen te kneden, net een slagje verder dan marmeren en dan zo dun als ik kon uit te rollen. 
Maar daarnaast ook voor het totaalplaatje de ondertinten per blaadje verschillend te houden. Dus heel rodige blaadjes naast meer bruine of oranje blaadjes.

Ik ontdekte het ook gaandeweg, zodat alleen de laatste blaadjes echt mooi werden, maar de meesten toen al gemaakt waren.
Mijn eindresultaat was dit:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126825346

OP de laatste foto vind ik bijvoorbeeld de 2 blaadjes boven de muisjes erg veel kleurverschillen hebben, binnen de blaadjes zelf, deze zijn niet mee gemarmerd, alleen overheen gerold, terwijl het blaadje links naast het muisje de kleuren dicht bij elkaar hebben en dan een tijdje doorheen gekneed is.

6

Mooi hoor!!!

Je kan beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt, dan van dingen die je niet gedaan hebt...

7

Wat een ontzettend mooi gemaakte taart..  :Y

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

8

Superleuk en heel mooi geboetseerd :)

9

Dank jullie wel!

@mieperdepiep: idd bij mij werden ze ook wel steeds beter, maar helemaal geweldig zijn ze wat mij betreft niet geworden. Maar het geheel is uiteindelijk wel een echte bladerhoop geworden en dat was de bedoeling. Wat je schrijft over de blaadjes op je eigen taart zie ik ook en ik kwam dus dezelfde problemen tegen. Evengoed is dat een hele mooie herfsttaart en Stampertje is geweldig  :thumb:  :thumb:  (sorry, maar ik kan Bambi niet zo goed zien, omdat je daar geen close-up van bij hebt gedaan, dus daar kan ik niks over zeggen)

10

Update met foto van de binnenkant