1

Onderwerp: Halal Gelatine

Beste bakvriendinnen,

Vaak krijg ik vragen van onze Moslim medelanders over gelatine.
Gelatine wat gemaakt wordt van dierlijk materiaal mag niet gebruik worden. De E-nummers E471 en E472 zijn absoluut uit den boze... Nu is mijn vraag of er andere opties zijn om de slagroom wat stijver te maken. Ik heb gehoord van Agar-Agar een soort gelatine gemaakt van zeewier.. Alleen is dit goed te gebruiken bij warme bereiding..

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en opties,

Bakgroetjes,
Fedor

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

2

Re: Halal Gelatine

ik denk voor klopfix voor de slagroom?
En agar agar is meer voor pudding etc nietwaar

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

3

Zonnetje schreef:

ik denk voor klopfix voor de slagroom?
En agar agar is meer voor pudding etc nietwaar

In klop fix zit E341 en die staat op de lijst van Haram (verboden) toevoegingen...

In ieder geval bedankt voor je reactie

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

4

Bij ons in de indische keuken word veel agar agar gebruikt.....  ;)

Agar-agar

Agar-agar (ook 'agar' of 'kanten' genoemd) is het extract van een bepaald soort rood zeewier en heeft een sterk gelerende werking. Het kan gebruikt worden als bindmiddel bij o.a. confituur, pudding, (fruit)desserten, ijsroom en soep. Het is een vegetarisch alternatief voor gelatine wat wordt gemaakt van dierlijk beendermeel. Agar-agar gebruikt men ook vaak voor de bereiding van dieetproducten. Het heeft ook een E-nummer, namelijk E406.

Agar-agar is verkrijgbaar in de vorm van staven, vlokken of poeder en is te koop in de natuurvoedingswinkels en toko's

Hoewel gerechten waarbij je agar-agar hebt gebruikt ook opstijven bij kamertemperatuur, bewaar je ze best in de koelkast omwille van het hoge eiwitgehalte. Hou er rekening mee dat agar-agar niet zo lang stijf blijft als gelatine. Bewaar het daarom geen hele nacht of dag in de koelkast.

Agar-agar geleert ongeveer twee keer sterker dan gelatine. Staven en vlokken hebben een kooktijd van ongeveer 20 minuten, poeder hoeft slechts enkele minuten te koken. Eén gram agar-agar vervangt 3 gram gelatine. Net als gelatine, moet u agar-agar weken in ruim water. Vlokken en poeder lossen vaak rechtstreeks in de vloeistof op, maar de staven moet men goed uitknijpen. De geweekte agar-agar wordt vervolgens onder voortdurend roeren in (een gedeelte van) de gebruikte vloeistof zachtjes gekookt tot hij helemaal is opgelost. Dit mengsel kan dan, nog warm en vloeibaar, aan het gerecht worden toegevoegd. Voor een koude bereiding die stijfgeklopte slagroom of opgeklopt eiwit bevat, laat je de agar-agar even afkoelen tot hij nog net vloeibaar is. Agar-agar wordt bij afkoeling snel stijf. Daarom moet je goed (maar niet te lang) roeren wanneer het mengsel aan de bereiding wordt toegevoegd.

Wanneer je agar-agar in vlokken gebruikt, moet je ongeveer de dubbele hoeveelheid rekenen dan het poeder. Eén koffielepel agarpoeder komt overeen met 1 soeplepel agarvlokken. Eén gram agar-agar laat ongeveer 1 dl waterige vloeistof geleren Het geconcentreerde agarpoeder heeft een vier keer zo grote bindkracht als gelatine, de overige agar-agar-soorten binden twee keer zo sterk. Je hebt er dus aanzienlijk minder van nodig. Voor een liter vloeistof wordt ongeveer 10 blaadjes gelatine gebruikt en dat zou je kunnen vervangen door 3 à 4 gram geconcentreerd poeder of 8 à 10 gram agar-agar in reep- of vlokken-vorm.

Door de zuurtegraad van sommige producten, wordt het opstijven van de gerechten geremd en moet u meer agar-agar toevoegen aan het recept. Sommige producten verhinderen het gehele opstijvingsproces van agar-agar en kan men dus beter niet in combinatie met agar gebruiken: chocolade, kiwi en spinazie.

Dus volgens mij zou je Agar-agar mogen gebruiken.

"For every minute you are angry, you lose sixty seconds of happiness."

5

Om slagroom stijver te maken gebruil ik niets eigenlijk, gewoon een ietsie langer kloppen.  er bestaat zoiets als Halal gelatine, maar ben de naam vergeten.  Ik heb even een vriendin gemaild, zo gauw ik antwoord heb laat ik iets weten.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

6

SilentOne schreef:

Bij ons in de indische keuken word veel agar agar gebruikt.....  ;)

Agar-agar

Agar-agar (ook 'agar' of 'kanten' genoemd) is het extract van een bepaald soort rood zeewier en heeft een sterk gelerende werking. Het kan gebruikt worden als bindmiddel bij o.a. confituur, pudding, (fruit)desserten, ijsroom en soep. Het is een vegetarisch alternatief voor gelatine wat wordt gemaakt van dierlijk beendermeel. Agar-agar gebruikt men ook vaak voor de bereiding van dieetproducten. Het heeft ook een E-nummer, namelijk E406.

Agar-agar is verkrijgbaar in de vorm van staven, vlokken of poeder en is te koop in de natuurvoedingswinkels en toko's

Hoewel gerechten waarbij je agar-agar hebt gebruikt ook opstijven bij kamertemperatuur, bewaar je ze best in de koelkast omwille van het hoge eiwitgehalte. Hou er rekening mee dat agar-agar niet zo lang stijf blijft als gelatine. Bewaar het daarom geen hele nacht of dag in de koelkast.

Agar-agar geleert ongeveer twee keer sterker dan gelatine. Staven en vlokken hebben een kooktijd van ongeveer 20 minuten, poeder hoeft slechts enkele minuten te koken. Eén gram agar-agar vervangt 3 gram gelatine. Net als gelatine, moet u agar-agar weken in ruim water. Vlokken en poeder lossen vaak rechtstreeks in de vloeistof op, maar de staven moet men goed uitknijpen. De geweekte agar-agar wordt vervolgens onder voortdurend roeren in (een gedeelte van) de gebruikte vloeistof zachtjes gekookt tot hij helemaal is opgelost. Dit mengsel kan dan, nog warm en vloeibaar, aan het gerecht worden toegevoegd. Voor een koude bereiding die stijfgeklopte slagroom of opgeklopt eiwit bevat, laat je de agar-agar even afkoelen tot hij nog net vloeibaar is. Agar-agar wordt bij afkoeling snel stijf. Daarom moet je goed (maar niet te lang) roeren wanneer het mengsel aan de bereiding wordt toegevoegd.

Wanneer je agar-agar in vlokken gebruikt, moet je ongeveer de dubbele hoeveelheid rekenen dan het poeder. Eén koffielepel agarpoeder komt overeen met 1 soeplepel agarvlokken. Eén gram agar-agar laat ongeveer 1 dl waterige vloeistof geleren Het geconcentreerde agarpoeder heeft een vier keer zo grote bindkracht als gelatine, de overige agar-agar-soorten binden twee keer zo sterk. Je hebt er dus aanzienlijk minder van nodig. Voor een liter vloeistof wordt ongeveer 10 blaadjes gelatine gebruikt en dat zou je kunnen vervangen door 3 à 4 gram geconcentreerd poeder of 8 à 10 gram agar-agar in reep- of vlokken-vorm.

Door de zuurtegraad van sommige producten, wordt het opstijven van de gerechten geremd en moet u meer agar-agar toevoegen aan het recept. Sommige producten verhinderen het gehele opstijvingsproces van agar-agar en kan men dus beter niet in combinatie met agar gebruiken: chocolade, kiwi en spinazie.

Dus volgens mij zou je Agar-agar mogen gebruiken.

Dank je wel... Voor je uitgebreide uitleg over Agar-Agar.. Ben een hoop wijzer geworden... TOP

7

xhafal schreef:

Om slagroom stijver te maken gebruil ik niets eigenlijk, gewoon een ietsie langer kloppen.  er bestaat zoiets als Halal gelatine, maar ben de naam vergeten.  Ik heb even een vriendin gemaild, zo gauw ik antwoord heb laat ik iets weten.

Ben erg benieuwd... bedankt alvast

8

Mag je ook geen mascarpone gebruiken om de slagroom steviger te maken, blijft nl heel lang stevig.

Christine.

9

keukentje schreef:

Mag je ook geen mascarpone gebruiken om de slagroom steviger te maken, blijft nl heel lang stevig.

Zoals optie kunnen... Maar dan moet het wel Halal gecertificeerde mascarpone zijn.. Blijft lastig ;-)

10

Ik ben geen moslim en heb er ook niet heel veel verstand van, maar een rondje Google doet mij vermoeden dat er onder moslims zelf ook discussie is.

Namelijk:
Een deel (ook van de geestelijken) zegt: gelatine is halal, want door het chemische proces bij het maken van gelatine is het geen varken meer. Daarnaast heb je ook rundergelatine, maar het blijft een producht van een geslacht dier.

Maar het is denk ik het handigst om even naar een islamitische bakker oid te gaan en daar advies in te winnen. Er zijn ook islamitische dames hier op het forum die je zekerheid kunnen geven.

Ik blijf ook even meelezen, want zeker weten is altijd fijn. Ik geef binnenkort een workshop aan een groepje vrouwen waarvan een deel moslim is. Ik vermijd uit voorzorg al het gebruik van jam, maar als er meer dingen zijn waar ik op moet letten dan wil ik dat graag leren. :)

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

11

Ik ben geen moslim en heb er ook niet heel veel verstand van, maar een rondje Google doet mij vermoeden dat er onder moslims zelf ook discussie is.

Namelijk:
Een deel (ook van de geestelijken) zegt: gelatine is halal, want door het chemische proces bij het maken van gelatine is het geen varken meer. Daarnaast heb je ook rundergelatine, maar het blijft een producht van een geslacht dier.

Maar het is denk ik het handigst om even naar een islamitische bakker oid te gaan en daar advies in te winnen. Er zijn ook islamitische dames hier op het forum die je zekerheid kunnen geven.

Ik blijf ook even meelezen, want zeker weten is altijd fijn. Ik geef binnenkort een workshop aan een groepje vrouwen waarvan een deel moslim is. Ik vermijd uit voorzorg al het gebruik van jam, maar als er meer dingen zijn waar ik op moet letten dan wil ik dat graag leren. :)

<><

12

elleoj schreef:

Namelijk:

Wat jij zegt heb ik ook gelezen, waarom zou jam niet kunnen?

13

Jam kan wel... wordt gemaakt van pectine... en das uit natuurlijke vruchten...

E341 is E341 Calciumfosfaat en kan ook gebruikt worden:
Dieetbeperkingen :
Fosforzuur en fosfaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

14

Jam wordt toch gemaakt met geleisuiker? (=gelatine)

<><

15

Ik zou sowieso degene voor wie de taart is vragen wat er wel en niet in mag en kan omdat inderdaad de meningen nogal uit een lopen.

16 Laatst bewerkt door Kimh (16-11-2011 11:50)

@ elleoj... nee hoor.. in geleisuiker zit geen gelatine:

Geleisuiker is kristalsuiker met natuurlijke, smaakloze pectine en citroenzuur.

17

Hm... Daar zijn de meningen dan ook over verdeeld want ik vind ook een kennisdatabase voor de voedselindustrie die beweert dat in geleisuiker ook geleipoeder zit. Maar het pectineverhaal klinkt geloofwaardiger.

<><

18

@ elleoj... ze ver ga ik niet hoor dat ik het bij de fabrieken check... ik check wel van alles wat ik inkoop de ingrediënten en de E-nummers... alle producten die ik verkoop zijn dan ook gelatine vrij

19

xhafal schreef:

mijn vriendin heeft het nog niet teruggevonden.

20

Fedor schreef:
keukentje schreef:

Zoals optie kunnen... Maar dan moet het wel Halal gecertificeerde mascarpone zijn.. Blijft lastig ;-)

Mascarpone hoeft niet halal gecertificeerd te zijn, ik denk zelfs dat dat niet gecertificeerd wordt.

21

Ik zat aan arrowroot te denken. Volgens mij kun je dat wel verhitten, maar ik heb het zelf nog nooit gebruikt voor slagroom. Ik weet niet of het dezelfde naturelle kleur houdt en structuur heeft.
Te koop in de bio-winkels.

22 Laatst bewerkt door mieperdepiep (16-11-2011 14:48)

effe gegoogled op arrowroot:

De echte arrowroot wordt verkregen uit de wortelstok van de pijlwortel (Maranta Arundinacea). Het fijne, witte poeder is een lichtverteerbaar bindmiddel. Het is in onze streek reeds lang bekend. Het werd o.a. gebruikt in babyvoeding. Arrowroot bindt doorschijnend.
Gebruik: 1 eetlepel arrowroot opgelost in wat koud water bindt een 1/4 liter vocht. Het is goed de arrowroot 5 minuten te laten doorkoken. Ideaal voor het binden van vruchtensappen, heldere soepen, sausen, pudding, e.d. In pannenkoek- en frituurbeslag is arrowroot een vervanger van ei.

Weet dus nog steeds niet wat het met slagroom doet... Ik las elders dat je het kunt aanmaken met water, maar ook met melk of slagroom en dan dus even aan de kook moet brengen. Dan zou je het daarna alsnog door de stijve slagroom kunnen roeren, weet niet of dat werkt?

23

Hey

Ik ben zelf een islamitische meid. Dus misschien kan ik jullie helpen met de vragen (niet dat ik alles weet hoor)

In het Koer'an (onze heilige boek) staan citaten. De citaten worden door bepaalde mensen/groepen anders opgevat. Iedereen doet zijn ''ding'' en wat zij/hij het meest geloofwaardigst vind.
Ik neem een klein voorbeeld: Boerka. De ene land/groep vind het een must en de ander niet.
In de koe'ran staat in citaat, dat vrouwen zich moeten bedekken voor mannen om zich niet aantrekkelijk te maken. De ene vat het op dat ze letterlijk ''alles'' moeten bedekken en de andere weer ''bijna alles'' (behalve gezicht, handen etc.)

Nouja, mijn stukje is niet echt gepasselijk in dit forum, maar wou even vertellen dat ieder zijn eigen ding eruit haalt!! :thumb:

Zelf ben ik geboren in Nederland, draag geen Hoofddoek, zit op school en ben vrij ''modern'''opgevoed.

Ik weet ook niet alles van mijn geloof, maar wil wel met jullie delen wat ik wél weet.

Fedor schreef:
keukentje schreef:

Ik denk dat het niet gecertificeerd hoeft te zijn

elleoj schreef:

Namelijk:

Gelatine is NIET halal. ten eerste het is niet halal geslacht en tweede het is van een varken
Rundergelatine zou ook niet halal zijn, omdat het niet halal geslacht is.   :)

Jam gebruik ik zelf ook (en ook iedereen om me heen). Ik zou niet weten waarom het niet halal zou zijn. Koop ze gewoon bij de lidl, aldi, AH etc. :thumb:

Misschien een tip:
Het is vanzelfsprekend denk ik. Maar wel oppassen met Alcohol. Dat mogen wij namelijk niet!.
Als je iets moet ''plakken'' op je taart kan je ook 100% alcohol gebruiken (weet niet meer hoe het heet, maar is op de site verkrijgbaar)

Wel mijn complimenten, dat jullie hier wel aandacht aan besteden. Jullie zouden ook kunnen denken: ''achhh,, de klant merkt er niks van..''  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:  :thumb:

Ben ik erg blij mee..

groetjes

24

ÖzlemE. bedoelt denk ik Sugarflair Rejuvenator Spirit met ""als je iets moet ''plakken'' op je taart kan je ook 100% alcohol gebruiken".

25

Özleme,
Vraagje,
De alcohol verdampt totaal als je die gebruikt om te plakken, mag het dan toch niet gebruikt worden voor moslims?
Ik dacht dat jullie het alleen niet mochten drinken.

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!